تلگرام بازار ورزش

فدراسیونی برای آینده

نقشه استراتژیک توسعه فدراسیون فوتبال پرتغال از زبان دبیرکل، تیاگو کراویرو در گفت‌وگو با نشریه اف‌سی بیزینس

 

آرمن ساروخانیان

 

فدراسیون فوتبال پرتغال در بخش‌های زیرساخت، تکنولوژی و دانش، سرمایه‌گذاری عظیمی کرده و ثمره‌اش را در زمین چمن برداشت می‌کند. تیاگو کراویرو، دبیر کل این فدراسیون در مصاحبه با «اف. سی. بیزنس» که یک نشریه تخصصی در حوزه مدیریت فوتبال است تأکید می‌کند که چگونه پایبندی آنها به این برنامه استراتژیک کمک کرد فوتبال ملی آنها نتایج درخشانی بگیرد.

 

ساده‌انگارانه است اگر تصور کنیم قهرمانی یورو ۲۰۱۶ و لیگ ملت‌های اروپا ۲۰۱۹ مدیران فدراسیون فوتبال پرتغال را ارضا کرده است. کراویرو معتقد است که این موفقیت تنها بخشی از نقشه استراتژیک گسترده‌ای است که از سال ۲۰۱۲ و با انتخاب فرناندو گومز به عنوان رئیس شروع شد.

 

کراویرو می‌گوید: «ما همیشه بازیکنان خوبی داشته‌ایم. این یک واقعیت است. ولی احساس کردیم که به سازماندهی و برنامه‌ریزی بیشتری نیاز داریم. پس ساخت مجموعه‌ای برای تیم‌های ملی را شروع کردیم که تابستان ۲۰۱۶ تمام شد.»

 

در صد و دومین سالگرد تولد فدراسیون فوتبال پرتغال آنها مجموعه «سیدادو دو فوتبال» (شهر فوتبال) را افتتاح کردند تا تمام فعالیت‌های ورزشی و اداری فدراسیون در آنجا تجمیع شود. این مجموعه شامل یک مرکز فنی، یک استادیوم ۳۴۰ نفره، دو زمین چمن، رختکن مجهز و دفاتری برای مربیان و اعضای کادر فنی است. سه سال پس از افتتاح این مجموعه فاز توسعه آن شروع شده که شامل ساخت یک هتل است که در آوریل ۲۰۲۰ افتتاح می‌شود.

 

«شهر فوتبال» تنها بخشی از نقشه استراتژیک بلندمدت فدراسیون پرتغال است، ولی پس از نمایش ضعیف تیم ملی این کشور در جام جهانی ۲۰۱۴ چیزی نمانده بود که این پروژه لغو شود. کراویرو به یاد می‌آورد که پس از حذف پرتغال در مرحله گروهی آنها دچار تردید شده بودند: «ما خیلی پایین‌تر از انتظار بودیم و باید در این پروژه که از سال ۲۰۱۲ شروع شده بود تجدید نظر می‌کردیم. آن را کنار می‌گذاشتیم یا ادامه می‌دادیم.» آنها در نهایت تصمیم به ادامه ساخت این مجموعه گرفتند و در نگرشی که به بحث سلامت و عملکرد بازیکنان تیم‌های ملی داشتند هم تجدید نظر کردند.

 

افتتاح دانشگاه

 

کراویرو ادامه می‌دهد: «ما واحدی برای سلامت و عملکرد تاسیس کردیم و در بخش دانش‌افزایی سرمایه‌گذاری بالایی داشتیم. ما کشوری ۱۰ میلیون نفری هستیم و قرار نیست در آینده نزدیک به جمعیت ۴۰ میلیون نفر برسیم، پس نمی‌توانیم هیچ بازیکنی را از دست بدهیم. ما باید کارآیی آنها را به دقت زیر نظر بگیریم و از استعدادهای‌مان بهترین بهره را ببریم.»

