تلگرام بازار ورزش

عوامل اقتصادی موفقیت لیورپول

قهرمانی لیورپول در لیگ برتر پس از ۳۰ سال، دستاورد منحصربه فردی برای یورگن کلوپ و شاگردانش به شمار می‌رود اما تلاش مربیان و بازیکنان این باشگاه در زمین مسابقه تنها دلیل موفقیت باشگاه نیست. نقش مالکان آمریکایی لیورپول و تحولات موفقیت‌‌آمیز مالی باشگاه در سال‌های اخیر را هم نباید نادیده گرفت.

 

عماد عطایی

 

در اکتبر سال ۲۰۱۰ گروه ورزشی اف‌اس‌جی در حالی مالکیت باشگاه لیورپول را به دست آورد که این باشگاه در لیگ برتر از نظر درآمد کل، پشت سر دو باشگاه شهر منچستر و نیز چلسی و آرسنال قرار داشت. امروز اما تنها منچستر یونایتد و منچسترسیتی از نظر گردش مالی از لیورپول جلوترند و بدون در نظر گرفتن تأثیر ویروس کرونا، بسیار محتمل است که این باشگاه بتواند در فصل جاری (۲۰-۲۰۱۹) از منچستریونایتد هم جلو بزند تا بیشترین قدرت مالی در فوتبال انگلیس را داشته باشد.

 

از زمان مالکیت جان هنری در لیورپول و ریاست تام ورنر در این باشگاه از فصل ۱۱-۲۰۱۰، آنها چهار استراتژی را برای رسیدن به سود بیشتر برگزیدند:

 

– بهبود عملکرد فوتبال از طریق سبک بازی مثبت و سرمایه گذاری روی بازیکنان استراتژیک

– بهبود فرآیند استخدام دستیاران و بازیکنان

– بهبود تعامل باشگاه با هواداران و دادن حس بهتر هواداری به آن‌ها

– افزایش هواداران باشگاه در دیگر نقاط جهان برای رسیدن به سودآوری بیشتر

 

گردش مالی لیورپول از سال ۱۲-۲۰۱۱ تاکنون ۲۱۵ درصد افزایش یافته است، که این اولین گزارش مالی کامل لیورپول از زمان مالیکت مالکان آمریکایی باشگاه است. در سوی مقابل، دیگر باشگاه‌های لیگ برتری در طی این سالها رشد به مراتب کمتری را تجربه کرده‌‌اند؛ به طور مثال گردش مالی منچستر یونایتد و منچستر سیتی به ترتیب ۸۹ و ۱۳۱ درصد در طی این سال‌ها رشد کرده است.

 

لیورپولی‌ها نسبت به سال‌های پیشین اکنون دو برابر در روز مسابقه درآمد دارند و درآمد تجاری آن‌ها تحت مالکیت اف‌اس‌جی نیز تقریباً ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. البته بیشترین افزایش را منبع درآمدی حق پخش رسانه‌‌ای مسابقات داشته که رشدی ۳۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 

در میان سه منبع درآمد عملیاتی روز مسابقه (آبی)، درآمدهای تجاری (زرد) و درآمدهای تلویزیونی (سیاه) فروش حق پخش با افزایش ۳۱۵ درصدی در عرض هشت سال گذشته بیشترین رشد را داشته است

 

باشگاه لیورپول همچنین اعلام کرده طی سه سال گذشته نزدیک به ۲۰۶ میلیون پوند سود قبل از کسر مالیات (ناخالص) داشته است. پنج سال پیش از آن در سال ۲۰۱۳ و در اوایل مالکیت مالکان آمریکایی، لیورپول حدود ۵۰ میلیون پوند زیان ناخالص ثبت کرده بود.

 

مجموع ۱۵۶ میلیون پوند سود ناخالص برای لیورپول تحت هدایت اف‌اس‌جی

 

 

یکی از عوامل موفقیت مالی این باشگاه، توانایی آنها در بازار نقل و انتقالات بوده است. لیورپول سود خود از فروش بازیکن از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۹ را در مجموع ۲۸۹ میلیون پوند گزارش کرده است.

 

بازار نقل و انتقالات مهمترین فاکتور موفقیت مالی لیورپول



BAZAR VARZESH