تلگرام بازار ورزش

بحران در بارسا

مشکلات مدیریتی بارسلونا بعدِ استعفای شش عضو هیات رییسه شدیدتر و فشار روی بارتومئو رییس باشگاه به دلیل رسوایی «بارساگیت» بیشتر شده است. آن هم در شرایطی که پاندمی کرونا بارسا را دچار مشکلات مالی جدی‌ای کرده است.

 

امیر علیزاده

 

تا وقتی که توپ در جریان  بود و لیونل مسی گل می‌زد خبری هم از بحران نبود. دست‌کم کسی متوجه‌اش نبود. اما حالا نه توپی می‌چرخد و لیونل مسی هم که در قرنطینه خانگی است. با این وجود اوضاع در باشگاه بارسلونا بدجور بهم‌ریخته و آشفته است.

 

در اصل این شاهکار هیات رییسه بارسا بوده که از توی قرنطینه یک بحران مدیریتی تمام‌عیار ایجاد کرده‌ است. به طوری که روزنامه‌های ورزشی اسپانیا حتی در تعطیلی مسابقات هم مشکلی برای پر کردن صفحات‌شان ندارند.

 

بعد از اینکه هفته گذشته شش عضو از هیات رییسه ۲۰ نفره  از سمت خود استعفا دادند، روزنامه ورزشی مادریدی «آس» کنایه‌آمیز از تفرقه در بارسا نوشت «بدون اینکه لازم باشد کسی یک قدم از خانه‌اش بیرون بگذارد.»

 

ریشه این بحران مدیریتی در بارسا یک جنگ قدرت قدیمی است. بعد از استعفای شش عضو هیات رییسه به رهبری امیلی روسائود نایب رییس بارسلونا، باشگاه روز دوشنبه بعد از جلسه هیات مدیره اعلام کرد که از او به خاطر آنچه «تهمت سنگین و بی‌اساس در گفت‌وگوهای رسانه‌ای» خوانده شده، شکایت خواهد کرد. هیات مدیره باشگاه به ریاست جوزپ بارتومئو، رییس باشگاه در بیانیه‌ خود تاکید کرده که اف‌ث بارسلونا هیچ اهانتی که به وجهه باشگاه صدمه بزند را تحمل نمی‌کند و در ادامه «دست داشتن در هر گونه اقدامی که فساد تلقی شود» را هم رد کرده است.

 

روسائود به همراه پنج عضو دیگر هیات رییسه بعد از استعفای خود در یک نامه سرگشاده از «رسیدگی پرنقص» باشگاه در خصوص رسوایی «بارسا گیت» انتقاد کرده‌اند و همین طور نحوه‌ی مدیریت بحران کرونا، خواستار انتخابات زودهنگام شده‌اند.

 

ماجرای «بارساگیت»

 

دعوا و جنگ قدرت در بارسا با رسوایی یک کمپین پروپاگاندا در شبکه‌های اجتماعی موسوم به «بارساگیت» بالا گرفت. داستان از این قرار بود که بارتومئو طبق گزارش‌ها به یک شرکت اروگوئه‌ای به نام «آی۳ ونتورا» یک رقم غیرمعمول پرداخت کرده تا وجهه او در اینترنت را بهبود دهد و به هر کسی که مخالف و منتقد او در شبکه‌های اجتماعی است از طریق اکانت‌ها و کاربران ناشناس حمله کند.

 

رسانه‌های اسپانیایی برای اولین بار در ماه فوریه بود که جزییات این قرارداد را افشا کردند. روزنامه ورزشی «اسپورت» چاپ بارسلون از یک «جنگ داخلی» نوشت و بارساگیت را یک «بمب ساعتی» خواند. بارتومئو بعد از این افشاگری‌ها قرارداد این شرکت را فسخ کرد و ادعا کرد که وظیفه این شرکت طبق قرارداد تنها نظارت بر پست‌های باشگاه در شبکه‌های اجتماعی بوده است. حالا حسابرسان داخلی مستقل شرکت معروف «پرایس واترهاوس کوپرز» همچنان مشغول بازبینی این قراردادند و هنوز گزارش خود را منتشر نکرده‌اند.  

 

به نوشته «اسپورت»، بارسا در ازای خدمات این شرکت ۹۸۰ هزار یورو پرداخت کرده است، در حالیکه قیمت رایج خدمات ادعایی بارتومئو در بازار بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار یورو است. علاوه بر آن از قرار معلوم پرداخت‌ها در پنج قسط انجام شده است تا از نظارت کمیسیون بازرسی باشگاه در امان بماند. این کمیسیون هر پرداخت بالای ۲۰۰ هزار یورو را باید تایید کند.

 

«بازی تاج و تخت» در کاتالونیا

 

با اشاره به همین اعداد و ارقام امیل روسائود نایب‌رییس مستعفی بارسلونا در مصاحبه با شبکه‌ رادیویی RAC1 گفت: «اگر حسابرسان به ما بگویند که هزینه این خدمات صد هزار یورو بوده و ما یک میلیون داده‌ایم معنی‌اش این است که یک نفر به صندوق دست‌برد زده. من مدرکی ندارم و نمی‌توانم بگویم کی این کار را کرده است. اما شکی ندارم که آن را پیدا خواهند کرد.» البته روسائود در ادامه سعی کرد با استفاده از یک ضرب‌المثل اسپانیایی کنایه‌اش را بزند: «وقتی یک چیز سفیدی داخل شیشه است، حتماً شیر است!»