 

نیاز به پرورش این استعدادها درون و بیرون زمین، فدراسیون فوتبال پرتغال را به فکر تأسیس یک دانشگاه انداخت. این دانشگاه در مارس ۲۰۱۷ افتتاح شد و ۲۵۰۰ دانشجو دارد. کراویرو می‌گوید: «تا جایی که می‌دانم پرتغال تنها فدراسیونی در دنیاست که دانشگاه دارد. فدراسیون‌ها وظیفه دارند در آموزش دو گروه تلاش کنند؛ داوران و مربیان. ما فکر کردیم که اگر این آموزش را به بخش سلامت، عملکرد، رسانه، بازاریابی و هر بخش مرتبط با فوتبال گسترش بدهیم، می‌توانیم در تمام این حوزه‌ها همزمان پیشرفت کنیم. ما در این بخش سرمایه‌گذاری بزرگی داشتیم.»

 

 

این دانشگاه بخشی از واحد تحقیق و توسعه فدراسیون فوتبال پرتغال است که مهم‌ترین فعالیتش تحقیق در فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی، همچنین آموزش و تمرین است. همچنین مسئولیت توسعه و تبلیغ فوتبال در گوشه و کنار کشور به عهده این بخش است تا به توسعه فوتبال پرتغال کمک کند.

 

این فدراسیون مدیریت ۲۲ تیم ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی را به عهده دارد و سالانه ۳۲ تورنمنت برگزار می‌کند. پرتغال در حال حاضر ۲۱۵ هزار بازیکن ثبت شده دارد، ولی با سرمایه‌گذاری در این دانشگاه، فدراسیون به دنبال تربیت متخصصانی است تا به گسترش فوتبال در حوزه‌های تجاری و فنی کمک کند. درآمدی که آنها از این فارغ‌التحصیلان به دست می‌آورند، صرف برگزاری کلاس‌های پایه‌ای برای مدیران باشگاه‌های کوچک در سطح کشور می‌کنند تا دانش مدیریت آنها را ارتقا دهند.

 

کراویرو می‌گوید: «در فوتبال مربیان و داوران باید به خوبی آموزش ببینند، ولی روسای باشگاه‌ها چطور؟ چطور می‌توانیم به توسعه باشگاه‌های کوچک کمک کنیم، اگر به فکر آموزش مدیران آنها نباشیم؟ به همین خاطر است که ما دانشگاه‌مان را گسترش دادیم.»

 

افتتاح شبکه تلویزیونی

 

اول ماه اوت فدراسیون فوتبال پرتغال شبکه‌ای کابلی به نام «کانال یازده» را افتتاح کرد. این شبکه قرار است سالانه بیش از ۶۰۰ مسابقه زنده از لیگ‌های جوانان، زنان، ساحلی و فوتسال پخش کند. فدراسیون با این کار می‌خواهد هواداران در جریان مسیر رشد ستارگان فوتبال قرار بگیرند.

 

کراویرو تاکید می‌کند که این پروژه هیچ ریسکی برای فدراسیون ندارد: «مردم می‌پرسند که چطور می‌خواهید با بقیه شبکه‌ها رقابت کنید و من پاسخ می‌دهم که قرار نیست چنین کاری بکنیم. در ۷ سالی که اینجا هستم شبکه‌های تلویزیونی هرگز برای خرید حق پخش این مسابقات پیشقدم نشده‌اند. ما قرار است با پخش این مسابقات مسیر رشد بازیکنان را به تصویر بکشیم. ما می‌توانستیم هزینه این شبکه را صرف برنامه‌های بازاریابی کنیم، ولی محتوای تولیدی این شبکه‌ها بهترین بازاریابی برای ماست. هیچ تبلیغی بهتر از زمین فوتبال نیست.»

