تلگرام بازار ورزش

ابهام‌های بی‌پایان تبلیغات دور زمین لیگ

 

بازار ورزش: رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ از آماده شدن پیش‌نویس قراداد تبلیغات محیطی با یک شرکت خبر داده، در حالی که هفته گذشته رئیس این سازمان از امضای قرارداد با شرکت جدید تبلیغات محیطی خبر داده بود. اظهارات ضدونقیض مسئولین سازمان لیگ در خصوص قرارداد امسال  و ادامه ابهامات مربوط به قرارداد سال گذشته هنوز ادامه دارد

 

 

صادق درودگر در گفت‌و‌گو تسنیم، از انتخاب شرکت جدید مجری تبلیغات محیطی مسابقات لیگ برتر خبر داده است. شرکتی که بنا به توصیف عجیب او «۲۵ برند طرف قراردادش هستند!» و «توانایی بالا و عملکرد مطلوبی ‌داشته است». به جمع‌بندی رسیدیم تا قرارداد را امضا کنیم. فعلاً پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شده و قرار است در یکی دو روز آینده نهایی شود.

 

اسپانسرینگ یکی از منابع اصلی باشگاه‌های فوتبال است. تبلیغات دور زمین یکی از اجزای بسته‌های حقوقی‌ای است که باشگاه‌ها به اسپانسرها می‌فروشند. این بسته‌ها امتیازها و حقوق مختلفی دارند که سرمایه‌گذاری را برای اسپانسرها جذاب می‌کنند. این مدل تجاری در فوتبال ایران به شکلی ناقص اجرا می‌شود. به صورتی که تبلیغات محیطی همانند بیلبوردهای سطح شهر توسط سازمان لیگ به مزایده گذاشته می‌شود و درآمد آن بین باشگاه‌ها توزیع می‌شود. باشگاه‌ها هم به طور جداگانه اگر بتوانند، به دنبال اسپانسر رو و پشت و آستین و هر فضای دیگری که بتوانند می‌روند. ساده‌ترین اصل اسپانسرینگی که در این میان رعایت نمی‌شود، ندادن حق امتیاز تبلیغ انحصاری در آن گروه محصولی مربوط است.

 

اما اجرای همین شکل ناقص و غیراصولی اسپانسرینگ هم در لیگ فوتبال ایران هر سال پر از اشکال و حرف و حدیث است.

 

«بدهی‌ها به من مربوط نیست!»

 

برای نمونه شرکت امین‌سیما کیش که فصل گذشته مسئولیت تبلیغات محیطی مسابقات لیگ برتر را برعهده داشت، ۵۹ میلیارد تومان بدهی به سازمان لیگ دارد و تنها ۱۷ میلیارد تومان پرداختی داشته است. نکته جالب به نوشته خبرگزاری ایسنا این است که با وجود بدهی هنگفتی که این شرکت به سازمان لیگ دارد، شرکت امین‌سیما ادعای خسارت کرده است. درودگر هم با وجود آن که ریاست کمیته بازاریابی سازمان لیگ را برعهده دارد، توضیح عجیبی در خصوص این مطالبات می‌دهد. او به تسنیم گفته: «از فصل گذشته هیچ اطلاعاتی ندارم، چون اصلاً نبودم و این موضوع را هم پیگیری نکردم. با توجه به اینکه آن زمان مسئولیت نداشتم, موضوع به من مربوط نمی‌شود. سازمان لیگ پیگیر این موضوع است. در این باره نه می‌توانم پیگیری کنم و نه اظهارنظر!» با این منطق رییس کمیته بازاریابی، سازمان لیگ در صورت تغییر مسئولین‌اش هیچ گاه مسئول پیگیری مطالبات نخواهد بود.

 

درودگر مدعی است که امسال اوضاع فرق خواهد کرد و سهم باشگاه‌ها که در مجموع ۸۰ درصد کل قرارداد است به موقع پرداخت می‌شود: «سعی می‌کنیم به امید خدا امسال پرداختی‌ها به باشگاه‌ها روند بهتری داشته باشد. قرار است به محض اینکه قرارداد امضا شود و پولی دریافت کردیم، پرداخت اول را به باشگاه‌ها از همین ابتدای کار داشته باشیم و در پرداخت‌های بعدی نیز سرعت عمل بیشتری داشته باشیم.»

 

کمیته بازاریابی سازمان لیگ از اردیبهشت‌ماه ۹۷ با اعلام چند شرط از شرکت‌های تبلیغاتی دعوت کرد تا درصورت داشتن شرایط سازمان لیگ، خود را برای بر عهده گرفتن مسئولیت تبلیغات محیطی به این سازمان معرفی کنند. ایسنا در گزارش خود نوشته که پس از اعلام سازمان لیگ، چند شرکت برای حضور در مزایده اعلام آمادگی کردند که هیچ‌گاه از آن‌ها نامی برده نشد. حالا درودگر دیروز (شنبه) اعلام کرد پیش‌نویس قراداد تبلیغات محیطی با شرکت مورد نظر – که هنوز نامش اعلام نشده است – انجام شده و در یکی دو روز آینده این قرارداد به امضا می‌رسد. این در حالی است که حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فوتبال، پس از مراسم‌ برترین‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت واگذاری تبلیغات محیطی اعلام کرده بود که قراداد تبلیغات محیطی بسته شده است و نام شرکتی که با آن قراداد امضا کردیم اعلام خواهد شد.

 

از آن تاریخ بیش از یک هفته می‌گذرد و همچنان شرکتی معرفی نشده است. همچنین برخلاف صحبت‌های بهاروند که اعلام کرده بود قرارداد تبلیغات محیطی امضا شده، درودگر اعلام می‌کند که فعلا پیش قراردادها تنظیم شده است. این صحبت‌های ضد و نقیض، نه تنها ابهام‌ها را در خصوص تبلیغات دور زمین رفع نمی‌کند بلکه آن را افزایش هم می‌دهد.



BAZAR VARZESH