تلگرام بازار ورزش

حق پخش همه مشکلات را حل نمی‌کند

میثم راستی

 

در سفر اخیر آقای اینفانتینو رییس فیفا به تهران و ملاقاتش با مقامات، بار دیگر بر اهمیت پرداخت حق پخش تلویزیونی توسط صداوسیما، آن هم از طرف بالاترین مقام اجرایی فوتبال جهان، تاکید شد.اما اگر صداوسیما کوتاه بیاید و حق فوتبال را بدهد، واقعاً تمام مشکلات مالی باشگاه‌ها حل خواهد شد؟  

آیا با مبلغی که از بابت حق پخش تلوزیونی به باشگاه‌ها می‌رسد مشکلات اقتصادی آن‌ها از بین خواهد رفت و اصلا چند درصد بودجه باشگاه‌ها را پوشش می‌دهد؟

 

این‌ها و چندین سوال دیگر هستند که مدیران فوتبال کشور باید پاسخ دهند.

 

و سومین نکته این است که چه تضمینی وجود دارد مدیران باشگاه‌های ما که عموما مدیران هزینه هستند هزینه‌ها و تعهدات مالی بیشتری از نسبت به این منبع درآمدی برای باشگاه خود ایجاد نکنند. تجربه نشان داده که اولین نتیچه آن افزایش هزینه‌های باشگاه‌ها به ویژه در زمینه دستمزد مربیان و بازیکنان خواهد بود و درواقع این درآمد بلااثر خواهد شد!

 

مدیران باشگاه‌های ما پاسخ بدهند که برای سایر راه‌های درآمدزایی از طریق فوتبال چه کرده‌اند؟ برای درآمدهای روز مسابقه، برای درآمدهای تجاری چه برنامه‌‌هایی ریخته‌اند؟ کدام‌شان فروشگاه هواداری دارند؟ چند باشگاه نام و نشان خود را ثبت کرده‌اند و برای کسب درآمد از نشان تجاری خود اقدامی کرده‌اند؟

 

چند باشگاه پتانسیل‌های اقتصادی خود را در غالب بسته‌های اسپانسرینگ طراحی کرده‌اند و به فکر ایجاد همکاری‌های طولانی مدت با شرکای تجاری بوده‌اند؟ کدام باشگاه‌ها برای کسب درآمد از پرورش بازیکن برنامه دارند؟

 

چه باشگاه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال و رسمی دارند و برای بازاریابی دیجیتال برنامه‌ریزی کرده‌اند؟

 

چند باشگاه افراد متخصص را برای بهره گیری از این پتانسیل‌ها استخدام کرده‌اند؟

 

در اینکه صدا و سیما باید سهم و حق خانواده فوتبال را از درآمدهای حاصل شده از پخش مسابقات پرداخت کند هیچ شکی وجود ندارد، ولی با پرداخت این پول همه مشکلات مالی فوتبال قطعاً حل نخواهد شد.

 



BAZAR VARZESH