تلگرام بازار ورزش

بارسا اولین باشگاه یک میلیارد یوریی

بازار ورزش:خوزپ ماریا بارتومئو رییس باشگاه بارسلونا اعلام کرد که درآمد این باشگاه در این فصل از مرز یک میلیارد یورو می‌گذرد. این برای نخستین بار است که یک باشگاه فوتبال مرز یک میلیارد یورو را در درآمدزایی رد می‌کند.

 

علت اصلی این افزایش درآمد افزایش سهم بارسلونا از قرارداد جدید سه ساله فروش حقوق رسانه‌ای لالیگا است که از این فصل شروع می‌شود. همین طور قراردادهای فروش حقوق اسپانسرینگ بارسا، مثل قرارداد جدید این باشگاه با «کوپرا»، برند ورزشی خودروساز اسپانیایی سئات.

 

بدین ترتیب بارسا یک سال زودتر از برنامه به حدنصاب یک میلیارد یورو رسید. این باشگاه در فصل ۱۸-۲۰۱۷، به عنوان اولین باشگاه تاریخ، از مرز یک میلیارد دلار درآمد عبور کرده بود.

 

البته قهرمان لالیگا با وجود این رکوردشکنی، فصل گذشته سودش کاهش پیدا کرد. سود ناخالص این باشگاه پارسال ۱۸۰ میلیون یورو بود.

 

بارتومئو چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بارسا به هواداران اعلام کرد که جای هیچ نگرانی نیست: «ما وضعیت مالی سالمی داریم. اینکه بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا به ما می‌پیوندند و منابع‌شان را در اختیارمان می‌گذارند، نشانه این وضعیت باثبات ماست.»

 

بارتومئو همچنین اعلام کرد که هزینه پروژه «اسپای بارسا» برای نوسازی استادیوم نوکمپ، از ۶۰۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده به ۶۸۵ میلیون یورو افزایش یافته است. اتفاقی که باز هم به سود مالی باشگاه فشار خواهد آورد.

 

بازسازی نوکمپ که قرار است طی آن گنجایش ورزشگاه به ۱۰۵ هزار نفر افزایش پیدا کند، همین حالا هم با تأخیر روبرو شده و به سال ۲۰۲۴ افتاده است.

 

البته از سوی دیگر بازسازی نوکمپ، ظرفیت‌های درآمدزایی بارسلونا را هم باز افزایش خواهد داد.

با این حال بدهی‌ خالص باشگاه هم با این پروژه به ۲۱۷ میلیون یورو می‌رسد. به گفته بارتومئو این سطح بدهی عادی است و بارسا طبق برنامه پیش می‌رود.

 



BAZAR VARZESH