تلگرام بازار ورزش

پخش اینترنتی لیگ بسکتبال، تلنگر به صداوسیما

پخش اینترنتی لیگ برتر بسکتبال اتفاق خوبی برای این رشته پرطرفدار است و می‌تواند هیجان این مسابقات را بالاتر ببرد. اگر این اتفاق بیفتد، شاید تلویزیون هم مجبور شود رویه‌اش را تغییر دهد.

  آرمن ساروخانیان

 

هنوز زمان زیادی از بازی‌های آسیایی نگذشته که پخش تلویزیونی ضعیف مسابقات با اعتراض ورزشکاران رشته‌های مختلف، بخصوص ملی‌پوشان بسکتبال روبه‌رو شد.

 

ظاهرا پخش نشدن اکثر مسابقات این رشته پرطرفدار برای خانواده بسکتبال گران تمام شده، چرا‌ که طباطبایی، رییس فدراسیون خبر داد که برای پخش مسابقات لیگ برتر به دنبال راهکارهای جدیدی است. او به‌عنوان راه حل جایگزین از اینستاگرام و سایت فدراسیون نام برده که می‌توانند مسابقات را به طور زنده پخش کنند.

 

در سال‌های گذشته هر هفته یک یا دو بازی از مسابقات لیگ برتر بسکتبال پخش می‌شد و روال کار معمولا اینطور بود که باشگاه‌ها برای پخش شدن مسابقات مجبور بودند رقمی را به شبکه تلویزیونی مورد نظر بپردازند.

 

بارها درباره مناسبات مالی باشگاه‌های ورزشی و شبکه‌های تلویزیونی نوشته شده و باید یادآوری کرد که همه جا این تلویزیون‌ها هستند که بابت حق پخش هزینه می‌کنند. این رقم به قدری قابل توجه است که مثلا در لیگ برتر انگلیس طبق محاسبات تعدادی از باشگاه‌ها تنها با تکیه بر آن و حتی بدون درآمد بلیت‌فروشی هم می‌توانند به سود برسند.

 

بحث درباره پرداخت نشدن حق پخش پیش از این درباره مسابقات فوتبال بسیار داغ بوده، ولی صدا و سیما استدلال کرده که به خاطر هزینه‌های بالا توان پرداخت ارقام مورد نظر را ندارد و معمولا موضوع با پا‌درمیانی نهادهای مختلف فیصله پیدا کرده.

 

نتیجه حذف حق پخش از معادلات باشگاهداری حرفه‌ای، بدهی بالای باشگاه‌های فوتبال و برگزاری کج‌دار و مریز لیگ برتر بسکتبال بوده است.

 

صدا و سیما بر اساس قوانین قدیمی که تاسیس شبکه‌های خصوصی و پخش ماهواره را ممنوع کرده، انحصار پخش مسابقات ورزشی را بر عهده دارد، ولی تجربه بازی‌های آسیایی و لیگ‌های داخلی نشان داده که نتوانسته مسوولیتش را به درستی انجام دهد و نیاز مخاطبان را برآورده کند.

 

سال‌های زیادی از تصویب این قوانین می‌گذرد و امکانات فنی و نیازهای جامعه کاملا تغییر کرده، ولی هنوز هیچ برنامه‌ای برای بازنگری در آن وجود ندارد. از طرف دیگر صدا و سیما حاضر به تغییر رویه نیست و همچنان از استانداردهای بین‌المللی و تقاضای طرفداران ورزش فاصله دارد.

 

اگر طباطبایی در پخش مسابقات لیگ برتر از طریق رسانه‌های جایگزین جدی باشد و بتواند آن را به مرحله اجرا برساند (تجربه چند شبکه اینترنتی نشان می‌دهد که بستر لازم برای این کار وجود دارد) تحول بزرگی در پخش مسابقات ورزشی خواهد بود و تلنگری به تلویزیون که همه این سال‌ها نتوانسته از این انحصار استفاده کند.

 

پخش اینترنتی لیگ برتر بسکتبال اتفاق خوبی برای این رشته پرطرفدار است و می‌تواند هیجان این مسابقات را بالاتر ببرد. اگر این اتفاق بیفتد، شاید تلویزیون هم مجبور شود رویه‌اش را تغییر دهد و حاضر شود حق و حقوق ورزش را بپردازد.

 

منبع: ایران ورزشی آنلاین



BAZAR VARZESH