تلگرام بازار ورزش

آقای سلطانی‌فر! شما وزير دولت روحانی هستيد؟

هيوا يوسفی

 

به بهانه بررسی نامه وزير ورزش به وزير اطلاعات براي مبارزه با دلالی در ورزش

 

 

پيش از اين مدیران بی‌اخلاقی در ورزش بوده‌اند که برای حذف ديگران، از روابط‌شان در حوزه‌های قضایی و امنیتی کمک گرفته باشند ولی اولین بار است که وزیر ورزش با نامه‌ای رسمی از وزیر اطلاعات خواسته است تا با آنچه ” اقدامات غیرقانونی و بحران‌آفرین دلالان در ورزش” خوانده، برخورد شود.

 

در بخشي از نامه مسعود سلطاني‌فر آمده بود:«از آنجایی که مدتی است عوامل نامشخص و غیررسمی تحت عنوان واسطه در انتقال ورزشکاران خارجی به کشور روابط ناسالمی را ایجاد کرده و موجب بروز مشکلات زیاد و فعالیت غیر قانونی و عوارض حقوقی و مالی برای باشگاه‌های مختلف ورزشی و به ویژه فوتبال شده‌اند، از جنابعالی و مجموعه خدوم و پرتلاش وزارت اطلاعات درخواست می‌نمایم مانند همیشه یاور مردم و ورزش کشور بوده و دستورات لازم را به عوامل ذی‌ربط صادر نمایید تا سریعاً با اقدامات غیرقانونی و بحران‌آفرین دلالان در ورزش (به‌ویژه رشته فوتبال) که موجب خدشه به اعتبار و پیکره ورزش کشور شده است، برخورد لازم و قانونی صورت گیرد و ریشه این کار خشکانده شود.»

 

نزديك به ۲۰ روز از انتشار عمومي اين نامه می‌گذرد. كسي نمی‌داند در اين مدت دقيقا چه اتفاقاتی افتاده است. اما ساده‌لوحانه است اگر فكر كنيم مشكل فساد- فارغ از اينكه تعريف درست‌اش چيست و چرا وزير در سال پايانی دولت به فكر مبارزه با آن افتاده- با يک نامه و نهايتا دستگيری چند واسطه ريز و درشت، حل مي‌شود.

 

اين نامه بيش از آنكه نشان‌دهنده عزم و اراده بالاترين مقام ورزشی كشور براي سالم‌سازی محيط ورزش باشد، گواه كم‌اطلاعی او از مقررات و آيین‌نامه‌ها و بيگانگی‌اش با روش‌های اداری است.

 

آقای وزير! برخی کلمات به کاررفته در اين نامه، عامیانه است و تعریف کارشناسی در ورزش به ویژه رشته فوتبال که چند بار روی آن تایید کرده‌اید، ندارند. دیدن چنین ادبیاتی در نامه یک وزیر مایه تاسف است و نشان می‌دهد معاونین و مشاوران‌تان هم سواد حرفه‌ای لازم برای پردازش يک تصویر قابل دفاع از شما را ندارند.

 

رویکرد نخ‌نماشده و برخورد اطلاعاتی، یعنی اینکه شما اعتقادی به سیستم‌های اداری و کنترلی ندارید. البته بررسی عملکردتان هم به واقع گواه همین اعتقاد و دیدگاه است. مراحل نقل و انتقال بازیکنان فوتبال در چارچوب آیین‌نامه مصوب سال ۱۳۹۶ فدراسیون فوتبال انجام می‌شود. مدارک لازم موجود است و هرگونه تخلف می‌تواند در مسیر قضایی فدراسیون بررسی و با متخلفان برخورد شود. ارکان قضایی فدراسیون، بر مبنای اساسنامه، مستقل هستند و با تایید مجمع انتخاب می‌شوند. شما هم عضو همان مجمع هستيد. اگر فكر مي‌كنيد اين اركان توان كافی براي اداره فوتبال و برخورد با فساد را ندارند، چرا از موقعيت‌تان در مجمع براي اصلاح بخش قضايی فوتبال استفاده نمی‌كنيد؟

 

رسیدگی به این موضوع اساسا در چارچوب شرح وظایف وزیر ورزش نیست. احتمالا شما اطلاع داريد كه ورود غیرتخصصی به این موضوع چند سال پیش‌تر تجربه شد. زندگی طبیعی و حرفه‌ای برخی افراد تحت‌تاثير قرار گرفت، بدون بررسی قضایی و کارشناسی. با این نامه شما مسئول هرگونه خسارت روانی و حرفه‌ای به بارآمده خواهید بود. قبلی‌ها، حتی در دولت‌های گذشته، جرات عیان کردن این بی‌اخلاقی‌ها و رفتارهای خارج از چارچوب را نداشتند.

 

آقاي وزير! ایران امروز، آلمان شرقی ۵۰ سال پیش نیست. مردم هم به روحانی رای ندادند که دولت به رفتارهای توام با وحشت و ارعاب روی آورد. اگر توان مدیریت موضوع را ندارید، اگر روش‌های اداری و آیین‌نامه‌های مصوب را نمی‌شناسید، اگر احترامی برای ارکان قضایی فدراسیون‌ها قایل نیستید، بياييد و صادقانه به ناتوانی‌تان اعتراف كنيد. اين اعتراف بسيار قابل احترام‌تر و موجه‌تر از آن است كه بخواهيد خارج از شرح وظايف‌تان نامه‌‌هايی بنويسيد و دستوراتی بدهيد كه برخی آن را نمايشی ضعيف با نتيجه‌ای از پيش مشخص شده، می‌دانند.

 

منبع: همشهری



BAZAR VARZESH