تلگرام بازار ورزش

انقلاب دیجیتال در وبسایت باشگاه‌ها

وبسایت‌های باشگاه‌های ورزشی به دنبال این هستند با تولید محتوی و اطلاعات، به انتخاب اول هواداران برای پیگیری اخبار خود شوند. این دگرگونی آینده اقتصادی باشگاه‌های ورزشی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

بازار ورزش: این نکته‌ای مهم ولی در عین حال نه جندان تعجب‌برانگیز است: اگر از مردم بپرسید که سایت محبوبشان را نام ببرند، هیچ کدام از وب‌سایت‌های تیم‌های مورد علاقه‌شان اسمی به میان نمی‌آورند. نام‌های محبوب سایت‌هایی چون بخش ورزشی بی‌بی‌سی،ESPNFC و Players Tribune هستند. این مسئله ثابت می‌کند که باشگاه‌های ورزشی فرصتی مناسب را برای استفاده به نفع خودشان در فضای آنلاین از دست داده‌اند؛ حتی زمانی که به نام‌های مهم می‌رسیم هم داستان به همین ترتیب است: باشگاه‌های منچسترسیتی، آرسنال و منچستریونایتد هیچ کدام در میان هوادارانشان محبوبیت ندارند.

 
به گزارش اسپرت بیزنس، تابستان امسال شاهد تغییرات گسترده‌ای در زمینه ظاهری و مدیریت سایت‌های باشگاه‌های ورزشی خواهیم بود. اتحادیه فوتبال انگلیس فضای دیجیتالی را تعریف کرده که در پی آن باشگاه‌های فوتبال پلتفورمی برای بالا آوردن وب‌سایت‌هایشان با استانداردهای مدرن خواهند داشت؛ کاری که باشگاه‌هایی چون نیوکاسل و لسترسیتی هم اکنون با کمک ۷ League و Pulse ( آژانس های تبلیغات دیجیتالشان) در حال انجام هستند.

 

سؤال اصلی این است؛ این پلتفورم چگونه وب‌سایت‌های باشگاه‌ها را متحول خواهد کرد و چه رویه جدیدی در صنعت ورزش در پیش خواهد بود؟

 

ویدئو

 

رابی بلکبرن، رابط میان مشتریان در آژانس دیجیتال «Aqueduct» که مشتریانی چون منچسترسیتی، تاتنهام و ساندرلند دارد، می‌گوید:«هواداران جوان به طور مداوم از سایت باشگاه استفاده نمی‌کنند و بخش اعظمی از اخبار درباره باشگاه محبوبشان را از شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورند. محتوای نوشتاری سنتی چیزی نیست که این روزها دنبالش بگردند. محتوای ویدئویی مانند مصاحبه‌ها صحنه‌های حساس بازی و البته خود بازی اهمیت بیشتری دارند».

 

کوپا۹۰، وب سایتی که متعلق به هوادران فوتبال است ثابت کرده که با پوشش دادن اتفاقات متفاوت درباره فوتبال روی پلتفورم‌های متعدد و بدون تصاویر خود مسابقه می‌توان مخاطب جذب کرد. یکی از کارهایی که این روزها باشگاه‌های فوتبال را از گذشته موفق‌تر می‌کند، استفاده از تصاویر پشت صحنه مسابقات، تصاویر آرشیوی و استفاده از افراد مشهور است و راه‌های کلیدی در راه درگیر کردن بیشتر مخاطب است.

 

لیگ برتر هند به عنوان موفق‌ترین رقابت‌های کریکت دنیا ثابت کرده که چطور می‌توان ترافیک زیادی روی سایت‌ها ایجاد و مخاطب را بیشتر درگیر کرد. پست کردن کلیپ بعد از پایان مسابقات و استفاده از آمار زنده مسابقات و پست‌هایی در فضای مجازی، سایت خود را به منبع مهمی برای خبرگیری هواداران کریکت تبدیل کرده است.

