تلگرام بازار ورزش

گزارش مالی قهرمانان اروپا ۲۰۲۰

بازار ورزش: شرکت مشاوره کی‌پی‌ام‌جی گزارش سالیانه «قهرمانان اروپا» را که در آن هر سال عملکرد مالی باشگاه‌های قهرمان لیگ‌های برتر را ارزیابی می‌کند، منتشر کرد.

 

اختلاف درآمد عملیاتی بارسلونا، قهرمان لالیگا با گالاتاسارای قهرمان ترکیه ۷۰۰ میلیون یورو است.

 

 

در اکثر لیگ‌ها درآمد فروش حق پخش تلویزیونی همچنان مهم‌ترین منبع درآمدی باشگاه قهرمان است، برای قهرمانان اسپانیا، فرانسه و آلمان درآمدهای تجاری (اسپانسرینگ و بازارپردازی) منبع اصلی است. درآمد روز مسابقه حداکثر یک چهارم کل درآمد (آژاکس) باشگاه‌های قهرمان را شامل می‌شود.

 

نسبت هزینه دستمزد به درآمد عملیاتی

 

یکی از معیارهایی شرکت مشاوره کی‌پی‌ام‌جی در «گزارش قهرمانان اروپا» برای سنجش عملکرد مالی باشگاه‌های قهرمان لیگ‌های برتر اروپایی در نظر می‌گیرد نسبت هزینه دستمزد به کل درآمد عملیاتی است. این معیار نشان‌دهنده میزان سلامت مالی یک باشگاه است.

 

 

مرزی که از سوی یوفا تعیین شده، ۷۰ درصد است. یعنی هزینه دستمزد در یک باشگاه نباید از ۷۰ درصد کل درآمد عملیاتی تجاوز کند. در میان قهرمانان هشت لیگ برتر اروپا، تنها یوونتوس است که از این مرز تجاوز کرده است.

 

پایین‌ترین نسبت هزینه دستمزد به درآمد عملیاتی متعلق به آژاکس آمستردام است که تنها ۴۶ درصد درآمدش را بابت دستمزد خرج می‌کند. گالاتاسارای (۴۹ درصد) و بایرن مونیخ (۵۴ درصد) هم نسبت هزینه دستمزد به درآمد عملیاتی نسبتاً پایینی دارند.

 

زیان خالص یووه

 

تاثیر مستقیم نسبت هزینه دستمزد به درآمد عملیاتی در میزان سودآوری یک باشگاه مشهود است. هر چقدر این نسبت بالاتر باشد سود نیز کمتر است.

 

 

برای همین است که بر اساس «گزارش قهرمانان اروپا» شرکت مشاوره کی‌پی‌ام‌جی، آژاکس آمستردام و بایرن مونیخ بیشتر سود خالص را در فصل گذشته به ثبت رسانده‌اند و یوونتوس تورین، تنها قهرمان اروپایی است که زیان خالص داشته است. یووه که تنها باشگاهی است که از مرز ۷۰ درصدی نسبت هزینه دستمزد به درآمد تجاوز کرده، فصل پیش ۴۰ میلیون یورو زیان خالص ثبت کرد.

 



BAZAR VARZESH