 

لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا (NBA) در سال ۱۹۹۹ شبکه کابلی‌‌اش را راه‌اندازی کرد و با پخش زنده مسابقات و تولید برنامه‌های ویژه ۵۰ میلیون عضو پیدا کرد. تعداد بیننده‌های این شبکه تا سال ۲۰۱۸ به بیش از یک میلیارد نفر رسیده و ۳۵ درصد آنها خارج از آمریکای شمالی هستند. کراویرو در واکنش به موفقیت این شبکه می‌گوید: «چرا فوتبال هرگز به فکر این کار نیفتاده؟»

 

او می‌پرسد: «آیا فقط باید لیگ قهرمانان، لیگ برتر و لالیگا را پخش کرد؟ انگار از یک فیلم سینمایی فقط ده دقیقه حساسش را پخش کنید. شما باید کل فیلم را پخش کنید تا بیننده معنی آن دقایق را بفهمد. اگر فقط بازی‌های سطح بالا را پخش کنید، هواداران این ورزش و سیر بازیکنان را درک نمی‌کنند. ما نیاز به دیدن چشم‌های نوجوانانی داریم که در رؤیای رسیدن به بالاترین سطح هستند. هدف کانال یازده تبلیغ فوتبال پایه است. نرخ رشد ما در این رده‌ها ۵/۴ درصد است. اگر بتوانیم این عدد را در چهار سال آینده به ۵/۶ درصد برسانیم، این شبکه برای ما خیلی ارزان تمام خواهد شد.»

 

اهمیت ثبات

 

تیم زیر ۱۹ ساله‌های پرتغال به تازگی نایب‌قهرمان اروپا شد و همین باور کراویرو به استراتژی فدراسیون را تقویت می‌کند: «موفقیت ورزشی همه چیز را درخشان‌تر جلوه می‌دهد، ولی تفاوت بین شکست در یک چهارم نهایی و قهرمانی خیلی کوچک است، پس هرگز نباید باورتان را به پروژه از دست بدهید. این درسی است که ما در سال ۲۰۱۴ گرفتیم. در کشورهای لاتین دائما برنامه‌ها را تغییر می‌دهند. من باور دارم که ثبات، داشتن چشم‌انداز و توانایی توسعه به شما کمک می‌کند به هدف‌تان برسید.»

 

کراویرو اضافه می‌کند: «می‌دانیم که ممکن است دیر یا زود نتیجه ضعیفی بگیریم. نه فقط ورزش که زندگی همین است. در آن زمان باید عملکردمان را آنالیز کنیم، ولی این آنالیز در روز پیروزی هم لازم است. برخی فکر می‌کنند که بررسی تنها مربوط به روزهای شکست است. موفقیت به معنی این نیست که همه چیز سر جایش بوده و گاهی لازم است مواردی را تغییر بدهیم.»

 

فوتبال پرتغال به تازگی توانسته بازیکنانی مثل برناردو سیلوا (بهترین بازیکن فصل قبل منچسترسیتی) و ژائو فلیکس (خرید ۱۲۶ میلیون یورویی اتلتیکو مادرید) را تحویل دهد. کراویرو می‌گوید: «باشگاه‌ها به سختی روی پرورش بازیکنان کار می‌کنند و تیم‌های ملی فرصتی برای شناسایی بین‌المللی آنهاست. پرتغال باشگاه‌هایی مثل منچستریونایتد و رئال مادرید ندارد و وظیفه معرفی بازیکنان به عهده تیم‌های ملی است.»

 

پس از قهرمانی لیگ ملت‌های اروپا، قهرمانی یورو می‌تواند هدف بعدی پرتغال باشد؟ کراویرو می‌گوید: «هدف ما همیشه بردن است. دفاع از عنوان قهرمانی نه، من این نگاه را دوست ندارم. در تیمی که قهرمان لیگ ملت‌ها شد تنها ۹ نفر از بازیکنان قهرمان یورو ۲۰۱۶ بازی می‌کردند.» او اضافه می‌کند: «ما قبل از هر چیز باید صعود کنیم. در آن صورت ما قطعاً مدعی قهرمانی خواهیم بود. در تاریخ ۱۰۴ ساله ما تنها یک بار قهرمان اروپا شده‌ایم، پس نمی‌توان ما را مدعی اصلی دانست، ولی قطعاً یکی از مدعیان خواهیم بود.»

 

منبع: ایران ورزشی



BAZAR VARZESH