تلگرام بازار ورزش

فشار برای تغییر نام باشگاه‌های آمریکا در مبارزه با نژادپرستی

بازار ورزش: در راستای کمپین‌های مبارزه با نژادپرستی و بالا گرفتن اعتراض‌ها در آمریکا، فشار روی باشگاه‌ها برای تغییر نام‌ونشان خود افزایش پیدا کرده است. بعد از باشگاه فوتبال آمریکایی واشنگتن رداسکینز حالا باشگاه بیسبال کلیولند ایندینز هم اعلام کرده که نام خود را مورد بازبنینی قرار می‌دهد.

 

شرکت حمل‌ونقل فدکس، اسپانسر باشگاه فوتبال آمریکایی واشنگتن رداسکینز از این باشگاه خواسته نام خود را تغییر دهد. اسم این باشگاه «رداسکینز» (سرخ‌پوست) مدت‌هاست که بحث‌برانگیز شده و مورد انتقاد قرار گرفته است. بومیان آمریکایی سال‌هاست خواستار این هستند که نام این باشگاه تغییر کند.

 

حالا با بالا گرفتن دوباره بحث نژادپرستی در آمریکا و اعتراض‌ها و تظاهرات در راستای کارزار «جان سیاهان مهم است» در پی قتل جورج فلوید سیاه‌پوست توسط پلیس مینئاپولیس، بنا بر گزارش نشریه «ادویک» بیش از ۸۰ شرکت سرمایه‌گذاری و سهامدار در یک نامه به فدکس، نایکی و پپسی اسپانسرهای واشنگتن رداسکینز از آنها خواسته‌اند در صورتی که باشگاه از تغییر نام‌اش خودداری کرد، به همکاری خود با باشگاه پایان دهند. آنها در این نامه نوشته‌اند که نام «رداسکینز» یک «واژه غیرانسانی» و «توهین نژادپرستانه» است. از قرار معلوم کمپانی نایکی که اسپانسر تامین‌کننده پوشاک واشنگتن رداسکینز است، محصولات مربوط به این باشگاه را از فروشگاه‌های خود جمع کرده است.

 

خود باشگاه در واکنش به این فشارها اعلام کرده که یک «بررسی جامع» روی نام باشگاه انجام خواهد داد. دن اسنایدر مالک باشگاه هم گفت که نقطه نظرات ذینفعان از جمله اسپانسرها در نظر گرفته خواهد شد. کمپانی فدکس از سال ۱۹۹۸ مالک حقوق نام‌گذاری استادیوم اختصاصی واشنگتن رداسکینز در ایالت مری‌لند است. علاوه بر آن فردریک اسمیت رییس فدکس هم یکی از سهامداران خرد این باشگاه است.

 

بازبیتی نام‌و‌نشان کلیولند ایندیتز

 

بعد از واشنگتن رداسکینز باشگاه بیسبال کلیولند ایندینز هم اعلام کرد که نام خود را مورد بازبینی قرار می‌دهد. این باشگاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ناآرامی‌های اخیر در جامعه و کشور ما بار دیگر ضرورت این را نشان دادند که ما به عنوان یک سازمان باید عملکرد خود را در راستای عدالت اجتماعی بهتر کنیم.» در ادامه این بیانیه آمده که برای پیدا کردن «بهترین راه در رابطه با نام تیم» رایزنی خواهد شد.

 

 

باشگاه بیسبال کلیولند از سال ۱۹۱۵ «ایندینز» نام دارد. واژه «ایندین» هم به سرخ‌پوستان بومی آمریکای شمالی اطلاق می‌شود. دو سال پیش هم این باشگاه لوگوی بحث‌برانگیز خود را  که یک سرخ‌پوست خندان را نشان می‌داد تغییر داد و حرف C را جایگزین آن کرد.



BAZAR VARZESH