تلگرام بازار ورزش

نمایندگی دوگانه یا سه‌گانه: وقتی ایجنت‌ها از لیگ برتر انگلیس حذف می‌شوند

روزنامه تایمز فاش کرده در تابستان ۲۰۱۸، ایجنت‌هایی که در ترانسفر بازیکنان از یا به لیگ برتر انگلیس نقش داشتند، مجموعا ۲۱۱ میلیون پوند. این درآمد هم از باشگاه خریدار بوده، هم از باشگاه فروشنده و هم از خود بازیکن. حالا اما لیگ برتر در صدد حذف ایجنت‌ها از واسطه‌گری است.

 

بازار ورزش: سران لیگ برتر انگلیس در تلاشند با اتخاذ تصمیماتی جدید، نقش ایجنت‌ها (مدیران برنامه‌های بازیکنان) را کم کنند.

 

روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داده طی دو فصل گذشته، از هر پنج بازیکنی که ترانسفر شده‌اند، چهار نفرشان حق ایجنت‌های خود را داده‌اند در حالی که ایجنت‌ها همزمان طبق قوانین فیفا از باشگاه‌ها نیز کمیسیون دریافت کرده‌اند. عموما، وظیفه پرداخت حق ایجنت‌ها بر عهده باشگاه‌هاست. اغلب درصد مشخصی هم دارد مگر ایجنت با ایجاد ارزش افزوده در انتقال بازیکن، سر مبلغ بالاتری با باشگاه‌ها به توافق برسد.

 

اسکای‌اسپرت هم نوشته که مینو رایولا، مدیر برنامه‌های پل پوگبا در انتقال ۸۹ میلیون پوندی ستاره فرانسوی از یوونتوس به منچستریونایتد در تابستان ۲۰۱۶، حدود ۴۱ میلیون پوند از دو باشگاه و خود پوگبا به عنوان بخشی از قراردادش دریافت کرده است.  روزنامه دیلی‌میل هم گزارش داده در سال اخیر (پنجره تابستانی ۲۰۱۸) ۲۱۱ میلیون پوند به جیب ایجنت‌ها رفته است که از سوی باشگاه‌ها و همچنین بازیکنان بوده است.

 

مینو رایولا، ایجنت سرشناس ایتالیایی

مینو رایولا، ایجنت سرشناس ایتالیایی

 

تحقیقاتی که روزنامه تایمز انجام داده، با نام «نمایندگی دوگانه» مشهور شده است. مفهوم آن این است که یک نفر بابت نمایندگی یک بازیکن و در حقیقت بابت ارائه یک سرویس، دو بار دستمزد می‌گیرد. هرچند تحقیقات نشان داد با پولی که ایجنت‌ها از خود بازیکنان گرفته‌اند باید نام «نمایندگی سه‌گانه» را برایش انتخاب کرد.

 

حالا سران لیگ برتر انگلیس قصد دارند با وضع قوانین جدید، پرداخت به ایجنت‌ها را کاملا بر عهده بازیکنان بگذارند تا نقش دلالانی که واسطه بازیکن و باشگاه می‌شوند کم شود. طبق این قوانین یک ایجنت باید از یک آزمون سخت بگذرد، یک حساب بانکی در بریتانیا داشته باشد و از آن استفاده کند، صورت‌های مالی‌اش را شفاف به اتحادیه فوتبال انگلیس ارائه دهد و از همه مهم‌تر به جای دریافت مبالغ گزاف از دو یا سه طرف، مبلغی با درصدی مشخص فقط از بازیکن دریافت کند.

 

دریافت مبلغ از بازیکن در یک نقل و انتقال، وقتی خود بازیکن پولی دریافت نمی‌کند و باشگاه خریدار مبلغ فسخ قرارداد او را مسقیما به باشگاه پرداخت‌کننده می‌دهد کمی پیچیده به نظر می‌رسد. اما ایجنت بازیکن این نقش را دارد که سر دستمزد بازیکن با باشگاه جدید چانه بزند و از آن دستمزد سهم خود را دریافت کند. این درحالی است که فیفا می‌گوید باشگاه خریدار باید ۵ درصد از مبلغ پرداختی را به ایجنت بپردازد و ۳ درصد از سود خالص بازیکن از درآمدهایی که ایجنت در آن نقش داشته (حقوق سالانه از باشگاه و درآمد از محل تبلیغات بازیکن) به او برسد.

 

به این ترتیب عملا نقش ایجنت‌ها در مذاکرات بین دو باشگاه از بین می‌رود و ایجنت‌ها فقط از مدیریت بازیکنان منفعت خواهند گرفت.

 



BAZAR VARZESH