تلگرام بازار ورزش

احیای درآمد ۳۰۰ میلیون یورویی با شروع دوباره بوندس‌لیگا

شروع دوباره بوندسلیگای آلمان با بازی‌های بدون تماشاگر سبب محقق شدن بخش بزرگی از درآمد ۳۰۰ میلیون یورویی این لیگ از پخش تلویزیونی مسابقات خواهد شد.

 

عماد عطایی

 

این مسابقات که امروز با دربی معروف «رور» بین دو تیم بورسیا دورتموند و شالکه آغاز می‌شود قرار است تحت تدابیر شدید بهداشتی و بدون حضور تماشاگران برگزار شود.

 

در این مسابقه و دیگر مسابقات پیش روی بوندس‌لیگا، مربی‌ها با ماسک روی صورت در کنار زمین حضور خواهند داشت و دست دادن پیش از مسابقه نیز ممنوع شده است. البته دیگر ممنوعیت بزرگ اعمال شده، ممنوعیت حضور تماشاگران در سکوها خواهد بود و این بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شوند.  در این دستورالعمل همچنین آمده تمامی تیم‌ها باید غذای خود را به صورت بهداشتی و در ظروف در بسته همراه خود بیاورند، بازیکنان باید به صورت جداگانه دوش بگیرند و تمامی آن‌ها باید دو بار در هفته تست کرونا بدهند.

 

این ممنوعیت‌ها در واقع پیش‌نیاز‌هایی هستند که کمک کرده تا مسابقات از سر گرفته شوند و از فشارهای مالی روی بوندس‌لیگا کاسته شود. شروع دوباره مسابقات بوندس‌لیگا امیدها برای تحقق بخشی از درآمد ۷۵۰ میلیون یورویی این لیگ حاصل از حق پخش رسانه‌‌ای، بلیت فروشی و درآمدهای اسپانسرینگ برای بازی‌های باقیمانده را که با تعطیلی این مسابقات به خاطر بحران کرونا به خطر افتاده بود زنده کرده است. رئیس فدراسیون فوتبال آلمان پیشتر گفته بود در صورت ادامه نیافتن مسابقات، درآمد باشگاه‌ها به شدت کم می‌شود و یک سوم تیم‌های بوندسلیگای یک و دو ضربه سختی خواهند خورد.

 

فایننشیال تایمز گزارش داده برگزارکنندگان بوندس‌لیگا با شرکای رسانه‌ای خود همچون اسکای، یورواسپرت و شبکه‌های یک و دو آلمان که بسته‌های مختلف حقوق پخش تلویزیونی این فصل را دراختیار دارند، بر سر دریافت بخش بزرگی از درآمد ۳۰۰ میلیون یورویی حق پخش مسابقات به توافق رسیده اند. پرداخت این مبلغ ماه قبل معلق شده بود. نشریه‌ی آلمانی «کیکر» نیز پیش از این برآورده کرده بود که برگزاری بازی‌های بدون تماشاگر بوندس‌لیگا که در آلمان به «بازی ارواح» معروف‌اند، برای باشگاه‌های دسته اول ۷۰ میلیون یورو و برای باشگاه‌های دسته دوم بوندس‌لیگا ۲۲ میلیون یورو ضرر در پی دارد. کیکر در این محاسبه درآمد حاصل از فروش بلیت را در نظر گرفته که در این بازی‌ها محقق نمی‌شود. درآمدهای بلیت فروشی تنها ۱۵ درصد درآمد باشگاه‌های بوندس‌لیگا را شامل می‌شود. 

 

کرستین زایفرت، مدیر اجرایی سازمان لیگ فوتبال آلمان، متولی دو دسته بوندس‌لیگا، به تازگی در کنفرانسی خبری گفته بازگشایی دوباره بوندس‌لیگا برای بسیاری از باشگاه‌ها به معنی «نجات اقتصادی» است: «این تصمیم سبب حفظ شغل‌ها(ی مرتبط با فوتبال) می‌شود و نه فقط برای بازیکنان بلکه برای کارکنان اداری باشگاه‌ها، رسانه‌ها و تامین کنندگان نیز مفید است.»

 

بوندس‌لیگا اولین لیگ بزرگ ورزشی است که در پاندمی کرونا مسابقات خود را از سر می‌گیرد. برگزارکنندگان لیگ بسکتبال NBA و لیگ برتر انگلستان نیز گفته‌‌اند که تلاش‌های انجام شده در بوندس‌لیگا را زیرنظر دارند و به دنبال یک راهکار برای بازگشت ایمن به انجام لیگ‌هایشان هستند چرا که قطع مسابقات و ادامه ندادن آن، آن‌ها را با ضرری چند میلیارد دلاری مواجه خواهد کرد.

 

برگزارکنندگان مسابقات بوندس‌لیگا با تشکیل یک کارگروه ویژه از افراد متخصص برای ادامه مسابقات دستورالعملی طولانی تهیه کرده‌اند که پیش نیازهای سلامتی و بهداشتی در آن به صورت سخت گیرانه با جزییات شرح داده شده است. دولت آلمان پس از بحث‌های فراوان در رسانه‌های آلمان سرانجام این طرح مورد تایید دولت آلمان قرار گرفت.

 

انتظار می‌رود شروع مجدد بوندسلیگا، میلیون‌ها علاقمند به فوتبال را در سراسر جهان به خود جذب کند که از دو ماه پیش تا کنون نتوانسته‌‌اند مسابقه فوتبالی را به صورت زنده تماشا کنند.

 

کارل هاینز رومینیگه، مدیر اجرایی باشگاه بایرن مونیخ، این هفته در مصاحبه‌‌ای با مجله اشپرت بیلد گفته بود: « بوندسلیگا تلاش می‌کند تا اولین لیگ معتبری باشد که مسابقاتش را از سر می‌گیرد. من انتظار دارم مسابقات بوندسلیگا به عنوان تنها لیگی که مسابقاتش از تلویزیون پخش می‌شود، یک میلیارد بیننده داشته باشد.»



BAZAR VARZESH