تلگرام بازار ورزش

عکس: رویترز

بارسا چگونه وارد بحران شد؟

خطر ورشکستگی، و حالا جریمه بابت بدهی مالیاتی. بحران مالی بارسلونا پیش از انتخابات ریاست ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. حالا مدیریت بارسا امیدوار است بازیکنان پیشنهاد باشگاه برای کاهش دستمزدشان را بپذیرد.

 

بازار ورزش: باشگاه فوتبال بارسلونا به دلیل اینکه مالیات خود را بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ کامل پرداخت نکرده است به میزان ۲۲٫۷ میلیون یورو جریمه شده است. اما به دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در پرداخت این مبلغ، باشگاه درخواست تعویق پرداخت این مبلغ را کرد.

 

با این درخواست اف‌ث بارسلونا موافقت شد، اما این رویداد بار دیگر وضعیت مالی حاد بارسا را مشخص کرد. کارلس توسکتس، رییس موقت باشگاه که یک ماه پیش بعد از کناره‌گیری جوزپ بارتومئو جانشین او شد، می‌گوید وضعیت بارسا «دراماتیک نیست، اما نگران‌کننده است.»

 

ابعاد بحران مالی بارسلونا در اثر پاندمی کرونا، یک ماه پیش با گزارش رسانه‌های اسپانیایی که گزارش دادند این باشگاه در آستانه ورشکستگی قرار دارد، مشخص شد. بنا بر آن گزارش‌ها اگر بازیکنان بارسا از بخشی از دستمزد خود صرفنظر نکنند، باشگاه در همین ماه ژانویه از پس پرداخت هزینه‌های خود برنمی‌آید. آن موقع روزنامه‌های ورزشی اسپانیایی نوشتند برای جلوگیری از چنین شرایطی باشگاه و بازیکنان باید بر سر کاهش ۳۰ درصدی دستمزد‌ها توافق کنند تا از این طریق ۱۹۰ میلیون یورو از هزینه‌ها کاسته شود. حالا روز جمعه باشگاه اعلام کرد پیشنهادی به بازیکنان ارائه کرده که با صرفنظر از بخشی از دستمزد خود باشگاه در همین فصل ۱۲۲ میلیون یورو از هزینه‌هاش کم کند و بازیکنان «در حد روزهای آتی» باید این پیشنهاد را بپذیرند.

 

۲۴ ژانویه انتخابات ریاست باشگاه برگزار خواهد شد. رقبای اصلی خوان لاپورتا رییس اسبق باشگاه و ویکتور فوند کارآفرین و سرمایه‌گذار اسپانیایی هستند. هر کدام از آنها در انتخابات پیروز شود، مسئولیت دشواری را پیش رو خواهد داشت. اما پردرآمدترین باشگاه فوتبال جهان که قرار بود به عنوان اولین باشگاه تاریخ مرز یک میلیارد یورو درآمد را بشکند، چگونه گرفتار این بحران مالی شد؟

 

پاندمی کرونا و دستمزد‌های نجومی

 

بعد از اینکه بارسلونا پارسال توانست پنج میلیون یورو سود ثبت کند، حالا این باشگاه زیانی بالغ بر ۹۷ میلیون یورو داده است. با پاندمی کرونا و پیامدهای منفی‌اش در اقتصاد ورزش، درآمدهای بارسا ۲۰۰ میلیون یورو کاهش پیدا کرد. بدهی‌های انباشته باشگاه نیز از ۲۱۷ میلیون یورو به ۴۸۸ میلیون یورو افزایش پیدا کرد.

 

اما نمی‌توان همه تقصیرها را گردن ویروس کرونا انداخت. چنان که سایر باشگاه‌ها در اسپانیا در این حد وارد بحران نشدند. علت اصلی این بحران را باید در خود باشگاه جست. نسبت هزینه دستمزد به درآمد عملیاتی یک معیار خوب برای سنجش میزان تاب‌آوری اقتصادی یک باشگاه است. پیش از پاندمی هم یوفا مرز این نسبت را ۷۰ درصد اعلام کرده بود. کمتر از ۷۰ درصد وضعیت مطلوبی است. بارسلونا در میان باشگاه‌های بزرگ یکی از بالاترین نسبت‌های دستمزد به درآمدهای عملیاتی را دارد. این نسبت در بارسا ۷۵ درصد است. باشگاه در پنج سال گذشته بالغ بر یک میلیارد یورو در نقل‌وانتقالات هزینه کرده است. بیش از هر باشگاه دیگری. بارسلونا با ۶۳۶ میلیون یورو بالاترین هزینه دستمزد در میان باشگاه‌های فوتبال جهان را دارد. لیونل مسی به تنهایی دستمزدش بیش از صد میلیون یورو در سال است.

 

 

به همه این هزینه‌های سنگین از سال ۲۰۲۵ یک مرکز هزینه دیگر هم اضافه دیگر می‌شود. از پنج سال دیگر بارسا باید وام ۳۰ ساله ۸۱۵ میلیون یورویی را که از بانک آمریکای گلدمن ساکس بابت پروژه سنگین بازسازی استادیوم نوکمپ تحت عنوان «اسپای بارسا» گرفته، بازپرداخت کند.

 

کاهش سقف دستمزد‌ها

 

مشکل مضاعف بارسلونا برای کاهش دستمزد بازیکنان این است که نه تنها برای جلوگیری از ورشکستگی، بلکه به خاطر مقررات جدید سازمان لیگ فوتبال اسپانیا مجبور است این کار را انجام دهد.

 

لالیگا به منظور مدیریت بحران مالی ناشی از پاندمی کرونا تصمیم گرفته که سقف دستمزد را در سطح لیگ در مجموع به میزان ۶۰۰ میلیون یورو کاهش دهد و از ۲٫۹ به ۲٫۳ میلیارد یورو برساند. در این میان برای دست‌یابی به این هدف جدید، بیشترین کاهش سهم بارسلونا و والنسیا می‌شود. بارسا و والنسیا باید ۴۰ درصد از دستمزدها را کاهش دهند، در حالی که رئال مادرید و اتلتیکو مادرید باید ۲۷ درصد از حقوق بازیکنان کم کنند. خاویر تباس، رییس لالیگا هفته گذشته گفت که انتظار یک پنجره زمستانی آرام را می‌کشد و اعلام کرد که برخی از باشگاه‌ها چاره‌ای ندارند به جز این که حقوق بازیکنان‌شان را کم کنند و یا حتی برخی از آنها را بفروشند. به باشگاه‌ها هشدار داد که اثرات منفی پاندمی کرونا چند فصل دوام خواهد داشت.

 

هر چند به گفته تباس برای باشگاه‌هایی که این سقف جدید را رعایت نکنند مجازاتی در کار نخواهد بود، اما او هشدار داد که خود باشگاه‌ها در نهایت پیامدهای مالی مخارج بالای خود را لمس خواهند کرد.

 

در پنجره تابستانی لیگ اسپانیا بیشترین کاهش را در هزینه‌های ترانسفر داشت. باشگاه‌های اسپانیایی نسبت به پنجره تابستانی پارسال ۶۶ درصد کمتر خرج کردند. به عنوان قیاس مخارج باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس در بازار نقل‌وانتقالات ۲۳ درصد کمتر از سال گذشته بود.



BAZAR VARZESH