تلگرام بازار ورزش

باشگاه‌های لیگ برتر پروژه «تصویر بزرگ» را رد کردند

کمتر از یک هفته پس از ارائه پیشنهاد بجث‌برانگیز «تصویر بزرگ» توسط باشگاه‌های منچستریونایتد و لیورپول برای ایجاد تغییرات در لیگ برتر انگلستان، این پیشنهاد سرانجام به اتفاق آرا در توسط باشگاه‌های لیگ برتر رد شد.

 

عماد عطایی

 

نمایندگان ۲۰ باشگاه لیگ برتری در کنفرانسی که روز چهارشنبه گذشته به صورت ویدیویی برگزار شد، درباره این طرح به بحث نشستند و در پایان اعلام کردند که این پیشنهاد «تأیید نمی‌شود و دیگر پیگیری نخواهد شد.» این طرح برای تصویب می‌بایست رای مثبت ۱۴ باشگاه لیگ برتری را کسب می‌کرد.

 

به گزارش بازار ورزش، پروژه تصویر بزرگ در واقع قرار بود اصلاحاتی بنیادی را در ساختار قدرت لیگ برتر انگلستان و منابع مالی آن به منظور حمایت از لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر ایجاد کند. این طرح که ایده اولیه آن توسط مالکان منچستر یونایتد و لیورپول مطرح شد، پیشنهاد کرده بود تیم‌های لیگ برتر از ۲۰ تیم به ۱۸ تیم کاهش یابد و لیگ‌های پایین‌تر فوتبال انگلستان نیز ۲۴ تیمی شود.

 

این طرح همچنین شامل بندهایی بود که پیشنهاد می‌کرد جام اتحادیه و سوپرجام دیگر برگزار نشود و بسته کمک مالی ۲۵۰ میلیون پوندی به لیگ برتر و اختصاص  ۲۵درصد از درآمد سالانه حق پخش لیگ برتر به لیگ‌های پایین‌تر نیز لحاظ شود.

 

کمک مالی به جای اصلاحات ساختاری

 

باشگاه‌های لیگ برتر در نشست روز چهارشنبه به جای اصلاحات اساسی طرح «تصویر بزرگ» یک بسته کمک مالی برای لیگ یک و لیگ دو که دسته‌های سوم و چهارم هستند به تصویب رساندند تا باشگاه‌های حاضر در این دو دسته در اثر پاندمی کرونا ورشکسته نشوند و فصل ۲۱-۲۰۲۰ را به پایان برسانند. البته این بسته حمایتی بسیار کمتر از ۲۵۰ میلیون پوند به علاوه سهم از قراردادهای تلویزیونی است که در طرح «تصویر بزرگ» در نظر گرفته شده بود.

 

بخشی از این بسته حمایتی وام‌های بدون بهره به ارزش ۵۰ میلیون پوند است. پیش از این هم باشگاه‌های دسته سه و چهار لیگ انگلیس در حدود ۲۷ میلیون یورو کمک مالی گرفته بودند.

 

«تصویر بزرگ» چه می‌گفت؟

 

یکی از تغییرات مهمی که در صورت تصویب طرح «تصویر بزرگ» رخ می‌داد حق رای باشگاه‌ها بود. هم‌اکنون برای تصویب هر موضوعی پیرامون لیگ برتر لازم است که ۱۴ باشگاه از ۲۰ باشگاه لیگ برتری با آن موافقت کنند تا این موضوعات اجرایی شوند اما پروژه تصویر بزرگ پیشنهاد می‌کرد تنها ۹ باشگاه که طولانی‌ترین حضور را در لیگ برتر را دارند، در زمینه‌های این لیگ حق رای دارند و برای تصویب هر موضوع تنها به ۶ رای مثبت نیاز است. در حقیقت این بدان معنی بود که باشگاه‌های کوچک‌تر لیگ برتر در مورد آنچه اتفاق می‌افتاد حق اظهار نظر نداشتند

 

واکنش‌ها به پیشنهاد پروژه تصویر بزرگ نه در میان طرفداران فوتبال و نه در میان کارشناسان فوتبال چندان مثبت نبود و بیشتر آن ها پروژه تصویر بزرگ را پیشنهادی نامناسب توصیف کرده بودند. حتی دولت انگلیس نیز این پیشنهاد را محکوم کرد و وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش انگلستان آن را «یک توافق به عقب» خواند. خوزه مورینیو، سرمربی تاتنهام هم از این طرح انتقاد کرده بود. او گفته بود هر کسی باید بتواند توانایی تغییرات در ساختار فوتبال را داشته باشد و این اختیار نباید تنها در تسلط باشگاه‌های بزرگ قرار بگیرد.

 

اما ریک پری، رئیس سازمان لیگ فوتبال انگلستان (ای‌اف‌ال) که متولی دسته‌های دوم تا چهارم ساختار لیگ است از این طرح حمایت کرده بود. آقای پری در این باره گفت: «این یک سیستم ورشکسته است، این سیستم پیش از بیماره کرونا هم ورشکسته بود. من به مزایای این پروژه برای ما نگاه می‌کنم و اگر دو باشگاه برجسته ما این طرح را ارائه کردند، بگذارید به آنها تبریک بگوییم و امیدواریم که یک اتفاق اساسی رخ دهد، زیرا ما به راه حل‌های اساسی نیاز داریم.»



BAZAR VARZESH