تلگرام بازار ورزش

رونالدو نیم میلیارد دلار به ارزش نایک افزوده است

کرت بادنهاوزن

نویسنده نشریه فوربس

 

 

سال ۲۰۱۶ سال بدی برای نایک بود. در شاخص اقتصادی داو جونز – که ۳۰ سهام برتر بازار بورس نیویورک را نشان می‌دهد – با ۱۹ درصد کاهش بدترین عملکرد را داشت، آن هم بعد از این که ارزش سهامش طی ۵ سالِ قبل از آن ۳ برابر شده بود. فروش آن‌ها در امریکای شمالی به شدت پایین آمده بود، حاشیه سودشان کاهش پیدا کرده بود و از همه بدتر آدیداس به عنوان یک رقیب قوی، دوباره به میدان برگشته بود.

در چنین شرایطی کریستیانو رونالدو را به خاطر اختلافاتی که با بزرگ‌ترین حامی‌اش، نایک پیدا کرد سرزنش نکنید. طبق اعلام وبسایت Hookit که برندها را از طریق رسانه‌های اجتماعی و دیجیتال ارزشگذاری می‌کند، او در سال ۲۰۱۶ موفق شد به تنهایی و از طریق شبکه‌های اجتماعی فوق‌العاده بزرگی که دارد ۵۰۰ میلیون دلار به ارزش کمپانی نایک اضافه کند.

رونالدو آنقدر در شبکه‌های اجتماعی بزرگ است که همه حامیان را درو می‌کند. برنده ۴ توپ طلای بهترین بازیکن سال جهان بیش از ۲۶۰ میلیون فالوئر در فیسبوک، توییتر و اینستاگرام دارد. رونالدو با داشتن ۱۲۰ میلیون هوادار در فیسبوک بیش از هر کس دیگری روی کره زمین فالوئر دارد.

او چطور توانست نیم میلیارد دلار طی ۱۲ ماه برای نایک درآمد داشته باشد؟ یادتان باشد این نیم میلیارد دلار غیر از درآمدی است که نایک از فروش کفش، لباس و تجهیزات ورزشی از طریق رونالدو داشته است.

به گزارش Hookit رونالدو در سال گذشته ۱،۷۰۳ پست در شبکه‌های اجتماعی‌اش منتشر کرد. این پست‌ها باعث ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون فعل و انفعال (لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری، ری‌توییت و دیده شدن) در شبکه‌های اجتماعی شد. در این بین لوگوی نایک در ۳۴۷ عکس یا ویدئویی که رونالدو پست کرده بود دیده شد که ۴۷۷ میلیون فعل و انفعال در پی داشت. Hookit محاسباتش را نه فقط از طریق تعداد دفعات دیده شدن بلکه از طریق میزان اشاره به برند و میزان اثرگذاری هر پست انجام می‌دهد و طی همین محاسبات رونالدو فقط از طریق پست‌هایش ۴۹۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به ارزش نایک افزوده است.

اثرگذارترین پست‌های رونالدو مربوط می‌شود به قهرمانی‌اش با پرتغال در یورو ۲۰۱۶ و تصاویری که او در اینستاگرام خود منتشر کرد. تصویر رونالدو روی برج ایفل با شعار و لوگوی نایک «Just to it» که او در پیج خودش منتشر کرد به تنهایی یک میلیون و هفتصد هزار لایک و ۱۳ هزار کامنت گرفت. اگر رونالدو آن عکس را روی اینستاگرامش نگذاشته بود نایک الان ۵ میلیون هشتصد هزار دلار کمتر می‌ارزید.

اسکات تیلتون، یکی از شرکای Hookit هم به سختی می‌تواند بزرگی رونالدو را بیرون از زمین فوتبال توصیف کند:«کریستیانو یکی از تاثیرگذارترین انسان‌های روی سیاره زمین است. به خاطر از قدرت خارق‌العاده‌ای که در شبکه‌های دییجیتالی دارد و تعداد خیره‌کننده مردمی که با هر فعالیتش درگیر می‌کند. هیچ چیز برای اسپانسرهایش به این اندازه ارزش ندارد».

رونالدو با درآمد ۸۸ میلیون دلار از تابستان ۲۰۱۵ تا تابستان ۲۰۱۶، پردرآمدترین ورزشکار جهان بود. او بعد از تمدید قراردادش با رئال مادرید و یک هفته بعد از آن با نایک به دست آورد.

نایک هم به ارزش رونالدو پی برده و او را تاثیرگذارترین آدم در استراتژی بازاریابی بخش فوتبالش می‌داند. سرمایه‌گذاری نایک در فوتبال بیش از ۲ میلیارد دلار است و سوددهی این سرمایه‌گذاری عظیم، نایک قراردادی با رونالدو بست که تا پایان عمرش اسپانسر او باشد. رونالدو بعد از لبران جیمز و مایکل جردن، سومین ورزشکاری است که چنین قراردادی با نایک بسته و شنیده می‌شود ارزش این قرارداد درست به اندازه لبران جیمز است و او تا پایان عمرش یک میلیارد دلار از نایک می‌گیرد تا محصولاتش را به دنیا بشناساند.

اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، نایک رونالدو را ارزان به دست آورده. یک میلیارد دلار تا پایان عمر به کسی می‌دهد که طی فقط و فقط یک سال نصف آن رقم را به کمپانی برگردانده است.



دیدگاهی وجود ندارد. شما می‌توانید از طریق فرم ذیل، اولین دیدگاه این نوشته را درج کنید. 👇

نظر خود را بنویسید

شما باید برای ارسال دیدگاه به این نوشته در سایت یا بلاگ وردپرس ثبت نام کرده باشید

BAZAR VARZESH