تلگرام بازار ورزش

پوما ۵۰ ساله شد

تصویر این گربه وحشی بر روی میلیون‌ها کفش و البسه ورزشی گوناگون معرف تولید‌کننده تجهیزات ورزشی پوماست. از زمان ایجاد این لوگو ۵۰ سال می‌گذرد و طراح لوگو خاطراتش را به یاد می‌آورد.

 

بازار ورزش: کاریکاتور‌های لوتس باکرز ۷۹ ساله، طراح آلمانی در بسیاری از روزنامه‌های سراسر جهان دیده شده‌ است، اما او شهرت خود را مدیون طرح به یادماندنی پوما است. تا به امروز میلیون‌ها نفر با تصویر پوما به یاد تجهیزات ورزشی تولید‌کننده هرتسوگن‌آئوراخ و رغیب آدیداس می‌افتند. اوایل سال ۲۰۱۸ این طرح نورمبرگی ۵۰ ساله شد و همچنین آغازگر طرح‌های نوین سازمانی در آلمان بوده است.

 

در همان زمان شرکت پوما با نامه‌ای، لوگوی جدیدش را در تاریخ ۱۰ ژانویه سال ۱۹۶۸ به ثبت رساند و به عموم معرفی کرد. در متن این نامه آرمین، پسر ارشد رادولف داسلر، مالک وقت پوما، نوشت:«جناب آقای باکز، از طرح‌های پومای شما کمال تشکر را داریم. ما اولین طرح پومای شما را انتخاب کرده‌ایم و آن را مورد استفاده قرار دادیم. اما این امر ما باعث نشد ما به سایر طرح‌های شما با خنده نگاه نکنیم».

 

اگر چه در ابتدا طرح پوما برای ۵ هزار کیف این شرکت بوده اما به زودی این گربه وحشی لباس‌های تیم‌ها و تجهیزات ورزشی گوناگونی را به تسخیر خود درآورد.

 

کارشناسان طراحی، این لوگو را نمونه طرحی موفق برای یک شرکت می‌نامند. کارشناسان بر این باورند که شرکت پوما با کانسپت کلمه – تصویر با عکس گربه‌ وحشی در حال جهش با تغییرات بسیار کم تا به امروز به موفقیت‌های خود ادامه داده است. به نظر پورفوسور پتر زک، این لوگو برای ۵۰ سال پیش بسیار هوشمندانه طراحی شده بود و در سال‌های اخیر مجدد به شکل بی‌نقصی بازطراحی شد.

 

برای کارشناسان طراحی، لوگوی پوما جزو لوگو‌های تاریخی در آلمان است. هم این تصویر هم سه خط سرشناس که نماد آدیداس است نشان می‌دهد رادولف و آدولف داسلر، دو برادر و البته دو رقیب (آدولف مالک آدیداس بود) از گذشته‌های دور، زمانی که هنوز برندسازی بزرگ نشده بود از اهمیت عناصر گرافیکی در شاساندن محصولات‌شان با خبر بوده‌اند.

 

به گزارش روزنامه هاندلس‌بلات، پروفسور یوست فان‌تریک، از دانشگاه فرزینیوس هامبورگ می‌گوید:«در دهه پنجاه میلادی تقریبا هیچ یک از شرکت‌های آن زمان لوگویی نداشتنند. در حال حاضر لوگو یک عنصر جداناپذیر از یک شرکت در استراتژی بازاریابی به حساب می‌آید. لوگوی محصولات شرکت‌های حرفه‌ای باید توضیحی کوچک از خدمات و توانایی‌های آن را نشان دهد و ارتباط بین مشتری و فروشنده را ایجاد کند. برای این که به طور مکرر خوب بودن محصول خود را تکرار نکنیم از لوگویی استفاده می‌کنیم که تمامی صفات و خصوصیات محصول و شرکتمان را نشان دهد».

 

اینکه شرکت‌هایی مانند پوما سال‌ها در برابر دو عامل متغیری مثل طرح و مد تغییر نمی‌کنند و به لوگوی اولیه‌ی خود پایبند هستنند امری معمول نیست. آقای زک که دریافت‌کننده‌ جایزه معتبرRed Dot Design بوده می‌گوید، ستاره مرسدس بنز، اسب فِراری و یا پرنده‌ی لوفتهانزا لوگو‌هایی هستنند شرکت‌ها اهمیت آن را می‌‌دانند و بر موفقیت‌شان آگاه هستنند و در صورت تغییر، تنها تغییرات جزئی را در طی سال‌ها داشته‌اند.

 

با توجه به مشاهدات فان‌تریک، امروزه طراحی لوگو‌ها به طور قابل توجهی تغییر کرده است. برخلاف رویه‌های امروزی برای طراحی لوگو، ساخت لوگوی پوما به زبان ساده که هاندلس‌بلات از آن استفاده کرده«خانگی» بوده است. رادلف داسلر، هنگامی که به دنبال لوگویی انحصاری و به یاد ماندنی بود متوجه همکلاسی سابق پسر دومش شد که اوتس باکز نام داشت.

 

فان‌تریک، امروزه استارت‌آپ‌ها برای جست‌و‌جوی لوگوی خود در اینترنت به دنبال طراحان خلاق هستنند. سفارشات لوگو امروزه از طریق پلتفرم‌های مخصوص در سراسر دنیا تبلیغ می‌شود. به عنوان مثال، یک طراح گرافیک هندی می‌تواند با درنظر گرفتن کارمزد پیشنهاد شده، برای آن شرکت طرحی را ارائه دهد. اگر شرکت‌های بزرگ به دنبال لوگویی برای محصول جدید خود هستند، از آژانس‌های تبلیغاتی معمول استفاده می‌کنند. این آژانس‌ها با استفاده از تیم‌های خلاق، لوگو را طراحی و به عموم مردم برای نظرخواهی معرفی می‌کنند.

 

همچنین امروزه کم‌تر شاهد اختلافات بر سر پرداخت کارمزد طراحان مانند مشکلات آن در پوما هستیم. باکز به علت ناکافی بودن دست‌مزد خود شرکت پوما را تهدید به شکایت قضایی کرد که در نهایت این شرکت پردات مبلغ مکفی را در سه مرحلع متقبل شد. باکز پیشنهاد پوما که به او که به ازای هر کالای تولید شده یک فینیک بپردازد را قبول نکرد. این پیشنهاد باکز را به یک میلیونر تبدیل می‌کرده است.



BAZAR VARZESH