تلگرام بازار ورزش

حذف استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر از آسیا

بازار ورزش: با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، سه باشگاه ایرانی استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان به علت لغو مجوز حرفه‌ای از رقابت‌های فصل ۲۰۲۲ لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند. این شرایط ضروری که از سوی این باشگاه‌ها برآورده نشده‌اند، چیست؟

 

مجوز حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا، شامل ۵ سرفصل «ورزشی»، «زیرساخت»، «پرسنلی»، «حقوقی» و «مالی» می‌شود که مجموعا نزدیک به ۶۰۰ آیتم می‌شود.

 

خلاصه محتوای این مقررات برای کسب مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا شامل ارائه برنامه تعریف شده از سوی باشگاه‌ها پیرامون امور توسعه جوانان با فعالیت ساختاری تیم‌های پایه در رده‌های سنی مختلف تا زیر ۱۰ سال، برنامه حرفه‌ای در زمینه مراقبت پزشکی از بازیکنان، ثبات مالی و نیز «نداشتن مدیریت مشترک دو تیم حاضر در لیگ قهرمانان» است.

 

مشکل استقلال و پرسپولیس که منجر به عدم صدور و حذف از آسیا شد، مشکلات کلان مالکیتی، مالی و مالیاتی بود.

 

در توضیح ای‌اف‌سی درباره لغو مجوز این سه باشگاه ایرانی تصریح شده است: «کمیته کنترل کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته است که مجوز باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و گل گهر سیرجان را بر اساس مواد ۱۴.۴ و ۱۴.۵ آیین‌نامه مجوز باشگاه‌های ای‌اف‌سی لغو کند. این کمیته تشخیص داده است که این سه باشگاه تمام معیارهای اجباری طبق ماده ۳.۱ و ۳.۲ مقررات مجوز باشگاه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا را برآورده نکرده‌اند.»

 

باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در مالکیت مشترک وزارت ورزش اداره می‌شوند. این نقص در کنار رعایت نکردن سایر شرایط الزامی مانند تدوین و ارائه برنامه‌های تعریف شده طبق اساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمینه جوانان، پزشکی و همین نداشتن ثبات مالی به خصوص به خاطر بدهی‌های سنگین در نهایت پس از سال‌ها هشدار از سوی ای‌اف‌سی، منجر به لغو مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس و همین طور گل گهر شد.



BAZAR VARZESH