 

متاسفانه با توجه به قرارداد لیگ برتر با سایت «تایمز»، صحنه‌های حساس این لیگ تنها در اختیار کاربرانی است که حق اشتراک به این سایت پرداخت کرده‌اند اما مسلماً لیگ برتر می‌تواند با دادن اختیار استفاده از این تصاویر به باشگاه‌ها بیش از مصاحبه‌های قبل از مسابقه و اخبار رسمی، هواداران را به سایت باشگاه‌ها بکشاند.

 

بومی‌سازی

 

دیوید استراکان، مدیر خلاق Pulse Live اعتقاد دارد که به غیر از ویدئو، مقوله بومی‌سازی هم می‌تواند به باشگاه‌ها در جذب بیشتر مخاطب کمک کند:«اگر ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر به استادیوم بیایند و شما مخاطبی بیش از صدها میلیون نفر داشته باشید، چگونه با آنها ارتباط برقرار می‌کنید؟ کل ماجرا در اختیار قرار دادن محتوای متفاوت به مخاطب متفاوت از راه‌های مختلف است».

 

سایت‌های سنتی این کار را با تغییر زبان انجام می‌دهند. اما این روش محتوایی یکسان را با زبانی متفاوت در اختیار مخاطبان متفاوت قرار می‌دهد. تطبیق محتوا به فرهنگ‌های مختلف در کنار تغییر زبان می‌تواند با مخاطبان ارتباط بیشتری برقرار کند، محبوبیت را افزایش دهد و راه‌های درآمد مختلف برای آینده ایجاد کند.
به عنوان مثال باشگاه‌ها می‌توانند برنامه‌ای مخصوص مخاطبان عرب زبان ایجاد کنند و در عین حال اسپانسرهای بومی را جذب کنند. محتوای بومی‌سازی شده برای «محصولی بین‌المللی» همچون لیگ برتر جذابیت خاص خودش را دارد.

 

شخصی‌سازی

 

آخرین روشی که مورد توجه قرار دارد، شخصی‌سازی است. این روش از رسیدن مرتبط‌ترین محتوا به مخاطب به یکی از دو روش زیر، اطمینان حاصل می‌کند:

 

ضمنی (Implicit): در این روش اطلاعات از آنچه پیش از این گرفته‌اید و یا دوستانتان دریافت کرده‌اند، استفاده می‌شود. این روشی است که در نت فلیکس، آمازون و فیس‌بوک جواب داده است.

 

صریح (Explicit): در این روش انتخاب می کنید که چه محتوایی ببینید. این کاری است که روی بی‌بی‌سی ورزشی و سایت‌های ورزشی دیگر می‌توانید انجام دهید. با این روش، کنترل آنچه می‌بینید در اختیار شماست و می‌توانید هر زمان که نخواستید، تغییرش دهید.

 

در حال حاضر محتوای موجود در فضای آنلاین آنقدر زیاد است که استفاده از روشی در شخصی‌سازی محتوا می‌تواند بسیار مؤثر باشد. کمک به ما برای نخواندن هر محتوایی، روشی درست است و به همین دلیل است که سایت‌هایی که به روش «ضمنی» کار می‌کنند، در حال افزایش هستند.

 

اما آیا این رویه باعث مواجهه ما با محتوای غیرسالم و محدود شده نمی‌شود؟ شاید بهترین توضیح را اوان ویلیامز، یکی از مؤسسین توییتر در این باره گفته باشد:«مشکل اینترنت، این است که تمایل به افراط دارد. به عنوان مثال فرض کنید در جاده‌ای می‌رانید و شاهد تصادفی هستید. مسلماً توجه شما هم جلب می‌شود؛ توجه همه جلب می‌شود. اینترنت رفتارهایی این چنینی را تفسیر می‌کند و این طور برداشت می‌کند که همه دنبال تصادف می‌گردند. به همین دلیل سعی می‌کند تا مردم را با چنین اطلاعاتی تغذیه کند».

 

شخصی‌سازی حیطه‌ای است که باید قبل از ورود به آن با دقت بررسی شود و حیطه‌ای است که در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید. اکنون، وقت ایجاد تغییرات در ظاهر سایت‌های ورزشی است و تکنولوژی می‌تواند ارزش زیادی در این راه داشته باشد؛ نه فقط برای صاحبان باشگاه ه بلکه برای هواداران.



BAZAR VARZESH