تلگرام بازار ورزش

منچستر سیتی دو فصل از لیگ قهرمانان محروم شد

بازار ورزش: باشگاه منچستر سیتی قهرمان لیگ برتر انگلیس به دلیل تخلف از مقررات انضباط مالی یوفا موسوم به فایننشال فیرپلی به مدت دو فصل از حضور در لیگ قهرمانان اروپا محروم شد. بنا بر اعلام کنفدراسیون فوتبال اروپا، علاوه بر این منچستر سیتی باید ۳۰ میلیون یورو جریمه پرداخت کند.

 

بنا بر اطلاعیه یوفا، این باشگاه «تخلفات سنگین» داشته است. باشگاه منچستر سیتی که متعلق به گروه سرمایه‌گذاری هولدینگ «فوتبال سیتی گروپ» است، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ ارزش قراردادهای اسپانسرینگ خود را بسیار بیشتر از قیمت‌های رایج بازار ثبت کرده و از این طریق خواسته تزریق‌های مالی غیرقانونی مالکین خود را به عنوان درآمد اسپانسرینگ ثبت کند.

 

مالک هولدینگ فوتبال سیتی گروپ، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه ابوظبی (ADUG) متعلق به شیخ منصور بن زاید آل نهیان، برادر خلیفه بن زاید آل نهیان، امیر ابوظبی و رییس جمهور امارات متحده عربی است.

 

باشگاه منچستر سیتی در اولین واکنش به این حکم اعلام کرد که «مایوس» است ولی «غافلگیر» نشده است. این باشگاه انتقاد کرده که این پرونده توسط یوفا باز شد، توسط یوفا پیگیری شد و توسط یوفا هم در نهایت حکم صادر شده است. سیتی گفته بعد از این «محاکمه با پیش‌داوری» در اسرع وقت به دادگاه حکمیت ورزش درخواست تجدید نظر می‌دهد تا «تا یک بررسی مستقل» ممکن شود.

 

پول‌های ابوظبی

 

در مورد تخلف منچستر سیتی از مقررات فایننشال فیرپلی که هدف نهایی‌اش نظارت و کنترل دخل و خرج باشگاه‌های اروپا است، سال‌هاست که گمانه‌زنی می‌شود. این گمانه‌زنی‌ها با افشاگری‌های فوتبال لیکس به اوج خود رسید. فوتبال لیکس با استناد به اسناد و مکاتبات داخلی باشگاه افشا کرده بود که باشگاه منچستر سیتی چگونه به طور سیستماتیک تخلف کرده است. بر اساس آن درآمدهایی که به عنوان فروش حقوق اسپانسرینگ به شرکت‌های متعلق به دولت امیرنشین ابوظبی مانند هواپیمایی اتحاد ثبت شده، در اصل پول‌هایی بوده که توسط شیخ منصور در باشگاه تزریق شده است.

 

هدف فایننشال فیرپلی جلوگیری از این گونه حقه هاست. هدف یوفا از اجرای این مقررات این است که باشگاه‌ها بیشتر از آنچه درآمد واقعی‌شان است هزینه نکنند. کمک‌های مالی مالکین نباید به عنوان درآمد ثبت شوند. در واقع طبق فایننشال فیرپلی اگر درآمدها کفاف مخارج را ندهند، تزریق مالی تا یک حد مشخصی مجاز است. باشگاه پاری سن ژرمن که حالا متعلق به قطر است هم همواره مورد نظارت دقیق قرار می‌گیرد.

 

سال ۲۰۱۴ هم هر دو باشگاه جریمه نقدی شده بودند و به مدت یک فصل برای لیگ قهرمانان اروپا به جای ۲۵ بازیکن فقط می‌توانستند ۲۱ بازیکن را اعلام کنند. اما هیچ کدام تا کنون از حضور در لیگ قهرمانان محروم نشده بودند. حالا این برای اولین بار است که یوفا که همواره به دلیل سخت نگرفتن مورد انتقاد گرفته، یک باشگاه بزرگ در حد منچستر سیتی را از حضور در رقابت‌های اروپایی محروم می‌کند. باشگاه آث میلان، قهرمان اسبق لیگ ایتالیا هم از حضور در این فصل لیگ اروپا محروم شد.

 

هنوز معلوم نیست این محرومیت چه تاثیری روی برنامه‌های منچستر سیتی برای دو فصل ۲۱-۲۰۲۰ و ۲۲-۲۰۲۱ می‌گذارد و این که ستاره‌های تیم پپ گواردیولا که در این فصل در لیگ برتر با فاصله زیاد پشت سر لیورپول دوم‌اند و در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان باید به مصاف رئال مادرید بروند، فصل آینده در این تیم می‌مانند یا نه.

 

 



BAZAR VARZESH