تلگرام بازار ورزش

رشد سریع‌تر باشگاه‌ها نسبت به شرکت‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد درآمدی در باشگاه‌های بزرگ فوتبال اروپا طی دهه گذشته به مراتب بیشتر از بزرگترین شرکت‌های بریتانیایی و آمریکایی بوده است. کارشناسان اقتصاد فوتبال معتقدند این رشد در سالیان آینده نیز ادامه خواهد یافت.

 

مهدیار غفاری

 

میانگین رشد درآمد در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ در ۱۵ باشگاه بزرگ اروپایی ۱۷۵ درصد بوده است. در این بین باشگاه‌های در مالکیت شیخ‌های عرب مناطق نفتی خلیج فارس در صدر قرار گرفته‌اند. پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی به ترتیب با ۶۷۱ و ۳۲۸ درصد. هشت باشگاه دیگر هم رشد بالای ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده‌اند و آث میلان ایتالیا کمترین میزان رشد را با دو درصد داشته است.

 

به عنوان مقایسه، ۱۵ شرکت بزرگ بر اساس ارزش در هر یک از شاخص‌های داوجونز که فهرستی است از ۳۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و بازار بورس نزدک و شاخص اف‌تی‌اس‌ای۵۰۰ که یک شاخص بازار سهام از ۵۰۰ شرکت بورس لندن با بالاترین ارزش بازار است، در همین فاصله زمانی به ترتیب کمتر از ۵۹ درصد و ۶ درصد رشد درآمدی داشته‌اند. در واقع بیش از نیمی از ۱۵ شرکت ایندکس اف‌تی‌اس۵۰۰ در این فاصله با کاهش درامد روبرو شده‌اند و شرکت پرودنشال با ۹۲ درصد بیشترین رشد درآمد را داشته است.

 

در بین شرکت‌های ایندکس داوجونز هم برخی از آنها، از جمله دو شرکت نفتی آمریکایی یعنی اکسون‌موبیل و شورون، کاهش درامد را تجربه کرده‌اند، ولی در مقابل شرکت‌های صاحب تکنولوژی مثل اپل، مایکروسافت و ویزا توانسته‌اند درامد خود را به بیش از دو برابر افزایش دهند.

 

بیشترین رشد درآمد در بین شرکت‌های بریتانیایی و امریکایی به اپل تعلق داشته، در حدود ۳۰۰ درصد. این درصد همچنان کمتر از رشد درامد پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ است.

 

البته باید در نظر داشت که این مقایسه بین درصد رشد درامد باشگاه‌های اروپایی و برخی شرکت‌های بزرگ دنیا انجام گرفته است. درآمد باشگاه‌های فوتبال در مقیاس میلیون دلار است و درآمد آن شرکت‌ها در مقیاس میلیارد دلار.



BAZAR VARZESH