تلگرام بازار ورزش

خوشبختی به وقتِ کرونا

چگونه سرنوشت یک باشگاه ورشکسته‌ی بلاروسی تغییر کرد؟

 

محمد شهرابی

 

در روزهایی که لیگ‌های معتبر دنیا و تقریبا جهان فوتبال به دلیل پاندمی بیماری کوید-۱۹ تعطیل است، یک اتفاق جالب در شبکه‌های اجتماعی توجه همه فوتبال‌دوستان دنیا را به خود جلب کرده است.

 

در حال حاضر فقط سه لیگ فوتبال در جهان به فعالیت خود ادامه می‌دهند که این لیگ‌ها، لیگ کشورهای بلاروس، تاجیکستان و نیکاراگوئه هستند. اتفاقی هم که افتاده مربوط به بلاروس و باشگاه “اف.کی اسلاتسک”، باشگاهی کوچک در شهر اسلاتسک است. شهری که فقط ۶۱ هزار نفر جمعیت دارد.

 

چندی پیش رسانه‌های استرالیایی خبری منتشر کردند که طرفداران فوتبال در این کشور در روزهای قرنطینه و بدون فوتبال استرالیا و جهان، وقت خود را با حمایت از باشگاه‌های بلاروس و تماشای بازی‌های لیگ این کشور می گذرانند و با کری خواندن در شبکه‌های اجتماعی و بعضا ساخت سرودهای مختلف درباره این باشگاه‌ها، برای خود سرگرمی درست کرده‌اند.

 

این موضوع اما خیلی زود ابعاد جدی‌تری پیدا کرد و طرفداران فوتبال در استرالیا را به سمتی کشاند که فوتبال بلاروس و باشگاه اسلاتسک را به کانون توجه جهان  تبدیل کردند.

 

موضوع از این قرار بود که یک جوان به نام شین رابینسون و چند نفر از دوستانش در شهر آدلاید تصمیم می گیرند که یک بازی فوتبال آنلاین پیدا کرده و وقت‌شان را با تماشای آن پر کنند. وقتی در اینترنت جستجو می‌کنند به بازی اسلاتسک با یکی از حریفانش در لیگ بلاروس برمی‌خورند که به صورت زنده در حال پخش بود.

 

آنها از اسم تیم برنده خوش‌شان می‌آید و تصمیم می‌گیرند که از این تیم حمایت کنند. به همین دلیل یک صفحه فیسبوک طراحی می‌کنند و در عرض چند روز هزار طرفدار آنلاین از کشورهایی مثل نیوزلند، اندونزی، آمریکا، انگلیس، بلاروس، روسیه و اوکراین جذب می‌کنند. بعد از آن اوضاع خیلی بهتر می‌شود و طی سه هفته تعداد اعضای این صفحه در فیسبوک به ۴۶۰۰ نفر می رسد. این در حالی است که صفحه رسمی خود باشگاه در فیسبوک فقط هزار عضو دارد.

 

«ما عاشق اسلاتسک‌مان هستیم…»

 

شاید اگر تمام این اعضا در شهر اسلاتسک بودند، این باشگاه برای بازی‌هایش به مشکل می‌خورد چون استادیوم کوچک آنها فقط گنجایش ۱۹۰۰ نفر تماشاگر را دارد. آنها اما خیلی خوش‌شانس‌اند که در شبکه‌های اجتماعی رشد کردند. تا حدی که اندی بایانا، یکی از اعضای صفحه فیسبوک جدید از آمریکا، برایشان یک سرود و آهنگ هم ساخت و آن را منتشر کرد : «ما عاشق اسلاتسک‌مان هستیم، بهترین باشگاه در بلاروس…»

 

در این ایام، باشگاه هم از وجود این صفحه مطلع شد و وقتی آهنگ را دید نسخه بلاروسی‌اش را ساخت و در بازی‌هایش پخش کرد. همچنین در بازی این تیم مقابل ویتبسک یک بنر با نام این صفحه فیسبوکی و پرچم استرالیا تهیه کرد و در کنار زمین دقیقا روبروی دوربین‌های تلویزیونی قرار داد تا از طرفداران جدیدش تشکر کرده باشد.

 

این اتفاق باعث شد قضیه جدی‌تر شده و رابطه نزدیک‌تری بین هواداران تیم در اسلاتسک و هواداران فیسبوکی‌اش برقرار شود. آنها به اطلاع هواداران جدید رساندند که در این شهر یک کارخانه شکر وجود دارد که مردم به آن متکی‌اند و تا به حال هم از باشگاه حمایت می‌کرده اما در سال قبل با مشکلات مالی مواجه شده و نمی‌تواند از باشگاه حمایت کند.

 

آوازه‌ی جهانی از طریق فیسبوک

 

هواداران فیسبوکی خیلی زود دست به کار می‌شوند و در کمتر از دو هفته مبلغ سه هزار دلار برای این تیم جمع می‌کنند. آنها آوازه تیم را به همه جای جهان رسانده‌اند و توجهات زیادی را جلب کرده‌اند. به همین دلیل مدیر رسانه‌ای اسلاتسک می گوید: «شهرتی که ما در حال حاضر به دست آورده‌ایم خیلی ارزشمندتر از پول است. سال قبل وقتی با مشکل مالی مواجه شدیم فکر کردیم که به زودی کارمان تمام است اما حالا دریچه جدیدی به رویمان باز شده است. ما خیلی به آینده امیدواریم.»

 

این محبوبیت باعث شده که یکی از بنگاه‌های شرط بندی معروف اوکراین تبلیغات کنار زمین این تیم را بخرد و برای اسپانسرینگ روی پیراهن این تیم وارد مذاکره شود. نکته جالب‌تر اینکه بازیکنان آنقدر در چند هفته اخیر روحیه گرفته‌اند که همه بازی‌ها را برده و الان بعد از هفته پنجم به صدر جدول رسیده‌اند. این در حالی است که بهترین رتبه تاریخ آنها در لیگ برتر بلاروس مقام هفتمی بوده است.

 

این اتفاقات باعث شده که امیدواری باشگاه برای جذب اسپانسرهای بیشتر افزایش پیدا کند و آنها به روزهای بهتری در آینده بیاندیشند. از طرفی رابینسون که خودش طرفدار تیم آدلاید در لیگ استرالیا است این قول را داده که حتی اگر لیگ برتر انگلیس و لیگ استرالیا هم آغاز شوند باز به حمایتش از این باشگاه ادامه می‌دهد و اعضای بیشتری را جذب خواهد کرد: «این فرصت خوبی بود که در ایام کرونا، یک چیز جدید را تجربه کنیم و نه تنها آرامش فکری و سرگرمی داشته باشیم بلکه یک کار مفید هم انجام دهیم. این حمایت ادامه خواهد داشت چون از آن لذت می‌بریم.»



BAZAR VARZESH