تلگرام بازار ورزش

برخورد لالیگا با تصاویر دزدی در تلگرام

 لالیگا از هیچ تلاشی برای محافظت از مالکیت حقوق تجاری خود فروگذار نمی‌کند. در این راستا سازمان لیگ فوتبال اسپانیا در تازه‌ترین اقدام خود به کمک نوآوری‌های دیجیتال توانست قانون حق پخش خود را در شبکه‌های مجازی در منطقه آسیای مرکزی و ایران اعمال کرده و از سرقت تصاویر ویدئویی این مسابقات جلوگیری کند.

 

عماد عطایی 

 

حفاظت از تصاویر ویدیویی این لیگ در سطح بین‌المللی در واقع از پنج سال پیش و توسط بخش محافظت از محتوای لالیگا آغاز شد. این بخش با تلاش‌های خود، بیش از ۳۶۰هزار گزارش از دزدی حق پخش در رسانه‌های مختلف ارسال کرد. در نتیجه این اقدامات رسانه‌های اجتماعی در ۹۷/۴ درصد موارد، ویدیوهای مربوطه را حذف کردند. حغاظت از حقوق مالکیت دارایی‌های معنوی مانند حقوق پخش و علامت تجاری، از مهم‌ترین اصول اقتصاد ورزش و بازاریابی ورزشی است.

 

در پی تصمیم لالیگا پیرامون تقویت حضور خود در بازار آسیای مرکزی در سال ۲۰۱۷، محافظت از تصاویر تلویزیونی این مسابقات در این منطقه نیز در دستور کار قرار گرفت تا به این ترتیب نفوذ نام تجاری لالیگا در این بازار افزایش یابد.

 

در آسیای میانه و ایران که بیشتر علاقمندان فوتبال ترجیح می‌دهند گل‌ها و لحظه‌های منتخب مسابقات فوتبال را از طریق شبکه‌های مجازی تماشا کنند، لالیگا روش‌های جدیدی را برای محافظت از حق پخش مسابقات خود به کار گرفت.

 

در پلتفرم تلگرام که در این کشورها یکی از مهمترین شبکه اجتماعی برای پخش ویدیوهای مسابقات لالیگا به شمار می‌رود، لالیگا با به کار گیری ربات قدرتمند «ونتو» سعی کرد محتوای غیرقانونی کانال‌ها را گزارش دهد.

 

جدا از این سیستم، نمایندگی رسمی لالیگا در آسیای مرکزی طی دو فصل گذشته در تلگرام، اینستاگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی این منطقه نظارت داشته تا کانال‌هایی را که به طور غیرقانونی از محتوای آن‌ها استفاده می‌کنند را نیز شناسایی کند.

 

قیس رحمانی، نماینده لالیگا در آسیای مرکزی در این رابطه به سایت «ایشیاپلاس» گفت: «در این زمینه ما توانسته‌ایم بیش از ۵۰ کانال را با تعداد قابل توجهی دنبال کننده (از صدهزار تا بیش از یک میلیون)، که گل‌ها و لحظه‌های مهم بازی‌های لالیگا را ارسال می‌کنند، شناسایی کنیم. این کانال‌ها از طیف وسیعی از کشورها از ایران، ازبکستان تا تاجیکستان بودند. به عنوان مثال، دو روز پیش یکی از این کانالهای غیرقانونی به لطف همکاری نزدیک ما با تلگرام به طور دائم متوقف شده است.» حذف گل‌های بازی الکلاسیکو طی روزهای گذشته در کانال تلگرام ورزش سه و طرفداری که از مشهورترین کانال‌های فوتبالی در ایران به شمار می‌روند در این راستا و با همکاری تلگرام صورت گرفته است.

 

بررسی چندین کانال تلگرامی که محتوای غیرقانونی ارسال می‌کنند نیز نشان می‌دهد که تنها لالیگا موفق به حذف موفق مطالب خود به دلیل رعایت نکردن حق پخش در این پلتفرم‌ها شده است.

 

مبارزه لالیگا با سرقت حق پخش تنها به آسیای مرکزی محدود نمی‌شود.لالیگا در ماه‌های گذشته با بازگشایی شکایتی در دادگاهی در مسکو، سه سایت اینترنتی روسی که به صورت غیرقانونی مسابقات فوتبال اسپانیا در سال ۲۰۲۰ را پخش می‌کردند را ملزم به حذف محتوای این مسابقات کرد. این سه وبسایت در مجموع ماهانه بیش از یک میلیون بازدید داشته‌اند.

 

آقای رحمانی پیرامون دریافت حق پخش مسابقات توسط رسانه‌هایی که مایل به پخش تصاویر لالیگا هستند، گفت: «ما متوجه شده‌ایم که طرفداران محلی حتی نمی‌دانند که تنها پخش کننده رسمی در کشور آنها کانال‌های ورزشی ملی هستند. به عنوان مثال در تاجیکستان پخش کننده رسمی ما “ورزیش تی وی” و در ازبکستان “اوز ریپورت تی وی” است و دیگر کانال‌ها و پلتفرم‌ها مجاز به پخش گل‌ها یا خلاصه بازی‌ها نیستند. در صورت تمایل به انجام این کار باید مجوز فرعی را از این کانال‌های ملی دریافت کنند.»

 

لالیگا اکنون دیگر به عنوان بخشی از صنعت فوتبال کشور اسپانیا شناخته می‌شود و بر اساس داده‌های منتشر شده در فصل ۱۷-۲۰۱۶ این لیگ توانسته حدود ۱۸۵هزار شغل در اسپانیا ایجاد کند و ۱۵/۶ میلیارد یورو در سال نیز در اقتصاد این کشور در برساند. در فصل گذشته تمام ۲۰ باشگاه حاضر در لالیگا سودآور بوده‌اند.



BAZAR VARZESH