تلگرام بازار ورزش

رونمایی از جام ملت‌های آسیای جدید

 از طراحی کاپ قهرمانی و توپ گرفته تا جایزه نقدی، جام ملت‌های آسیا تغییرات زیادی نسبت به ادوار گذشته کرده است

 

بازار ورزش: قرعه‌کشی مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ در حالی برگزار شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییرات زیادی در فرمت مسابقات اعمال کرده است.

 

این مسابقات این بار بر خلاف گذشته نه با حضور ۱۶ تیم که با شرکت ۲۴ تیم برگزار می‌شود. آن هم در حالی که این کنفدراسیون ۴۵ کشور عضو دارد و بیش از نیمی از اتحادیه‌های فوتبال قاره آسیا شانس حضور در آن را پیدا کرده‌اند.

 

کاپ جدید؛ روح جدید
کنفدراسیون فوتبال آسیا همزمان با قرعه‌کشی مرحله نهایی مسابقات از کاپ جدید جام ملت‌های آسیا رونمایی کرد.

 

 

به گزارش وبسایت رسمی AFC کاپ جدید که توسط ۱۲ مجسمه‌ساز شرکت انگلیسی تامس لایت ساخته شده حاصل ۴۵۰ ساعت کار است.

 

شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گوید این تغییر پس از ۶۳ سال لازم بود:«جام قهرمانی مسابقات جام ملت‌های آسیا از سال ۱۹۵۶ تغییر نکرده بود. از این رو تصمیم گرفتیم با هدف انتقال حس رقابت و هیجان مسابقات آن را تغییر دهیم».

 

شرکت تامس لایت از سال ۱۹۹۷ طراح و سازنده همه کاپ‌هایی است که AFC استفاده می‌کند.

 

افزایش جوایز نقدی
رشد ۵۰ درصدی جوایز نقدی مسابقات از دیگر تغییرات این مسابقات نسبت به دوره قبلی در سال ۲۰۱۵ است.

 

مجموع جوایز نقدی مسابقات به ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسیده است و تیم قهرمان ۵ میلیون دلار دریافت می‌کند.

 

توزیع جوایز نقدی به شرح زیر است:

  • قهرمان ۵م دلار
  • نایب‌قهرمان ۳م دلار
  • نیمه‌نهایی یک‌م دلار
  • همه تیم‌ها ۲۰۰ هزار دلار

 

البته ۴ تیم نهایی علاوه بر دریافت جوایز ذکر شده در جدول بالا، ۲۰۰ هزار دلار مربوط به حضور در مسابقات را هم دریافت می‌کنند.

 

در دوره گذشته که ۱۶ تیم‌ها بود مجموعا ۱۰ میلیون دلار جایزه نقدی توزیع شد که همه تیم‌های حاضر مانند این دوره ۲۰۰ هزار دلار سهم داشتند اما جوایز نقدی کمتری به برترین تیم‌ها می‌رسید.

 

یکی از انتقادات وارده به سیستم توزیع جوایز نقدی مسابقات این است که برخلاف سایر مسابقات تیم‌ها بر اساس تعداد نتایج در هر بازی تقسیم نمی‌شود. در اغلب بازی‌های فیفا و یوفا، چه باشگاهی و چه ملی، هر تیم بر اساس کسب پیروزی و تساوی جایزه می‌گیرد. یعنی تیمی که با تساوی از سه بازی مرحله گروهی صعود می‌کند جایزه کمتری می‌گیرد از تیمی که همه بازی‌هایش را برده است. ضمنا در جام ملت‌های آسیا تیمی که از گروهش صعود می‌کند اما به نیمه‌نهایی نمی‌رسد مانند تیمی که همه بازی‌هایش را باخته فقط همان ۲۰۰ هزار دلار را می‌گیرد.

 

دلیل این امر البته از زمان بن‌همام، رئیس پیشین AFC هم عنوان شده بود؛ درآمد ناکافی از طریق جذب حامی و فروش حقوق رسانه‌ای.

 

حامی جدید
پس از سال‌ها که کنفدراسیون فوتبال آسیا تحت حمایت کمپانی آمریکایی نایک برای تامین توپ و سایر تجهیزات ورزشی بود، در مراسم قرعه‌کشی از توپ‌های کمپانی ژاپنی مولتن رونمایی شد.

 

 

تامیاکی رئیس شرکت مولتن بعد از امضای این قرارداد مدعی شد توپ‌های جدید که سازگار با محیط زیست تولید شده است از این پس در تمام رویدادهای مهم AFC از جمله جام ملت‌ها، فوتسال قهرمانی آسیای مردان و زنان، لیگ قهرمانان و AFC کاپ، رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال، جوانان و نوجوانان در دو بخش مردان و زنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت که اولین تورنمنت هم رقابت‌های قهرمانی جام ملت‌های آسیا از ۵ ژانویه ۲۰۱۹ خواهد بود که بیش از دو میلیارد نفر بیننده تلویزیونی خواهد داشت.

 



BAZAR VARZESH