تلگرام بازار ورزش
عکس: باشگاه خبرنگاران جوان

عکس: باشگاه خبرنگاران جوان

پروتکل بهداشتی سازمان لیگ در مسیر سخت اجرا

آرمن ساروخانیان

 

سرانجام چراغ سبز برای شروع تمرینات تیم‌ها داده شد و مسابقات فوتبال هم از اواخر خردادماه دوباره برگزار خواهد شد. سازمان لیگ برای جلوگیری از ابتلای اعضای تیم‌ها به کرونا پروتکلی بهداشتی تدارک دیده و شرط فعالیت مجدد آنها رعایت این موارد است. گفته می‌شود این پروتکل با الگوبرداری از نمونه آلمانی تهیه شده که برای شروع مجدد بوندس‌لیگا به کار گرفته شد.

 

با اخباری که از مسابقات این هفته لیگ آلمان داشتیم این پروتکل در آنجا سختگیرانه اجرا می‌شود. به طور مثال اورس فیشر و هایکو هرلیش، سرمربیان اونیون برلین و آگزبورگ به علت رعایت نکردن قرنطینه و خروج از اردو فرصت نشستن روی نیمکت را از دست دادند و هر دو تیم بازی‌شان را باختند. این دو مربی پس از اینکه دو بار تست کرونا‌ی‌شان منفی شد، اجازه پیدا کردند که به تمرینات برگردند.

 

حتی اگر پروتکل بهداشتی لیگ برتر کاملاً مشابه نمونه آلمانی‌اش باشد، چقدر می‌توان امید داشت که مسئولان و تیم‌ها در مرحله اجرا به آن متعهد بمانند؟ با مقایسه امکانات باشگاه‌های ایرانی و آلمانی از حالا می‌توان گفت که برخی از این موارد قابل اجرا نیست. بازیکنان در حین سفر و اسکان باید از یکدیگر فاصله داشته باشند، ولی رعایت این موارد در هواپیما یا اتوبوس و گرفتن اتاق مجزا برای بازیکنان برای اکثر تیم‌های ایرانی میسر نیست.

 

همچنین بازیکنان باید حین تمرین از یکدیگر فاصله داشته باشند. تیم‌های اروپایی برای این کار بازیکنان را به گروه‌های مجزا تقسیم و گاهی از چند زمین چمن برای انجام تمرین استفاده می‌کنند، ولی تیم‌های ایرانی که برای پیدا کردن یک زمین تمرین مناسب هم مشکل دارند، امکان اجرای این مورد را هم ندارند. تست‌های متوالی از بازیکنان و مربیان دیگر موردی است که امکانش برای تیم‌های ایرانی وجود ندارد. ظاهراً قرار است بازیکنان یک بار پیش از شروع تمرینات و یک بار پیش از شروع مسابقات تست بدهند، ولی می‌دانیم که این کافی نیست و شرط احتیاط است که تعداد تست‌ها بیشتر باشد.

 

ضدعفونی کردن ورزشگاه‌ها یکی دیگر از مواردی است که در پروتکل‌ها در نظر گرفته شده، ولی اگر قرار به برگزاری متمرکز بازی‌ها باشد یا برخی تیم‌ها مجبور شوند از یک ورزشگاه مشترک برای میزبانی استفاده کنند، خطر ابتلا بالاتر می‌رود و باید بازی‌ها با فاصله معینی برگزار شود تا فرصت ضدعفونی کردن تمام بخش‌ها وجود داشته باشد.

 

به همه اینها باید مشکلات مالی برخی تیم‌ها را هم اضافه کنیم. تارتار اعتراف کرده که تیمش برای انجام تست‌های کرونا و تهیه مواد ضدعفونی‌ کننده مشکل مالی دارد. نفت مسجدسلیمان در این مورد تنها نیست و تیم‌های دیگری در لیگ برتر هم دردسر مشابهی دارند. اوضاع در دسته‌های پایین‌ بحرانی‌تر است و به سختی می‌توان تصور کرد که تمام تیم‌های لیگ یک یا لیگ دو بتوانند موارد بالا را رعایت کنند. از مشکلات مالی و کمبود امکانات باشگاه‌ها که بگذریم به سازمان لیگ می‌رسیم که مسئول نظارت بر اجرای این موارد است.

 

در جریان مسابقات سال‌های گذشته موارد مختلفی از بی‌نظمی‌ها در ورزشگاه‌ها و اطراف زمین مثل حضور افراد متفرقه و غیرمسئول را به خاطر داریم. در پروتکل جدید اصرار زیادی روی خلوت بودن ورزشگاه‌ها و فاصله‌گذاری بین اعضای تیم‌ها، مسئولان و خبرنگاران وجود دارد و با تجربه ادوار قبلی نمی‌دانیم که چقدر می‌توان به اجرا شدن آنها خوشبین بود.

 

موارد بالا نگرانی درباره خطرات شروع دوباره مسابقات را بالاتر می‌برد و تنها باید امیدوار باشیم که اعضای تیم‌ها پروتکل را تا جای ممکن رعایت کنند تا هفته‌های باقی‌مانده بدون مشکل خاصی سپری شود و شاهد پایان خوش لیگ پرماجرای نوزدهم باشیم.

 

منبع: ایران ورزشی



BAZAR VARZESH