تلگرام بازار ورزش

Lionel Messi of FC Barcelona, Djene Dakonam, Mauro Arambarri and Xavier Etxeita of Getafe CF during the match FC Barcelona v Getafe CF, of LaLiga 2019/2020 season, date 24. Camp Nou Stadium. Barcelona, Spain, 14 Feb 2020. (Photo by pressinphoto/Sipa USA)

پیشگیری از آسیب‌دیدگی با هوش مصنوعی

 سرمایه‌گذاری باشگاه‌ها در فناوری‌های مدرن باعث کاهش چشم‌گیر مصدومیت بازیکنان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش قیمت بازیکنان شده است.

 

عماد عطایی 

 

با بازگشت دوباره لالیگا، ختافه‌‌ای‌ها همچنان برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان تلاش می‌کنند. آن‌ها پیشرفت باورنکزدنی‌ای در دو فصل گذشته داشته‌‌اند و با اینکه این فصل از نظر بودجه تیم هجدهم لالیگا به شمار می‌روند اما هم اکنون در رتبه پنجم قرار دارند.

 

مهمترین فاکتوری که پشت این پیشرفت قرار دارد، تعداد کم مصدومان این تیم است. بر اساس آمارهای وبسایت ترانسفر مارکت در فصل گذشته، در حالی که بازیکنان اتلتیکو مادرید ۴۷ مرتبه دچار مصدومیت شدند، رئال مادریدی‌ها ۳۲ مرتبه و بارسایی‌ها هم ۲۷ مرتبه مصدومیت بازیکنانشان را تجربه کردند، ختافه‌‌ای‌ها اما تنها هشت مرتبه دچار مصدومیت شدند که کمترین آمار مصدومیت در لالیگا به شمار می‌رفت.

 

استفاده از هوش مصنوعی

 

در هنگام مصدومیت بازیکنان علاوه بر اینکه به عملکرد تیم به خاطر نبود بازیکنان صدمه وارد می‌شود، به باشگاه نیز بابت پرداخت دستمزد به بازیکنان مصدوم ضرر مالی وارد می‌شود.

 

ختافه‌‌ای‌ها اما برای مقابله با این موضوع به سراغ تکنولوژی‌های جدیدی رفته‌اند. آن‌ها در سال ۲۰۱۸ به یکی از نخستین باشگاه‌هایی تبدیل شدند که از تکنولوژی جدید شرکت «زون ۷» برای کاهش تعداد مصدومیت بازیکنان خود استفاده می‌کنند.

 

شرکت زون ۷ که یک استارت آپ آمریکایی ست، در سال ۲۰۱۷ در کالیفرنیا تاسیس شده است. حمایت مالی این شرکت بر عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایالات متحده و افرادی همچنین یوردی کرایف، فیل جونز، دفاع سابق متچستر یونایتد و کریستَپز پورزینگیز، ستاره لیتوانیایی اِن‌بی‌اِی است.

 

کاهش چشمگیر مصدومیت‌ها

 

به نوشته سایت «آف ده پیچ» به نقل از گزارش‌های زون ۷، ختافه از زمان شروع استفاده از تکنولوژی‌های این شرکت، کاهش ۷۰ درصدی آمار مصدومیت‌های بازیکنانش را تجربه کرده و همچنین ۶۵ درصد از زمان در اختیار نداشتن بازیکنانش به دلیل مصدومیت نیز کمتر شده است. در این گزارش آمده بر اساس تکنولوژی‌های این شرکت ۸۰ درصد مصدومیت‌های بازیکنان ختافه نیز در همان زمان تشخیص داده شده است.

 

این کاهش آمار در حالی رخ داده که تیم ختافه با میانگین سنی ۲۸/۵ سال یک تیم پیر به شمار می‌رود و سه بازیکن خط حمله این تیم بالای ۳۰ سال سن دارند: خامه ماتا، ۳۰ سال، آنخل رودریگز ۳۳ سال و خورخه مولینا ۳۸ سال.

 

برای تست این تکنولوژی در فصل ۱۹-۲۰۱۸، باشگاه ختافه تصمیم گرفت از ماه آگوست تا اکتبر از این تکنولوژی استفاده نکند. این تصمیم ۹۶ روز مصدومیت در ماه برای تیم ختافه به همراه داشت و هنگامی که آن‌ها استفاده از این تکنولوژی را دوباره از ماه نوامبر تا انتهای فصل شروع کردند، این آمار با ۶۴ درصد کاهش به ۲۵ روز مصدومیت در ماه برای بازیکنان ختافه رسید.

 

خاویر ویدال، مربی بدنسازی ختافه می‌گوید: «آن چیزهایی که قبلا آرزو بود اکنون به واقعیت تبدیل شده، این هنر هوش مصنوعی ست که تنها طی یک ساعت به ما درکی از موضوع می‌دهد و ما می‌توانیم در زمان لازم تصمیم بگیریم.»

 

افزایش قیمت بازیکنان

 

فواید استفاده از تکنولوژی برای کاهش مصدومیت بازیکنان تنها به زمین مسابقه خلاصه نمی‌شود و بر اساس گزارش‌های وبسایت ترانسفرمارکت، ارزش بازیکنان باشگاه ختافه نیز افزایش پیدا کرده است.

 

سایت «آف ده پیچ» به نقل از تال براون، مدیرعامل شرکت زون ۷ در این باره نوشته برخی از بازیکنانی که مستعد آسیب بوده‌‌اند با به کارگیری این تکنولوژی توانسته‌‌اند بازی‌های بیشتری به میدان بروند و هم عملکرد تیمی ختافه را بهبود ببخشند و هم ارزش خودشان را افزایش بدهند.

 

برای مثال جن، دفاع میانی توگویی ختافه، که ۲۸ سال سن دارد با قراردادی به ارزش ۲/۲۵ میلیون یورو در سال ۲۰۱۷ به این باشگاه پیوسته بود اما اکنون ۲۱/۶ میلیون یورو ارزش دارد. مائورو آرامباری، هافبک میانی اروگوئه‌‌ای ختافه نیز که در سال ۲۰۱۸ با قراردادی ۱/۹۴ میلیون یورویی به این تیم آمده بود اکنون ۱۸ میلیون یورو قیمت گذاری شده است.

 

موفقیتی که باشگاه ختافه با همکاری شرکت زون ۷ به دست آورده سبب شده که باشگاه‌های دیگر اروپا نیز به استفاده از تکنولوژی‌های این شرکت علاقمند شوند و شمار این باشگاه‌ها در لالیگا و لیگ‌های دیگر اروپا در حال افزایش است.



BAZAR VARZESH