تلگرام بازار ورزش

هرتا برلین استادیوم جدید می‌سازد

بزرگ‌ترین باشگاه پایتخت آلمان قصد دارد در نزدیکی استادیوم قدیمی المپیک استادیومی مدرن بسازد و تا سال ۲۰۲۵ نقل مکان کند

 

بازار ورزش: پس از بررسی ۵۲ محل برای ساخت استادیوم جدید هرتا برلین در پایتخت آلمان مد نظر قرار گرفته است است. مکان مورد علاقه باشگاه هرتا برلین برای استادیومی که قرار است بازی‌ها از ژانویه سال ۲۰۲۵ در آن انجام گیرد، پارک المپیک، در نزدیکی ورزشگاه تاریخی استادیوم المپیک است.
طبق بررسی‌های صورتگرفته برای ساخت استادیوم اختصاصی هرتا که توسط شرکت طراحی و معماری آلبرت اشپر انجام شده، علاوه بر این محل در برلین، به محلی خارج از برلین نیز اشاره شده که تمام شرایط را دارد.این مکان پارک براندن بورگ در لودویگزفلد است که ۹ کیلومتر با مرز جنوبی برلین فاصله دارد. اما به مسئولین و طرفداران باشگاه پارک المپیک را ترجیح می‌دهند.

 

باشگاه هرتا در یک فیلم تبلیغاتی، استادیوم جدید را ” شیبدار، نزدیک، پرسروصدا ” توصیف کرده که قرار است گنجایش ۵۵۰۰۰ تماشاچی را داشته باشد و هزینه هایش به صورت خصوصی تأمین شود. باشگاه هرتا برلین وعده داده است که این نقل مکان به یک استادیوم اختصاصی و کوچکتر، مطمئناً فضای بهتر، راحتی بیشتر، توانایی بالاتر و پیش از هرچیز، درآمد بیشتری را به دلیل امکانات تجاری و درآمدزایی بهتر با خود به همراه دارد. گگن‌باور توضیح داد هرتا در سال ۲۰۲۵ در استادیوم اختصاصی جدیدش بازی خواهد کرد.
تا کنون ایالت برلین که مالک استادیوم المپیک است، به خاطر نگرانی از آینده این استادیوم که میزبان فینال جام جهانی ۲۰۰۶ هم بود، هیچگونه پشتیبانی از برنامه‌های هرتا برای استادیوم جدیدش فاش نکرده است.
بزرگ‌ترین باشگاه فوتبال پایتخت آلمان مستاجر اصلی استادیوم المپیک است که برای جام جهانی ۲۰۰۶ با مبلغ ۲۴۲ میلیون یورو بازسازی شده بود.  دولت ایالتی برلین به عنوان مالک حالا باید محل احداث مورد علاقه باشگاه و هوادارانش برای استادیوم جدید اختصاصی در پارک المپیک که از لحاظ تردد نیز ایده‌آل است را تایید کند. محل احداث استادیوم جدید نباید هیچ اثر تاریخی را تحت تأثیر قرار بدهد.
هزینه ساخت ۱۵۰ میلیون یورو

 

هزینه ساخت استادیوم جدید به طور تقریبی ۱۵۰ میلیون یورو تخمین زده شده که هرتا درنظر دارد با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آن را اجرا کند. اینگو شیلر مدیر مالی هرتا گفت: «تخمین هزینه قطعی با توجه به مسأله مکان که هنوز کاملاً روشن نشده، غیرممکن است. البته هواداران را هم می‌توان در ماجرا داخل کرد ولی مشخص شدن این موضوع زمانی امکان‌پذیر است که بقیه تصمیمات گرفته شود.”
ضرورت ساخت یک استادیوم جدید در برلین

 

ساخت یک استادیوم مدرن فوتبال در برلین ضروری است. هرتا برلین به عنوان بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین پایتخت آلمان که پرجمعیت‌ترین شهر آلمان هم هست، در استادیوم قدیمی المپیک برلین بازی می‌کند که بسیار قدیمی است. این ورزشگاه برای بازی‌های تابستانی ۱۹۳۶ برلین ساخته شده بود.

به طور متوسط تنها ۶۴ درصد گنجایش این استادیوم در بازی‌های خانگی هرتا پر می‌شود. این به مراتب پایین‌تر از آمار میانگین بوندس‌لیگا (۹۲ درصد) است.

علاوه بر آن ورزشگاه المپیک امکانات مناسب دیگری برای درآمدزایی را هم ندارد. مثل لوژ‌های وی‌آی‌پی و فروشگاه‌های مدرن. برای همین درآمد روز مسابقه باشگاه هرتا نیز، با اینکه پتانسیل بسیار بالایی دارد، به مراتب پایین‌تر از سایر باشگاه‌های آلمان است.



BAZAR VARZESH