تلگرام بازار ورزش

03.04.2019, Großbritannien, London: Fußball: Premier League, England, Tottenham Hotspur - Crystal Palace, 31. Spieltag, im Tottenham Hotspur Stadion. Vor dem Spiel wird das neue Tottenham Hotspur Stadion mit einem Feuerwerk gefeiert. Foto: John Walton/PA Wire/dpa +++ dpa-Bildfunk +++

استادیوم جدید؛ بنای باشکوه ماشین سودآوری تاتنهام

استادیوم جدید تاتنهام  هاتسپرز در لندن با یک سال تاخیر افتتاح شد. این باشگاه با ورزشگاه جدیدش می‌خواهد به یکی از باشگاه‌های مهم فوتبال تبدیل می‌شود. از لحاظ سودآوری شمال لندنی‌ها همین حالا هم در جهان سرآمدند.

 

بازار ورزش: استادیوم جدید تاتنهام هاتسپرز چهارشنبه گذشته با پیروزی دو بر صفر مقابل کریستال پالاس و با شعار «به خانه خوش آمدی» جشن گرفته شد. با یک سال تاخیر و پس از یک میلیارد پوند هزینه که بیشتر آن از طریق وام تامین مالی شد.

 

این ورزشگاه زیبا که شبیه یک سفینه است، با گنجایش ۶۲ هزار تماشاگر یک بنای باشکوه است. جایگاه‌ها چسبیده به زمین بازی‌اند، با شیبی نسبتاً تند که باعث می‌شود تماشاگران به هم نزدیک‌تر باشند و از لحاظ آکوستیک جو بسیار خوبی ایجاد شود.

 

 

هر چند مراسم افتتاحیه استادیوم جدید با پیروزی برابر پالاس موفقیت‌آمیز بود، اما بازی روز سه‌شنبه در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل منچستر سیتی در استادیوم جدید برای تاتنهام اهمیت بسیار بیشتری دارد. آنجاست که تاتنهام می‌خواهد در بلندمدت تبدیل به یک قدرت شود. هم از لحاظ ورزشی و هم از لحاظ اقتصادی.

 

سود بی‌سابقه در فوتبال جهان

 

شاید به خاطر همین بود که یک روز بعد از گشایش استادیوم جدید تاتنهام گزارش مالی فصل گذشته خود را منتشر کرد و یک رکورد جدید در فوتبال جهان از خود به جا گذاشت. این باشگاه لندنی در فصل پیش ۱۱۳ میلیون پوند سود کسب کردند. پیش از آن هیچ باشگاهی در فوتبال جهان نتوانسته بود این سود را بدست بیاورد و رکورد سود ۱۰۶ میلیون پوندی لیورپول در فصل پیش را شکست. عامل اصلی این سود بالا افزایش درآمد تاتنهام بود که فصل پیش به ۳۱۰ میلیون پوند رسید. به لطف افزایش درآمد فروش بازیکنان، صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان و افزایش تعداد تماشاگران در استادیوم ویمبلی. بیشترین رشد در درآمدهای روز مسابقه اتفاق افتاده که از ۱۹ میلیون پوند به ۴۲٫۶ میلیون پوند در فصل گذشته رسید.

 

اما یک دلیل دیگر سود بالای تاتنهام هزینه‌های نسبتاً پایین دستمزد بازیکنان تیم نسبت به سایر باشگاه‌های بزرگ است. تاتنهام ۱۴۷ میلیون پوند بابت دستمزد به بازیکنان پرداخت کرده است. کمتر از هر یک از شش باشگاه بزرگ جزیره. به عنوان قیاس، صد میلیون پوند کمتر از آرسنال و نصف هزینه‌ای که منچستر یونایتد برای دستمزد بازیکنان‌اش خرج می‌کند.



BAZAR VARZESH