تلگرام بازار ورزش

لیگ برتر به دنبال راه‌اندازی سرویس استریم

مهدیار غفاری

ریچارد مسترز مدیر جدید لیگ برتر انگلیس به تازگی از یک طرح تازه و انقلابی برای استریم بازی‌ها رونمایی کرده است که در صورت اجرا می‌تواند آینده پخش زنده فوتبال را دگرگون کند. با حذف شبکه‌های پخش واسطه در این طرح شبیه به نت‌فلیکس، باشگاه‌ها درآمد بیشتری خواهند داشت و طرفداران پول کمتری پرداخت خواهند کرد.

به گفته ریچارد مسترز، لیگ برتر انگلیس در حال حاضر روی طرح‌هایی برای تاسیس یک شبکه پخش دیجیتال به سبک نت‌فلیکس کار می‌کند که از ان طریق بتواند  بازی‌ها را مستقیم و بدون واسطه استریم کند و به طرفدارن بفروشد. نسخه اولیه این خدمات درسال ۲۰۲۲ در تعداد محدودی از بازارهای خارجی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و در صورت موفقیت آن را گسترش خواهد داد. در حال حاضر استراتژی لیگ برتر استفاده همزمان از این روش جدید فروش مستقیم به مصرف‌کننده در کنار روش سنتی فروش حق پخش است.

ر‌وزنامه «دیلی میل» گزارش داده که این خدمات جدید تحت عنوان «پریم‌فلیکس» یا هر برند دیگری که بعدا نام‌گذاری شود به نفع هر دو طرف باشگاه و طرفدار خواهد بود. در حال حاضر هر کس در بریتانیا برای اینکه بتواند به پخش زنده همه بازی‌های لیگ برتر دسترسی داشته باشد باید سالانه ۹۱۲ پوند به سه شبکه اسکای، بی‌تی اسپورت و آمازون پرایم پرداخت کند. اگرچه راه درازی تا اجرای این طرح در بریتانیا در پیش است ولی در صورت اجرا برای طرفدار بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد حق پخش دریافتی با وجود رشد روزافزون همچنان فاصله قابل توجهی با درامد شبکه‌های پخش از بازی‌های لیگ برتر دارد. به تازگی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه حق پخش لیگ برتر انگلیس برای منطقه نوردیک، شامل چهار کشور دانمارک، سوئد، نروژ و فنلاند، برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸ به مبلغ ۲ میلیارد پوند به گروه رسانه‌ای ان‌ای‌ان‌تی در استکهلم سوئد واگذار شده است. این رقم معادل ۷۴ پوند به ازای هر یک از ۲۷ میلیون مرد، زن و کودک جمعیت مقیم در این چهار کشور است.

به نوشته «دیلی میل» از زاویه‌ای دیگر، طرفداران در این کشورها بین ۴۰ تا ۴۵ پوند در هر ماه برای دسترسی به کانال‌های تلویزیونی که فوتبال لیگ برتر را به صورت زنده نمایش می‌دهند پرداخت می‌کنند. اگر سه میلیون خانواده در منطقه نوردیک برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸ چنین مبلغی را پرداخت کنند مجموع این درآمد به ۸ تا ۹ میلیارد پوند خواهد رسید. با در نظر گرفتن محبوبیت بسیار بالای فوتبال انگلیس نسبت به سایر لیگ‌ها در بین مردم منطقه نوردیک، حداقل نیمی از این درآمد می‌تواند سهم لیگ برتر باشد.

در حال حاضر بازی‌های لیگ برتر انگلیس در ۱۸۸ کشور دنیا به صورت زنده پخش می‌شود و حدود ۲۰۰ میلیون خانواده در سطح جهان از کانال‌های تلویزیونی پولی برای دیدن آن استفاده می‌کنند. تعداد به مراتب بیشتری از شبکه‌های رایگان شاهد بازی‌ها هستند. لیگ برتر فقط سالانه بیش از ۳ میلیارد پوند از حق پخش تلویزیونی درآمد دارد که ۱/۶ میلیارد ان از بازار داخلی و مابقی از حق پخش خارجی است.

در یک حالت بسیار ساده فقط تصور کنید که تمام این ۲۰۰ میلیون خانواده در سرتاسر جهان بتوانند فقط با پرداخت ۱۰ پوند در ماه از طریق پریم‌فلیکس به پخش زنده تمام بازی‌های لیگ برتر دسترسی داشته باشند، به جای هزینه‌های بسیار بالاتری که در حال حاضر پرداخت می‌کنند. در این صورت درامد ۳ میلیارد پوندی لیگ برتر به ۲۴ میلیارد پوند خواهد رسید.

حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم به مصرف‌کننده. یک بازی برد – برد برای ارایه دهندگان خدمات و مصرف‌کننده که امروزه صنایع و خدمات مختلف را در سطح جهان تحت تاثیر قرار داده است و لیگ‌ها و طرفداران فوتبال هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. البته این کار ریسک‌های قابل توجهی هم با خود در پی دارد و مستلزم یک تغییر اساسی در سازمان لیگ برتر است. در واقع لیگ برتر باید از یک سازمان دهنده ۳۸۰ بازی فوتبال در هر فصل به یک شبکه جهانی پخش بازی‌ها تبدیل شود.

برنامه فعلی انجام آزمایشی این طرح در چند منطقه محدود و بررسی مزایا و ریسک‌های آن است. موفقیت این طرح می‌تواند یک انقلاب بزرگ در پخش زنده مسابقات ورزشی در پی داشته باشد.



BAZAR VARZESH