تلگرام بازار ورزش

سیتی فوتبال گروپ؛ امپراتوری فوتبال جهان

هولدینگ «سیتی فوتبال گروپ» با ایده اولیه فران سوریانو و با الهام از شرکت دیزنی و سرمایه‌گذاری منصور بن زاید آل نهیان در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد.

 

آنها در گام اول باشگاه منچسترسیتی را خریدند و تا امروز ده باشگاه‌ در چهار قاره مختلف تحت مالکیت این مجموعه هستند. آخرین باشگاهی که به این مجموعه اضافه شد، تروا در دسته دوم فرانسه است.

 

این هولدینگ که در اقتصاد ورزش بی‌نظیر است، در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران جدیدی پیدا کرده، از جمله «چاینا مدیا کاپیتال» و «سیلور لیک» که به ترتیب ۱۳ درصد و ۱۰ درصد سهام را در اختیار دارند. سرمایه کلی این مجموعه در حال حاضر به ۴٫۱ میلیارد یورو افزایش یافته است.

 

بر اساس اساسنامه این مجموعه تمام تیم‌ها باید در زمین بازی جذاب و زیبایی پیاده کنند. این روش با الهام از ایده‌های گواردیولا طراحی شده و آن را «مدل بازی سیتی» نامیده‌اند که بر اساس سه اصل مالکیت توپ، نفوذ و پرسینگ است. به همین خاطر تمام این باشگاه‌ها در تماس دائم با بخش فنی منچسترسیتی هستند که روش‌های تمرین و بازی را با جزئیات کامل در اختیار آنها قرار می‌دهد. البته اجرای این ایده در عمل آسان نیست، چرا که این هولدینگ در برخی از این باشگاه‌ها سهامدار عمده محسوب نمی‌شود.

 

قرار است برخی از این باشگاه‌ها مامور پرورش بازیکن و تغذیه منچسترسیتی باشند، ولی آنها که چنین پتانسیلی ندارند تنها برای گسترش بردن و فواید تجاری استفاده می‌شوند. همچنین روابط پیچیده این باشگاه‌ها می‌تواند برای دور زدن قوانین بازی جوانمردانه مالی به کار برود. مثلا در پیشنهادی که سیتی تابستان گذشته برای جذب مسی داده بود، ستاره آرژانتینی دو سال هم باید برای تیم نیویورک سیتی بازی می‌کرد.

 

نمودار بالا ده باشگاه تحت مالکیت سیتی فوتبال گروپ را نشان می‌دهد. بعد از منچسترسیتی، خیرونای اسپانیا باکیفیت‌ترین تیم این مجموعه است. نیویورک سیتی، مونته‌ویدئو سیتی (اروگوئه)، ملبورن سیتی و یوکوهاما مارینوس هم از نام های دیگر این مجموعه هستند. لومل (بلژیک)، سیچوان (چین)، مومبای سیتی (هند) و در نهایت تروا مجموعه آبی‌آسمانی‌پوش‌ها را تکمیل می‌کنند.

 

منبع: وایت‌برد



BAZAR VARZESH