تلگرام بازار ورزش

تصمیم سرنوشت‌ساز لیگ برتر در تابستان

۶ تیم بزرگ لیگ برتر انگلیس سعی دارند سیستم توزیع درآمد حاصله از فروش حقوق تلویزیونی برون‌مرزی انگلیس را تغییر دهند اما سایر باشگاه‌ها هنوز موافقت خود را اعلام نکرده‌اند

 

بازار ورزش: باشگاه‌های باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس خواسته شده در همین تابستان تصمیم نهایی خود را درباره طرح رفرم سیستم توزیع درآمد حاصل از حق پخش تلویزیونی لیگ برتر را اعلام کنند.

 

روزنامه انگلیسی تلگراف گزارش داده ریچارد اسکودامور، مدیر لیگ برتر انگلیس به باشگاه‌ها گفته در مجمع عمومی سالیانه که ماه ژوئن برگزار می‌شود باید تصمیم نهایی درباره قرارداد تلویزیونی برون‌مرزی لیگ برتر برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ گرفته شود.

 

در ماه اکتبر ۶ تیم برتر لیگ برتر اعلام کردند که با طرح جدید که باعث افزایش درآمدشان موافقند اما این تصمیم با مخالفت ۱۴ تیم دیگر مواجه شد.

 

تغییری که در نحوه توزیع و تقسیم درآمد حق پخش تلویزیونی برون‌مرزی لیگ برتر قرار است اعمال شود این است که ۳۵ درصد این درآمد بسته به رتبه پایان فصل‌شان در لیگ تقسیم شود و بقیه به طور مساوی به همه باشگاه‌ها برسد. روزنامه‌های انگلیسی نوشته‌اند این طرح با فشار ۶ تیم برتر پیشنهاد شده چون در گذشته کل درآمد حاصل از فروش جهانی حق‌ پخش به طور مساوی بین ۲۰ تیم پخش می‌شد. این ۶ تیم که آرسنال، چلسی، لویرپول، منچستریونایتد، منچستر سیتی و تاتنهام هستند معتقدند تقسیم ۳۵ درصد از پول حاصله باید بر اساس رتبه تقسیم شود و ۶۵ درصد دیگر به طور‌ مساوی.

 

گفته می‌شود ۳ باشگاه وست‌هام، لستر و اورتون با طرح جدید موافقت کرده‌اند. ۳ تیم قعرنشین پایان فصل هم حق رای در مجمع را ندارند و سه تیمی که به لیگ برتر صعود می‌کنند اگر به طرح جدید رای بدهند، این‌ طرح تصویب می‌شود.

 

روزنامه تلگراف نوشته ۳۵ درصدی که عنوان شده بسته به رتبه تقسیم شود اگر در این فصل اعمال می‌شد به هر باشگاه ۲۵ میلیون پوند (۶۵ درصد) تضمینی داده می‌شد. در حالی که الان هر باشگاه ۳۹ میلیون پوند می‌گیرد. این یعنی تیمی که آخر شود ۱۴ میلیون پوند ضرر می‌کرد.

 

چلسی با قهرمانی در لیگ برتر فصل پیش ۱۵۰.۸ میلیون پوند درآمد کسب کرد. قانون پخش درآمدهای لیگ برتر بین تیم‌ها به این ترتیب است که:

 

الف. ۵۰ درصد درآمد حاصل از فروش حق پخش در داخل بریتانیا بین ۲۰ تیم مساوی تقسیم می‌شود.

 

ب. ۲۵ درصد از محل درآمد حق پخش داخلی لیگ برتر بسته به رتبه (۲ میلیون پوند برای هر رتبه) تقسیم می‌شود.

 

ج. ۲۵ درصد از این درآمد هم بسته به تعداد دفعات پخش زنده در لیگ برتر تقسیم می‌شود. برای همین هم امسال اگر منچستریونایتد دوم‌ شود درآمدش از منچستر سیتی که قهرمان شد بیشتر می‌شود چون پیش‌بینی می‌شود ۴ دفعه پخش بیشتری به یونایتد رسیده.

 

د. کل درآمد حاصل از فروش حق پخش لیگ برتر بیرون از بریتانیا نیز بین ۲۰ تیم به طور مساوی تقسیم می‌شود.

 

در مورد آخر ۳۹ میلیون پوند به هر باشگاه رسید. اگر قانون جدید اعمال می‌شد به هر باشگاه ۲۵ میلیون پوند می‌رسید و بسته به رتبه از ۲۰ تا اول پله پله بالا می‌رفت تا تیم قهرمان ۵۳ میلیون پوند می‌گرفت. یعنی اگر این قانون پارسال اعمال شده بود سهم چلسی ۱۴ میلیون پوند بیشتر می‌شد.

 

تیم‌هایی که پیش‌بینی می‌کنند می‌توانند در نیمه بالایی جدول قرار بگیرند ممکن است به طرح جدید رای بدهند.

 

آن‌ها باید پیش‌بینی کنند که بعد از ۶ تیم مذکور جزو تیم‌های هفتم تا دهم باشند.



BAZAR VARZESH