 

از میان شش نفری که استعفا دادند، کناره‌گیری روسائود غیرمنتظره بود، چون گفته می‌شد او رابطه نزدیکی با بارتومئو دارد. او پیش از این هم در گفت‌وگو با شبکه «کادنا سر» ادعا کرده بود که بارتومئو به او زنگ زده و گفته می‌خواهد در مدیریت باشگاه تغییراتی اعمال کند چون به گفته او به بعضی‌ها اعتماد ندارد. حالا ظاهراً آن نفرات پیش‌دستی کرده‌اند و خودشان رفته‌اند. البته بقیه ۱۳ عضو هیات رییسه باشگاه از بارتومئو که سال ۲۰۲۱ دو دوره ریاست‌اش تمام می‌شود، حمایت کرده‌اند.

 

گفته می‌شود در این جنگ قدرت پشت پرده در بارسلونا، آن شش نفری که به رهبری روسائود استعفا داده‌اند، با رسوایی «بارساگیت» موقعیت را مغتنم شمرده‌اند تا به بارتومئو برای کناره‌گیری و برگزاری انتخابات زودهنگام فشار بیاورند تا کاندیداهای اپوزیسیون را هم که خودشان را برای انتخابات ۱۴ ماه دیگر آماده می‌کنند غافلگیر کنند. یکی از کارمندان باشگاه در گفت‌وگو با شبکه ای‌اس‌پی‌ان این دعواهای پشت پرده در بارسلونا را به «بازی تاج و تخت» تشبیه کرده است.

 

مشکلات مالی

 

معلوم نیست رابطه بارتومئو با روسائود که خیلی‌ها فکر می‌کردند جایگزین او خواهد شد، از کجا شکراب شده است. آنچه که روشن است این است که باشگاه با وجود اینکه از پارسال به پردرآمدترین باشگاه فوتبال جهان تبدیل شده، مشکلات مالی جدی‌ای دارد که حالا با پاندمی کرونا و تعطیلی مسابقات اوج گرفته است. بارتومئو در تمامی مصاحبه‌ها به درآمد بارسا که قرار بود برای اولین بار از مرز یک میلیارد یورو بگذرد، می‌بالید. اما حالا که با بحران کرونا بخشی از این درآمدها حاصل نمی‌شود، معلوم شده مدیریت مالی بارتومئو چقدر ایراد داشته است. بارتومئو که سودای یک قهرمانی در لیگ قهرمانان را در سر دارد، بیش از ۶۰ درصد از درآمد باشگاه را صرف نیروی انسانی کرده است. هزینه دستمزد در باشگاه از ۳۷۵ میلیون یورو در فصل ۱۶-۲۰۱۵ به رقم نجومی ۵۰۷ میلیون یورو در فصل کنونی رسیده است. و حالا که درآمدها به خاطر بحران کرونا محقق نمی‌شوند، باشگاه وارد یک بحران مالی جدی هم شده است.

 

حتی کاهش هزینه‌ها برای کاهش اثرات اقتصادی کرونا هم در بارسا منجر به یک درگیری و جنجال شد. ابتدا اعلام شد که باشگاه با بازیکنان به توافق نرسیده و بازیکنان از مواضع‌شان کوتاه نیامده‌اند، برای همین باشگاه قصد دارد با استناد به قانون اسپانیا خود اقدام به کسر حقوق بازیکنان کند. سپس بازیکنان بارسلونا با انتشار اطلاعیه‌ای گزارش‌های قبلی رسانه‌ها را مبنی بر اینکه آنها حاضر به کاهش دستمزد خود در بحران ناشی از کرونا نشده‌اند تکذیب و اعلام کردند که برای کمک به باشگاه از ۷۰ درصد حقوق خود می‌گذرند. در این بیانیه لیونل مسی و سایر بازیکنان باشگاه مدعی شدند که «افرادی در داخل» این اخبار را منتشر کرده‌اند. آنها نوشتند که نسبت به وخامت اوضاع آگاه‌اند و تعجب می‌کنند چرا این افراد سعی کرده‌اند این گونه با اعمال فشار به بازیکنان آنها را وادار به کاری کنند که پیش از این هم قصد داشتند انجام دهند.

 

اما بعداً مشخص شد که هر چند بازیکنان حاضر شده‌اند ۷۰ درصد از حقوق‌شان کم شود، اما این کاهش صرفاً از حقوق پایه آنها صورت می‌گیرد. روزنامه ال‌ پایس گزارش داد که این میزان تنها ۱۴ میلیون یورو در ماه می‌شود و این از نگاه روسائود و همکاران مستعفی‌اش به خصوص در مقایسه با سایر باشگاه‌ها ناکافی است و عملاً کمک زیادی به باشگاه در این بحران نمی‌کند. در یوونتوس تورین کاهش دستمزد بازیکنان منجر به کاهش ماهیانه ۹۰ میلیون یورو از هزینه‌ها شد.

 

از قرار معلوم برای همین بارتومئو قصد داشته تغییراتی در هیات مدیره ایجاد کند، اما فکرش را نمی‌کرد که روسائود پنج نفر دیگر را هم راضی کند که استعفا دهند. یکی از آنها ماریا تیکسیدور است که بخش فوتبال زنان را به یک بخش سودآور تبدیل کرده بود و ریاست کمیسیون شفافیت را هم برعهده داشت. حالا بارتومئو برای مدت باقی مانده تا انتخابات به دنبال نفرات جدید است تا هیات رییسه در این شرایط حداقل قدرت عمل قانونی داشته باشد.



BAZAR VARZESH