تلگرام بازار ورزش

چراغ سبز دولت آلمان به ادامه بوندس‌لیگا در پاندمی کرونا

دولت‌های ایالتی و دولت فدرال آلمان با طرح بوندس‌لیگا برای ازسرگیری مسابقات بدون تماشاگر از همین ماه موافقت کردند، اما یک سری شروط برای آن گذاشتند. بوندس‌لیگا اولین لیگ بزرگ فوتبال است که در پاندمی کرونا مسابقات‌اش را ازسرمی‌گیرد. 

 

امیر علیزاده

 

 

بوندس‌لیگای آلمان در همین ماه می‌تواند بدون تماشاگر مسابقات خود را ادامه دهد. آنگلا مرکل صدراعظم این کشور در نشست ویدئویی امروز خود با نخست وزیران ۱۶ ایالت این را تصویب کردند.

 

سازمان لیگ فوتبال آلمان که متولی دو دسته بوندس‌لیگا است، برای فردا یک مجمع عمومی فوق‌العاده گذاشته تا اقدامات بعدی باشگاه‌ها را معین کند. در این همایش درباره تاریخ دقیق شروع دوباره بازی‌ها هم تصمیم گرفته خواهد شد. خبرگزاری آلمان از احتمال ازسرگیری بازی‌ها در ۱۵ یا ۲۳ ماه مه خبر داده است. بوندس‌لیگا از اواسط ماه مارس به دلیل پاندمی کرونا متوقف شده است. در صورت برگزاری دوباره مسابقات از اواسط ماه مه این فصل مسابقات در هر دو دسته بوندس‌لیگا می‌تواند تا پایان ماه ژوئن به پایان برسد.

 

البته دولت آلمان شروع مجدد بوندس‌لیگا را مشروط کرده است. یکی از این شرط‌ها این است که تیم‌ها باید پیش از شروع دوباره مسابقات، مانند یک اردوی تمرینی به یک قرنطینه اجباری بروند.

 

در حال تیم‌ها در گروه‌های کوچک و با رعایت فاصله تمرین می‌کنند. اما برخی از باشگاه‌ها با تایید سازمان‌های بهداشت و درمان محلی تمرینات تیمی خود را هم آغاز کرده‌اند.

 

سازمان لیگ  فوتبال آلمان با تشکیل یک کارگروه ویژه متشکل از پزشک و افراد متخصص یک طرح جامع شامل پروتکل بهداشتی ارائه داده بود تا بتواند با وجود پاندمی کرونا مسابقات را بدون تماشاگر برگزار کند. یکی از اجزای اصلی این طرح گرفتن مرتب آزمایش‌ کرونا در باشگاه‌ها است. در سری اول ۱۷۲۴ تست در مجموع در همه باشگاه‌ها گرفته شد که ۱۰ مورد مثبت بود. یکی از ایرادهایی که برخی از اپیدمولوژیست‌ها به طرح بوندس‌لیگا گرفته بودند این بود که اگر تست بازیکنی مثبت شود بر خلاف پروتکل‌های معمول بهداشتی سایر بازیکنان به قرنطینه نمی‌روند. جنجال سالومون کالو بازیکن هرتا که پس از آن اخراج شد هم نشان داد که در باشگاه‌ها ساده‌ترین اصول بهداشتی ممکن است رعایت نشود.

 

اروپا در انتظار آلمان

 

با آغاز دوباره در ماه مه، بوندس‌لیگا اولین لیگ بزرگی است که در پاندمی کرونا مسابقات‌اش را از سرمی‌گیرد. در حالی که لیگ فرانسه فصل را ناتمام به پایان رساند، لیگ‌های انگلیس، اسپانیا و ایتالیا همچنان در حال بحث و بررسی چگونگی آغاز دوباره بازی‌ها هستند. چشم این لیگ‌ها به نشست امروز دولت‌ آلمان بود تا ببینند چه تصمیمی گرفته می‌شود. روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» دیروز حتی تیتر زده بود: «اروپا منتظر آلمان است». کلمه آلمانی «Geisterspiele» (بازی ارواح) که در آلمان به بازی‌های بدون تماشاگر اتلاق می‌شود، وارد رسانه‌های انگلیسی زبان هم شده است.

 

برای بوندس‌لیگا ازسرگیری مسابقات اهمیت اقتصادی زیادی داشت، حتی با وجود اینکه درآمد بلیت‌فروشی را در این ۹ هفته باقیمانده تا پایان فصل از دست می‌دهند. بلیت‌فروشی تنها ۱۵ درصد کل درآمد باشگاه‌های حاضر در این لیگ را تشکیل می‌دهد. مهم‌ترین منبع درآمدی، فروش حق پخش تلویزیونی است که سازمان لیگ فوتبال آلمان توانست با برگزاری دوباره بازی‌ها آن را زنده کند. یک پژوهش نشریه کیکر نشان داده بود که در صورت تعطیلی لیگ، ۱۳ باشگاه از ۳۶ باشگاه حاضر در دو دسته اول بوندس‌لیگا را در همین فصل خطر ورشکستگی تهدید می‌کند.

 

در اولین واکنش به این تصمیم روسای باشگاه‌های فوتبال از دولت آلمان به دلیل پذیرش طرح سازمان لیگ فوتبال این کشور و اجازه ادامه بازی‌ها تشکر کردند. هانس یواخیم واتسکه رییس باشگاه دورتموند گفت در صورتی که بوندس‌لیگا ادامه پیدا نمی‌کرد باشگاه‌ها از لحاظ اقتصادی دوام نمی‌آوردند. کارل هاینس رومنیگه رییس بایرن مونیخ هم از همه باشگاه‌ها خواست تا با انضباط و سخت‌گیری پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند. 



BAZAR VARZESH