تلگرام بازار ورزش

Barcelona's French forward Ousmane Dembele (L) challenges Chelsea's Spanish defender Marcos Alonso during the UEFA Champions League round of sixteen second leg football match between FC Barcelona and Chelsea FC at the Camp Nou stadium in Barcelona on March 14, 2018. / AFP PHOTO / Josep LAGO

کمیسیون اروپا راه را برای لیگ جهانی هموار می‌کند؟

تصمیم کمیسیون اروپا می‌تواند راه را برای یک لیگ جهانی هموار کند. پیش از یوفا همواره باشگاه‌ها را تهدید می‌کرد.

 

بازار ورزش: بر اساس تصمیم جدید کمیسیون اروپا، فدراسیون‌ها نمی‌توانند در رقابت‌هایی که نهادهای دیگر برگزار می‌کنند اعمال نفوذ کنند.  داستان از شکایت دو ورزشکار هلندی اسکیت سرعت آغاز شد، بعد از اینکه فدراسیون جهانی اسکیت سرعت آی‌اس‌یو شرکت آنها در رقابت‌هایی که توسط این نهاد برگزار نمی‌‍شود را ممنوع اعلام کرد. حالا کمیسیون اروپا تصمیم گرفت که آی‌اس‌یو دارد با این کار از جایگاه برتر خود در بازار سوءاستفاده می‌کند و این خلاف مقررات اقتصاد رقابتی است. طبق رای کمیسیون اروپا فدراسیون جهانی اسکیت سرعت باید مقررات خود را تغییر دهد.

 

این تصمیم کمیسیون اروپا ممکن است پیامدهایی نیز برای فوتبال داشته باشد. تا کنون کنفدراسیون فوتبال اروپا یوفا باشگاه‌‌های اروپایی را تهدید کرده بود که اگر یک رقابت باشگاهی بین‌المللی برگزار کنند، آنها را از شرکت در لیگ‌های داخلی خود محروم خواهد کرد. اما حالا بنا بر تصمیم تازه کمیسیون اروپا، تنها فدراسیون‌های ملی از چنین حقی برخوردارند. با این حساب دیگر برای برگزاری رقابت‌هایی مانند «سوپر لیگ جهانی» که باشگاه‌های بزرگی چون رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس طرفدارش هستند، مانعی وجود ندارد.

 

نشریه آلمانی اشپورت بیلد چندی پیش گزارش داده بود که مذاکرات بر سر برگزاری یک سوپر لیگ بین‌المللی پیشرفت‌های خوبی داشته است. بر اساس آن ۲۴ باشگاه از پنچ لیگ برتر اروپا در آن شرکت خواهند کرد بدون اینکه سقوط یا صعود از این لیگ وجود داشته باشد.

 



BAZAR VARZESH