تلگرام بازار ورزش

سیستم جنجالی و ۱۰۸ میلیون پوندی بازیکن‌داری چلسی

چلسی طی ۵ سال گذشته ۲۰ بازیکنش را در حالی فروخته که ۱۰۷٫۶ میلیون پوند نسبت به زمان خریدشان سود کرده. این در حالی است که این بازیکنان متوسط فقط ۶ بار پیراهن چلسی را پوشیده‌اند. آبی‌ها در حال حاضر ۶۲ بازیکن با قرارداد حرفه‌ای دارد.

 

بازار ورزش: روزنامه «دیلی میل» در گزارشی اعلام کرده باشگاه چلسی با ۶۲ بازیکن بزرگسال قرارداد حرفه‌ای دارد و از سیستم «Farm» به معنی تیمی از بازیکنان ذخیره بهره می‌برد که اخیرا بسیار جنجالی شده است.

 

آنطور که دیلی میل گزارش داده، چلسی در ۵ سال اخیر به سوددهی باورنکردنی ۱۰۷٫۶ میلیون پوند از فروش ۲۰ بازیکن خود که در تیم ذخیره‌هایش حضور دارند رسیده است.

 

البته چلسی شاید از فروش برخی از این بازیکنان نظیر روملو لوکاکو و کوین دبروین که در حال حاضر ستاره‌های دو تیم منچستریونایتد و منچسترسیتی هستند پشیمان باشند اما همین بازیکنان که سابقا در چلسی بودند سود مالی فراوارنی به این تیم وارد کرده‌اند.

 

از این ۶۲ بازیکن حرفه‌ای که با چلسی قرارداد دارند فقط ۲۵ نفر در تیم اول هستند و ۲۶ نفر به صورت قرضی در باشگاه‌های دیگر به سر می‌برند در حالی که ۱۱ نفر دیگر هم که در تیم اصلی نیستند به زودی قرضی به باشگاه‌های دیگر خواهند رفت.

 

در صدر این ۶۲ نفر، ۲۵ نفر بازیکنانی کامل شده هستند اما بقیه جوانانی هستند که در آینده ارزش زیادی پیدا خواهند کرد.

 

دیلی میل در گزارش خود به ۳۲ بازیکنی که در ۵ سال اخیر چلسی فروخته نگاه کرده است. ۱۲ بازیکن بازیکنانی معمولی بودند که ۲۱ سال را پشت سر گذاشته بودند و هرگز قرضی به جایی نرفتند. اما ۲۰ بازیکن ذخیره این تیم که زمان نوجوانی به چلسی پیوسته بودن و بیشتر دوران قراردادشان با چلسی را به صورت قرضی در باشگاه‌های دیگر گذرانده بودند.

 

این ۱۲ بازیکنی که جزو بازیکنان اصلی چلسی بودند شامل نمانیا ماتیچ، خوان کواردادو، آسمیر بگوویچ، جان اوبی میکل، اسکار، رامیرس، پتر چک، فلیپه لوییز، آندره شورله، فراناندو تورس، داوید لوییز و خوان ماتا بودند که در تیم اصلی چلسی بازی می‌کردند و بعدا فروخته شدند.

 

این بازیکنان که به طور متوسط ۲۴ ساله بودند و هر کدام میانگین ۲۰٫۳ میلیون پوند ارزش داشتند به طور متوسط ۱۱۳ بازی در لیگ انجام داده بودند و موقع فروش به قیمت متوسط ۲۴٫۱ میلیون پوند رسیده بودند.

 

اما بازیکنانی که در سیستم Farm چلسی حضور داشتند حین عضو شدن متوسط ۱۷ ساله بودند و میانگین ۲٫۵ میلیون پوند می‌ارزیدند. این‌ها موقع فروش به قیمت متوسط ۷٫۹ میلیون پوند رسیده بودند و کلا ۶ بازی در لیگ برتر انگلیس برای چلسی در کارنامه‌شان دیده می‌شود.

 

سیستم Farm چلسی به خودی خود مشکلی ندارد اما به دو دلیل بسیار جنجالی شده است؛ اول این که چلسی به راحتی این تعداد بازیکن را می‌خرید صرفا چون پولش را داشت و دوم این که در قرض دادن بازیکنان قوانین خاصی اعمال می‌کرد.

 

مثلا این که بازیکنانی که چلسی قرض می‌داد اجازه نداشت مقابل چلسی به میدان برود.

 

نمونه بارزش ناتان آکه، ستاره جوان چلسی است که در بیشتر دوران قراردادش با چلسی یار قرضی ریدینگ، واتفورد و بورنموث بود و حالا با ۲۰ میلیون پوند راهی بورنموث شده است.

 

مهم‌ترین بازیکنان در درآمدزایی جالب چلسی، لوکاکو، دبروین و محمد صلاح هستند که وقتی خریده شدند مجموعا ۲۸ میلیون پوند هزینه برداشتند اما مجموعا ۱۶۷ میلیون پوند به فروش رسیدند. یعنی ۱۳۹ میلیون پوند سود. البته این سود مال چلسی نیست چون ۱۶۷ میلیون پوند قیمت کنونی این بازیکنان است اما چلسی دبروین را پیش از این که با ۵۴ میلیون پوند به منچسترسیتی برود به وولفسبورگ فروخته بود. یا محمد صلاح پیش از لیورپولی شدن راهی رم شده بود.

 

در ادامه ۲۰ بازیکنی که در بالا اشاره شد آمده است. این بازیکنان بیشتر مدت قراردادشان به صورت قرضی در باشگاه‌های دیگر بازی کردند و بعد فروخته شدند. رقم اول داخل پرانتز جلوی نامشان تعداد بازی‌شان است و رقم دوم سودی که چلسی از فروششان کرده. چلسی فقط سر فروش مارکو مارین ضرر کرده است.



BAZAR VARZESH