تلگرام بازار ورزش

CARSON, CA - SEPTEMBER 11: Robbie Rogers #14 of Los Angeles Galaxy and Sebastian Hines #3 of Orlando City FC jump for a header during a 4-2 Galaxy win at StubHub Center on September 11, 2016 in Carson, California. (Photo by Harry How/Getty Images)

قرارداد تاریخی آدیداس و لیگ آمریکا

 

بازار ورزش: کمپانی آدیداس و لیگ فوتبال آمریکا MLS بر سر یک قرارداد جدید شش ساله توافق کردند. بدین ترتیب این شرکت آلمانی تامین‌کننده رسمی پوشاک و تجهیزات لیگ فوتبال و باشگاه‌ها و برنامه‌های جوانان آنها خواهد شد.

 

با وجود این که جزییات مالی این قرارداد اعلام نشد، اما سایت‌های خبری به نقل از یک منبع آگاه خبر دادند که ارزش این قرارداد ۷۰۰ میلیون دلار است. این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ای است که آدیداس تا کنون در آمریکای شمالی انجام داده است. از طرف دیگر این بزرگ‌ترین قرارداد اسپانسرینگ تاریخ لیگ ام‌ال‌اس هم به شمار می‌آید. با ارزش سالیانه ۱۱۷ میلیون دلار در واقع قرارداد با آدیداس، از قرارداد فروش حق پخش تلویزیونی ام‌ال‌اس با شبکه‌های فاکس، ای‌اس‌پی‌ان و یونی‌ویژن که سالیانه ۹۰ میلیون دلار به لیگ آمریکا می‌پردازند، ارزش‌ بیشتری دارد.

 

در لیگ فوتبال آمریکا فروش حق تامین لباس تیم‌ها نیز متمرکز توسط خود سازمان لیگ صورت می‌گیرد و برخلاف سایر کشورها به صورت غیرمتمرکز دست خود باشگاه‌ها نیست.

 

دان گاربر رییس ام‌ال‌اس این قرارداد را «بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ لیگ» قلمداد کرد. مارک کینگ رییس آدیداس در آمریکای شمالی نیز گفت: «فوتبال در مرکز برند آدیداس قرار دارد. و اگر بخواهید ببینید که واقعاً چه چیزی فوتبال را در ایالات متحده پیش می‌برد، فقط  به یک گزینه می‌رسید و آن لیگ ام‌ال‌اس است.»

 

آدیداس برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ با لیگ فوتبال آمریکا قرارداد بست. اما ۱۱۷ میلیون دلار سالیانه قرارداد جدید تقریباً پنج برابر ۲۵ میلیون یورویی است که آدیداس در آن قرارداد پرداخت می‌کرد.

 

یک بخش از این قرارداد همکاری بین آدیداس و ام‌ال‌اس علاوه بر حق تامین لباس تیم‌ها، سرمایه‌گذاری در برنامه پرورش بازیکنان جوان است که تحت عنوان «نسل آدیداس» از سال ۲۰۰۴ کلیدش زده است. بازیکنانی چون کلینت دمپسی، جوزی آلتیدور و مایکل بردلی محصول برنامه «نسل آدیداس» بوده‌اند.

 

آدیداس سال‌هاست که برنامه‌های بازاریابی هجومی‌ای در بازار خانگی رقیب آمریکایی خود یعنی نایکی در پیش گرفته و سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در ورزش حرفه‌ای آمریکای شمالی انجام داده است.

 



BAZAR VARZESH