تلگرام بازار ورزش

상주시민운동장/ K리그1/ 상주상무 vs 수원삼성블루윙즈/ 상주 권완규 득점/ 골 세레머니/ 사진 서혜민

ماجرای عجیب تنها باشگاه نظامی کره

بازار ورزش: داستان باشگاه کره‌ای سانگجو سانگمو در فوتبال دنیا کم‌نظیر است. این تیم نظامی که فقط از بازیکنان قرضی تشکیل شده با وجود کسب مقام چهارم در «کی‌-لیگ»، فصل آینده باید به دسته دوم برود.

 

باشگاه سانگجو سانگمو هواداران زیادی ندارد. پیش از پاندمی کرونا هم هزار تا شش هزار نفر به بازی‌های خانگی این تیم می‌رفتند. بازیکنان این تیم باید هر روز راس ساعت ۶:۵۰ برای صبح‌گاه حاضر شوند تا سرود ملی و سرود باشگاه را بخوانند. علاوه بر آن خانه‌هاشان هم باید همواره تمیز و مرتب باشد و فعالیت‌هاشان در شبکه‌های اجتماعی هم کنترل می‌شوند.

 

سانگجو به نیروهای مسلح کره جنوبی تعلق دارد و بازیکنان‌اش که همگی خدمت سربازی‌شان را در آن می‌گذرانند به صورت قرضی در آن بازی می‌کنند به مدت ۲۰ ماه و با دستمزد ماهیانه ناچیزی معادل ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار. فصل گذشته تنها در ماه می ۱۳ بازیکن جدید به تیم پیوستند. برای یک باشگاه حرفه‌ای عادی چنین اتفاقی غیرممکن است.

 

کره جنوبی که رسماً همچنان با کره شمالی در جنگ است، یکی از سخت‌گیرانه‌ترین نظام‌های خدمت سربازی اجباری را دارد. همه مردان بعد از ۱۸ سالگی و تا قبل از ۳۰ سالگی باید به مدت ۲۰ ماه به سربازی بروند.

 

دسته دو به جای لیگ قهرمانان

 

تیم سانگجو فصل گذشته در «کی-لیگ» توانست با قرار گرفتن در رده چهارم بهترین نتیجه تاریخ باشگاه را کسب کند. قاعدتاً با این نتیجه این باشگاه به لیگ قهرمانان راه می‌یابد، اما با حکم فدراسیون فوتبال کره جنوبی به دسته دوم سقوط کرد. البته این حکم از ابتدای فصل مشخص بود، چون نیروهای مسلح کره اعلام کرده بود که بعد از ۱۰ سال از شهر سانگجو می‌رود. طبق قوانین فدراسیون فوتبال کره نیز هر باشگاه نقل مکان کند به دسته پایین‌تر سقوط می‌کند. با وجود این شاگران تائه وان کیم همچنان باانگیزه کردند و چهارم شدند. فصل آینده سانگمو که به شهر گامچئون می‌رود، در دسته دوم بازی خواهد کرد.

 

جی ونگ کانگ مدیر باشگاه در سراسر جهان به دنبال بازیکنان واجد شرایطی است که باید همچنان خدمت سربازی را انجام دهند. برای بازیکنان حرفه‌ای بازی در این باشگاه این فرصت را فراهم می‌کند تا در مدت خدمت وظیفه هم بتوانند در بالاترین سطح بازی کنند و در پیشرفت‌شان وقفه‌ای ایجاد نشود. البته یک شرط دیگر حضور در این تیم این است که بازیکن دست کم شش ماه در دو دسته اول لیگ کره بازی کرده باشد.

 

تنها باشگاه نظامی

 

تا سال ۲۰۱۹ با آسان موگونگهوا یک باشگاه نظامی دیگر هم وجود داشت. اما این باشگاه به دلایل مالی منحل شد. به این ترتیب سانگمو که در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده، تنها باشگاهی است که امکان انجام خدمت سربازی را به بازیکنان فوتبال می‌دهد. در حال حاضر سانگمو ۳۵ بازیکن دارد و دیگر جایی برای بازیکنان بیشتری در تیم نیست. با فشار کنفدراسیون فوتبال آسیا که باشگاه‌های دسته‌های برتر را مجبور کرده با بازیکنان خود قرارداد حرفه‌ای ببندند، سانگمو هم قراردادهای حرفه‌ای امضا می‌کند. اما فقط روی کاغذ.

 

اینکه بازیکنان فوتبال این فرصت را پیدا می‌کنند که خدمت سربازی خود را در یک باشگاه فوتبال نظامی انجام دهند، در کره جنوبی بحث‌برانگیز است. اما این تنها استثنا برای ورزشکاران نیست. طبق قانون کره جنوبی یک ورزشکار با کسب دست‌کم مدال برنز در بازی‌های المپیک و مدال طلا در بازی‌های آسیایی از خدمت معاف می‌شود.



BAZAR VARZESH