تلگرام بازار ورزش

صندوق‌های پر المپیک توکیو

ژاپنی‌ها چگونه به رکورد بی‌سابقه ۲٫۳ میلیارد یورو از محل اسپانسرهای ملی رسیدند؟

 

بازار ورزش – امیر علیزاده: کمیته برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو تا کنون ۲٫۳ میلیارد یورو از برنامه اسپانسرینگ ملی به دست آورده است. این میزان درآمد از محل اسپانسرهای داخلی در المپیک بی‌سابقه است. به عنوان مقایسه، بازی‌های ۲۰۱۲ لندن ۹۳۰ میلیون یورو از محل اسپانسرهای داخلی بدست آورد.

 

در المپیک توکیو نیز مانند دوره‌‎های پیشین برنامه اسپانسرینگ ملی در سه سطح زیر اسپانسرهای اصلی کمیته بین‌المللی المپیک که به اسپانسرهای «تاپ» (The Olympic Partners) موسوم‌اند، تعریف می‌شوند. این شرکای داخلی بر اساس اینکه در کدام یک از این سه سطح قرار می‌گیرند، دارای حقوق تبلیغاتی مشخصی در سطح ملی هستند. به عنوان نمونه استفاده از نام و نشان المپیک در برندینگ محصولات‌شان.

 

 

کمیته برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو تا کنون ۴۳ اسپانسر ژاپنی برای برنامه اسپانسرینگ داخلی جذب کرده است که در سه سطح طبقه‌بندی شده‌اند:

 

۱- شرکای طلایی المپیک ۲۰۲۰ توکیو: در بالاترین سطح اسپانسرهای ملی در حال حاضر ۱۵ شرکت قرار دارند. در میان این شرکت‌ها شرکت‌های ژاپنی شناخته‌شده‌ای مثل تولیدی پوشاک ورزشی «اسیکس» و تولیدکنندگان دوربین‌های عکاسی فوجیتسو و کانن وجود دارند. بقیه ۱۳ شرکت شرکت‌هایی‌اند که بیشتر در ژاپن شناخته شده‌اند. از جمله دو موسسه مالی «سومیتومو میتسویی» و «میزوهو». شرکایی که در این سطح اسپانسرینگ قرار گرفته‎‌اند هر کدام ۱۱۰ میلیون یورو پرداخت می‌کنند.

 

۲- شرکای رسمی المپیک ۲۰۲۰ توکیو: در دومین سطح اسپانسرهای ملی بازی‌های توکیو در حال حاضر ۲۸ شرکت قرار گرفته‌اند. این اسپانسرها از حقوق محدودتری نسبت به شرکای طلایی برخوردارند. قیمت حقوق اسپانسرینگ رسمی در این سطح بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون یورو است. معروف‌ترین برند در این دسته شرکت میتسوبیشی الکترونیک است.

 

۳- تامین‌کنندگان رسمی المپیک ۲۰۲۰ توکیو: در پایین‌ترین سطح اسپانسرهای ملی است که هنوز هم هیچ شرکت حقوق مربوط به آن را نخریده است. کمیته ملی المپیک به عنوان صاحب این حقوق بسته اسپانسرینگ در این سطح را زیر یک میلیون یورو می‌فروشد.

 

 

بعد از بازی‌های ۲۰۱۶ ریو از مدل اسپانسرینگ کمیته بین‌المللی انتقاد شد که تعداد زیاد شرکا و اسپانسرها باعث می‌شود شرکت‌های زیادی از لوگوی المپیک استفاده کنند و نشود بین آنها تمایز داد. ضمن این که تشخیص فرق اسپانسرهای داخلی با اسپانسرهای جهانی که پول بسیار بیشتری می‌پردازند برای مصرف‌کننده عادی بسیار سخت است.

 

کاهش بودجه

 

ولی به هر حال درآمدهای بی‌سابقه اسپانسرینگ برای کمیته برگزاری المپیک توکیو یک نعمت است. با درآمد ۲٫۳ میلیارد یورو از محل اسپانسرهای داخلی ژاپنی‌ها بسیار فراتر از بودجه ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون یورویی قرار دارند که برای آن در نظر گرفته شده بود.علت اصلی آن اقتصاد آزاد و رقابتی و صنایع قوی ژاپن است.

 

با این حال و با وجود درآمدهای بالا، بودجه کل برگزاری بازی‌ها به طرز قابل توجهی کاهش داده شد. کل بودجه در نظر گرفته شده ۲۵ میلیارد یورو بود اما حالا کمیته برگزاری بازی‌ها ۱۳ تا ۱۵ میلیارد یورو در برنامه‌هایش در نظر گرفته است. کاهش هزینه‌ها به درخواست کمیته بین‌المللی بوده و رویکرد کلی جدید کمیته بین‌المللی المپیک است.

 



BAZAR VARZESH