تلگرام بازار ورزش

صندوق سرمایه‌گذاری آمریکایی سهام سیتی را خرید

بازار ورزش: شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی «سیلور لیک» با پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار ۱۰ درصد سهام گروه سیتی فوتبال (CFG) را خریداری کرد. هولدینگ سیتی فوتبال گروپ مالک باشگاه منچستر سیتی و همچنین باشگاه‌های نیویورک سیتی اف‌سی، ملبورن سیتی، یوکوهاما اف مارینوس ژاپن، اتلتیکو تورکه اروگوئه، خیرونا اسپانیا و سیچوان جیونیو چین است.

 

گروه سیتی فوتبال در مجموع بیش از دو هزار نفر در ۱۲ مقر خود کارمند دارد. ارزش بازیکنان تیم منچستر سیتی به تنهایی بیش از ۱٫۲ میلیارد یورو برآورد می‌شود.

 

شرکت سیلور لیک این سهام را نه از سهامداران کنونی سیتی فوتبال گروپ، بلکه از طریق افزایش سرمایه خریده است. سهامدار عمده سیتی فوتبال گروپ همچنان گروه ابوظبی یونایتد، صندوق سرمایه‌گذاری شیخ منصور بن زاید آل نهیان، برادر امیر ابوظبی است با ۷۷ درصد سهام. یک کنسرسیوم از سرمایه‌گذاران چینی هم ۱۲ درصد دیگر سهام سیتی فوتبال گروپ را در اختیار دارد.

 

سیلور لیک پیش از این با سرمایه‌گذاری و خریداری سهام شرکت‌های نظیر علی بابا، غول اینترنتی چینی، اسکایپ و «دل»، تولیدکننده تراشه‌های رایانه معروف شده بود. این صندوق سرمایه‌گذاری در حال حاضر سرمایه‌ای در حدود ۴۳ میلیارد یورو را مدیریت می‌کند.

 

با این معامله ارزش واقعی باشگاه منچستر سیتی هم مشخص شد و به ۴٫۸ میلیارد دلار رسید. این باشگاه فوتبال انگلیسی به این ترتیب باارزش‌ترین باشگاه ورزشی جهان است.

 

هر چند در رده‌بندی نشریه فوربس باشگاه فوتبال آمریکایی دالاس کاوبویز با پنج میلیارد دلار باارزش‌ترین باشگاه ورزشی جهان است، اما این نوع ارزش‌گذاری‌ها تنها بر اساس برآورد است، در حالیکه ارزش منچستر سیتی حالا بر اساس یک معامله واقعی است.



BAZAR VARZESH