تلگرام بازار ورزش

برگزاری لالیگا در خاک امریکا

طی اقدامی جسورانه، لالیگا طی قراردادی با شرکتی امریکایی و فعال در تولید محتوای ورزشی، برای مدت ۱۵ سال، یکی از بازی‌های هر فصل لالیگا در امریکا برگزار خواهد شد. این پیچیده‌ترین سرمایه‌گذاری فوتبال در بازار بزرگ امریکاست

 

بازار ورزش: طبق توافق لالیگا و شرکت رِلِوِنت که برگزارکننده مسابقات بین‌المللی چمپیونز کاپ در امریکاست قرار شد طی یک همکاری مشترک در ۱۵ سال آینده به هدف ترویج ورزش فوتبال در امریکای شمالی، هر فصل یک مسابقه لالیگا در خاک امریکا برگزار شود.

 

هرچند تاریخ و محل این مسابقه مشخص نشده است اما برگزارکنندگان این بازی انتظار دارند یکی از بازی‌های فصل پیش رو در امریکا باشد. این یعنی یک تیم از حق میزبانی خود در اسپانیا بگذرد و بازی‌اش را در امریکا انجام دهد.

 

همانطور که می‌دانید ورزش فوتبال که امریکایی‌ها آن را ساکر می‌نامند هرچند که پرطرفدارترین ورزش دنیاست اما در امریکا محبوبیت چندانی ندارد.

 

چند سال پیش شرکت رلونت با جذب اسپانسر مسابقاتی تابستانی و در تعطیلات بین دو فصل لیگ‌های اروپایی در امریکا راه‌اندازی کرد تا تیم‌های بزرگ انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و آلمانی در دوره تمرینات پیش‌فصل خود به آن بپردازند.

 

این مسابقات اگرچه مورد توجه قرار گرفت اما به سبب نبود انگیزه و ناآمادگی فیزیکی ستاره‌های سرشناس حساسیت چندانی ندارد.

 

از این رو استیفن راس، مالک و رئیس رلونت تصمیم دارد یک بازی اسپانیایی رسمی را به امریکا بکشاند:«این یک همکاری مشترک خارق‌العاده است که قدمی بسیار بزرگ در بالا بردن محبوبیت ساکر در امریکا به حساب می‌آید. این رابطه منحصربفرد فرصتی برای میلیون‌ها هوادار فوتبال در امریکای شمالی به وجود می‌آورد تا مهیج‌ترین، جذاب‌ترین و سطح بالاترین مسابقه فوتبال دنیا را از نزدیک ببینند».

 

چارلی استیلیتانتو، مدیر اجرایی رلونت به واشنگتن پست گفته این بازی احتمالا در نیم‌فصل دوم ۱۹-۲۰۱۸ خواهد بود و حداقل یکی از پنج تیم رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکومادرید، سویا و والنسیا در آن حضور خواهند داشت که تلاش خواهد شد یکی از سه تیم اول باشد.

 

او به تلویزیون امریکایی ESPN هم گفته:«این یک قرارداد ۱۵ ساله است و می‌خواهیم آن را درست انجام دهیم. به همین خاطر دنبال یک تیم سرشناس خواهیم بود. فکر می‌کنم باید یکی از ۵ یا ۶ تیم برتر اسپانیا یک سوی این بازی باشند. این بازی باید یک بازی لیگ باشد نه جام حذفی تا تیم‌ها به بازیکنان‌شان استراحت ندهند. ما البته سعی خواهیم کرد به همه بازیکنان احترام بگذاریم. حتی در لیگ قهرمانان اروپا بازیکنان عادت به سفرهای طولانی ندارند. درک می‌کنیم که سفر به امریکا کار سختی است».

 

رلونت مدت‌هاست در تلاش است که سران لیگ برتر انگلیس را مجاب به برگزاری یک بازی در امریکا کند که هنوز با توافق آن‌ها مواجه نشده است.

 

حتی طرح «بازی سی و نهم» هم مدت‌ها در رسانه‌های انگلیسی مطرح بود که فعلا مسکوت مانده است.

 

بارسلونا و رئال مادرید ماه گذشته برای اولین بار خارج از اروپا و در مسابقات چمپیونزکاپ در امریکا به مصاف هم رفته‌اند. قهرمان سه فصل اخیر اروپا با منچستریونایتد هم بازی کرده است.

 

بازی لیگ هر کشوری در خارج از آن کشور و در امریکا باید به تایید فیفا، کونکاکاف و فدراسیون فوتبال امریکا برسد.

 

حمایت خاویر تباس، رئیس لالیگا از برگزاری یک بازی در امریکا نشان می‌دهد فوتبال اسپانیا هم مانند رلونت انتظار منافع زیادی را می‌کشد:«ما علاقه زیادی به رشد علاقه به فوتبال د سراسر دنیا داریم».

 

خبر خوب برای شرکت رلونت این است که برای دو سال اول این همکاری پانزده ساله لازم نیست که نگران فروش حقوق رسانه‌ای این بازی باشد. چرا که از قبل، لالیگا حقوق پخش مسابقات خارج از خانه‌اش را به beIN اسپرت فروخته و بازی در امریکا هم شامل این قرارداد می‌شود.

 

با این حال و با وجود همه حمایت‌هایی که از این طرح شده است، اتحادیه بازیکنان شاغل در اسپانیا به این طرح اعتراض کرده‌اند.



BAZAR VARZESH