تلگرام بازار ورزش

Tennis - Wimbledon - London, Britain - July 16, 2017 Switzerland’s Roger Federer poses with the trophy as he celebrates winning the final against Croatia’s Marin Cilic REUTERS/Daniel Leal-Olivas/Pool TPX IMAGES OF THE DAY

برند راجر فدرر چقدر می‌ارزد؟

 

شرکت «برند فایننس» که تخصص‌اش در قیمت‌گذاری برند است، برند تنیس‌باز سوییسی را محاسبه کرده و به این نتیجه رسیده که برند او از برند برخی باشگاه‌های مطرح فوتبال باارزش‌تر است

 

بازار ورزش: راجر فدرر هفته گذشته با هشتمین قهرمانی در مسابقات ویمبلدون رکورد جدیدی را در تنیس از خود به جا گذاشت و بار دیگر جایگاه خود را در دایره بزرگ‌ترین ورزشکاران تاریخ تثبیت کرد. جایزه نقدی قهرمانی او نیز در ویمبلدون ۲٫۲ میلیون پوند بود که البته با توجه به درآمد سالیانه ۵۸ میلیون یورویی فدرر از محل قراردادهای تجاری، ناچیز است.

 

راجر فدرر یکی از موفق‌‌ترین ورزشکاران در بازاریابی و درآمدزایی نیز هست. این موفقیت اخیر در ویمبلدون باید این قابلیت او را تقویت هم کرده باشد. اما همیشه این مورد سوال بوده که قدرت برند شخصی‌اسطوره‌ای مثل راجر فدرر را چگونه می‌توان محاسبه کرد. رده‌بندی «FAB 40» نشریه فوربس که باارزش‌ترین برندهای ورزشکاران را بر اساس مقایسه درآمدهای اسپانسرینگ یک ورزشکار با ۱۰ ورزشکار در همان رشته می‌سنجد، همه‌جانبه نیست.

 

حالا شرکت «برند فایننس» به سفارش روزنامه سوییسی «بازلر سایتونگ» ارزش برند «راجر فدرر» را محاسبه کرده و به عدد ۳۸۰ میلیون دلار رسیده است. به عبارت دیگر برند راجر فدرر هم‌اکنون ۳۸۰ میلیون دلار می‌ارزد.

 

به گفته «برند فایننس»  این ارزش‌گذاری یک برآورد محافظه‌کارانه است که بر پایه درآمدهای کنونی فدرر صورت گرفته و فرض کرده که این تنیس‌باز در پنج سال آینده از ورزش حرفه‌ای کناره‌گیری خواهد کرد. بر این اساس درآمدهای اسپانسرینگ فدرر در ۱۰ سال آینده رو به کاهش خواهد بود، اما در عوض فدرر می‌تواند خط محصولات خودش را راه‌اندازی کند یا مارک‌های تجملی دیگری بسازد.

 

اگر ۳۸۰ میلیون یورو را در نظر بگیریم، فدرر در رده‌بندی باارزش‌ترین باشگاه‌های فوتبال جهان که توسط خود شرکت «برند فایننس» محاسبه می‌شود، در رتبه سیزدهم قرار می‌گرفت. به عنوان نمونه برند فدرر از برند باشگاه‌های فوتبالی چون اورتون در لیگ برتر، اتلتیکو مادرید در لالیگای اسپانیا و شالکه در بوندس‌لیگای آلمان ارزش بیشتری دارد. به دلیل همین قدرت برند فدرر است که وقتی مثل سال گذشته نتایج زیاد خوبی هم توی زمین نمی‌گیرد، درآمدهای اسپانسرینگ‌اش تغییری نمی‌کند.

 

«برند فایننس» در بخش دیگری از گزارش خود به این نکته هم اشاره کرده که برند کشور سوییس و همین طور برند شرکت‌های سوییسی، به ویژه شرکت‌هایی مثل رولکس، لینت و کردیت سوییس که اسپانسرش هستند نیز از برند راجر فدرر سود می‌برند.



BAZAR VARZESH