تلگرام بازار ورزش

سقوط سهام باشگاه‌ها در اثر کرونا

ویروس کرونا به بازارهای سرمایه هم سرایت کرده و باعث سقوط شدید شاخص‌ها شده است. سهام باشگاه‌های فوتبال سهامی هم از این سقوط مستثنا نبوده‌اند. مثل منچستر یونایتد، بوروسیا دورتموند و یوونتوس تورین.

 

امیر علیزاده

 

کرونا در جهان ورزش فقط نفس تیم‌ها و مسابقات ورزشی را نگرفته است. ارزش سهام باشگاه‌های سهامی هم در راستای این پاندمی و لغو بازی‌ها و از بین رفتن درآمدهای میلیونی کاهش شدیدی یافته است.

 

به عنوان نمونه ارزش کل منچستر یونایتد در بازار سرمایه با یک میلیارد دلار کاهش از ۳٫۳ میلیارد دلار در ژانویه به حدود ۲٫۳ میلیارد دلار کاهش یافته است. ارزش یک سهم منچستر یونایتد در سوم ژانویه ۲۰٫۳۵ دلار بود. اما امروز قیمت سهام این باشگاه فوتبال به ۱۲٫۶۰ دلار رسید. به عبارت دیگر در عرض ۱۰ هفته ارزش سهام منچستر یونایتد در اثر پاندمی کوید-۱۹ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. با سقوط آزاد سهام بازار سرمایه نیویورک،  بورسی که در آن سهام من یو عرضه شده، پیش‌بینی می‌شود کاهش ارزش سهام منچستر یونایتد هم ادامه پیدا کند.

 

البته به اعتقاد کارشناسان این کاهش ارزش سهام تاثیری روی فعالیت‌ها و برنامه‌های روزمره منچستر یونایتد ندارد، مگر آن که باشگاه در کوتاه‌مدت نیاز به نقدینگی داشته باشد، به عنوان نمونه برای بازسازی یا توسعه استادیوم اولدترافورد. کایران مگ‌وایر استاد دانشگاه لیورپول و کارشناس اقتصاد فوتبال در این رابطه به «منچستر ایونینگ نیوز» گفت: «سقوط سهام یونایتد در این شرایط نشان داد که ورود به بورس هم جنبه‌های خوب دارد هم جنبه‌های بد.»

 

اما از نظر مگ‌وایر این مساله در بلندمدت برای منچستر یونایتد مشکلی ایجاد نمی‌کند: «یونایتد یک کسب‌وکار بسیار موفق است و انتظار می‌رود که به محض اینکه مسابقات از سر گرفته شوند این کسب‌وکار هم به کارش ادامه دهد. آنها نزد اسپانسرها و رسانه‌ها بسیار محبوب‌اند و همه بازی‌هاشان دوباره در استادیوم پر برگزار خواهد شد. هیچ یک از این‌ها تغییر نخواهد کرد. یونایتد به احتمال زیاد خیلی بهتر از بقیه در برابر این پاندمی ایمن است.»

 

اصلاح پیش‌بینی دورتموند

 

باشگاه بوروسیا دورتموند هم با وجود سقوط سهام‌اش اعلام کرده که یک «تهدید حیاتی‌» برای فعالیت باشگاه در سال مالی کنونی وجود ندارد. ارزش سهام بوروسیا دورتموند روز پنجشنبه به ۴٫۵ یورو کاهش یافت. بیست ویکم ماه فوریه قیمت این سهام به نقطه اوج ۹٫۴۹ یورو رسیده بود و تحلیل‌گران انتظار داشتند سهام دورتموند مرز ۱۰ یورو را هم بشکند. اما بعد کرونا به آلمان هم رسید و سازمان لیگ فوتبال آلمان در نهایت بوندس‌لیگا را تعطیل کرد. هانس یواخیم واتسکه، رییس باشگاه در مورد این بحران توضیح داد: «جای امیدواری است که باشگاه‌های بوندس‌لیگا در سال‌های اخیر آن قدر خوب عمل کرده‌اند و بنیه خوبی دارند که این بحران را پشت سر می‌گذارند.»

 

به گزارش رسانه‌های آلمان باشگاه بوروسیا دورتموند در پی این بحران پیش‌بینی مالی خود برای فصل کنونی را اصلاح کرده است. پیش‌بینی جدید منتشر نشده است.

 

مشکل اصلی- نه تنها برای باشگاه‌هایی که در بورس هستند بلکه برای همه باشگاه‌ها- این است که معلوم نیست بحران پاندمی کرونا تا کی ادامه خواهد یافت و باشگاه‌ها تا چه میزان درآمدهاشان را از دست خواهند دارد. در آلمان باشگاه‌های دسته اول و دسته دوم بوندس‌لیگا در پی لغو بازی‌ها و تحقق نیافتن درآمد بلیت فروشی و اسپانسرینگ و درآمد تلویزیونی روی هم ۷۵۰ میلیون یورو از دست می‌دهند. در انگلستان باشگاه‌ها بیش از یک میلیارد یورو از درآمدشان در این فصل محقق نمی‌‍شود.

 

سهام یووه در قرنطینه

 

ارزش سهام باشگاه یوونتوس تورین هم در اثر ویروس کرونا سقوط کرده است. در حال حاضر قیمت هر سهم یووه به ۰٫۶۶ یورو یعنی تنها ۶۶ سنت رسیده است. ارزش سهام این باشگاه تا همین یک ماه پیش ۱٫۲۴ یورو بود. آوریل سال گذشته سهام یوونتوس حتی به نقطه اوج ۱٫۵۳ یورو هم صعود کرده بود.

 

کل تیم یوونتوس به دلیل اینکه نتیجه آزمایش کرونای دانیله روگانی مثبت اعلام شد، در قرنطینه است. روز سه‌شنبه باشگاه اعلام کرد که بلیز ماتویدی بازیکن فرانسوی این تیم هم جواب آزمایش‌اش مثبت شده است.

 

 



BAZAR VARZESH