تلگرام بازار ورزش

قرارداد جنجالی لیگ فوتبال انگلیس با اسکای اسپرت

 قرارداد فروش حق پخش دسته‌های پایین‌تر فوتبال انگلیس باعث نارضایتی باشگاه‌های باسابقه شده است. با این حال سران EFL معتقدند ۷۲ باشگاه حاضر در سه دسته این لیگ به پول دریافتی از اسکای اسپرت نیاز دارند.

 

بازار ورزش: لیگ فوتبال انگلیس (EFL) قراردادی با تلویزیون اسکای اسپرت با موضوع بحث‌برانگیز را به ارزش ۵۹۵ میلیون پوند توافق کرده است. قراردادی که از آغاز فصل بعدی حساب می‌شود و تا می ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و ۳۵ درصد افزایش نسبت به قرارداد قبلی دارد.

 

EFL ارگان برگزارکننده سه لیگ قهرمانی، لیگ یک و لیگ دوی انگلیس است که پایین‌تر از لیگ برتر است.

 

اما تعدادی از باشگاه‌های بزرگ لیگ قهرمانی (دسته پایین‌تر از لیگ برتر)، احساس می‌کنند که دریافتی‌شان پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان است.

 

مدیر ارشد یکی از این باشگاه‌ها به بی‌بی‌سی اسپرت گفته:«EFL (لیگ فوتبال انگلیس) تازه شروع جنگ کرده است».

 

اسکای اسپرت ۱۳۸ بازی لیگ در هر فصل و همچنین هر پلی‌آف و فینال جام حذفی کارابائو را پخش خواخد کرد.

 

اسکای می‌تواند تعداد بازی‌ها را در دو سال نهایی این قرارداد به ۱۵۸ بازی افزایش دهد.

 

بی‌بی‌سی حدس می‌زند که دربی کانتی، لیدز یونایتد و استون ویلا از باشگاه‌هایی هستند که مخالف قرارداد جدید هستند.

 

آندره راریزانی، رییس لیدز، که همچنین صاحب شبکه ElevenSports هم هست، پیشتر قرارداد فعلی را مورد انتقاد قرار داده بود:«باشگاه‌ها برای بازی‌هایی که به صورت زنده نمایش داده می‌شوند، پول کافی به دست نمی‌آورند».

 

تصمیم واحد

 

بی‌بی‌سی ورزشی معتقد است که نه عضو هیات مدیره EFL، با این قرارداد موافقند. از جمله نمایندگان سه باشگاه لیگ قهرمانی، ردینگ، برنتفورد و بریستول سیتی.

 

این قرارداد مسابقات قهرمانی، لیگ یک و لیگ دو را پوشش می‌دهد، با تقسیم پول بین تمام ۷۲ باشگاه بسته به اینکه در کدام دسته بازی می‌کنند.

 

دبی جوانز، رئیس موقت EFL (لیگ فوتبال انگلیس)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که نگرانی باشگاه‌ها مبنی بر این قرارداد مورد بررسی قرار می‌گیرد:«پایان دادن به این مذاکرات در واقع چالش‌برانگیز است، همانطور که در مورد مدیریت گروه متفاوتی از سهامداران و هیات مدیره نظرات و ناامیدی‌هایی که توسط تعدادی از باشگاه‌ها مطرح شده است و متعهد به بررسی نحوه لیگ با باشگاه‌های خود است برای اطمینان از اینکه ما در آینده به شیوه همکاری پیش می رویم، “گفت.

 

در مقایسه، قرارداد سه ساله لیگ برتر انگلیس با اسکای و BT اسپرت ارزش ۴٫۵۵ میلیارد پوند است. ضمنا قرارداد پخش آنلاین آن که توسط آمازون خریداری شده فاش نشده است و قطعا به رقم مذکور عددی قابل توجه می‌افزاید.

 

شان هاروی، مدیر اجرایی EFL می‌گوید:«این قرارداد که با اسکای بسته شده، بعد از بررسی و آزمون بازار موجود، به باشگاه‌هاا این فرصت را می‌دهد که از درآمد مطمئنی برخوردار باشند. این شراکت به نفع باشگاه‌هاست».

 

در تصویر پایین مقایسه درآمد EPL (لیگ برتر انگلیس) و EFL (سه لیگ چمپیونشیپ، یک و دوی انگلیس) از محل فروش حق پخش تلویزیونی دیده می‌شود:

 



BAZAR VARZESH