تلگرام بازار ورزش

آینده پخش مسابقات ورزشی؛ نشانه‌هایی از تغییر زمان

تلویزیون‌ها روز به روز گران‌تر می‌شوند و کمتر مخاطبان خود را راضی می‌کنند. به همین خاطر پخش مسابقات ورزشی در دنیا انتظار انقلابی بزرگ را می‌کشد.

 

بازار ورزش: از آنجا که قیمت تماشای مسابقات فوتبال از شبکه سرشناس اسکای‌اسپرتس برای هر نفر ماهی ۱۸ پوند (هر پوند معادل ۵۸,۸۹۴ ریال) است، هواداران دارند دنبال راه‌های جایگزین مانند تماشای آنلاین مسابقات فوتبال و سایر ورزش‌ها می‌گردند.

 

شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در جوامع امروز روی کم شدن طرفداران تلویزیون تاثیر گذاشته است و شاید به زودی دیگر همه روی بستر آنلاین به تماشای مسابقات ورزشی بپردازند به جای این که از آنتن‌ها و کابل‌های تلویزیونی استفاده کنند.

 

نتفلیکس از سردمداران این تغییرات بود که دپارتمان و فیلم و تلویزیونش تصمیم به راه‌اندازی خدمات آنلاین گرفت که از طریق آن مردم می‌توانند با پرداخت حق عضویت، جدیدترین و با کیفیت‌ترین سریال‌های تلویزیون را ببینند. اتفاقی که به خوبی آزمایشش را پس داد و می‌تواند به راحتی برای دنیای رسانه ورزشی هم بیفتد.

 

در انتظار قدرتنمایی آمازون

 

آمازون، غول دنیای آنلاین سر و صدای زیادی برای ورود به پخش زنده مسابقات ورزشی به پا کرده و تا همین جای کار هم حق پخش مسابقات تنیس اوپن امریکا (یکی از ۴ جایزه بزرگ هر سال) را با ۳۰ میلیون پوند برای مدت ۵ سال خریده است. حالا شایعه شده این شرکت قصد دارد طی رقابت با BT (یکی از آی‌پی تی‌وی‌های انگلیسی) و اسکای، حق پخش تلویزیونی لیگ برتر فوتبال انگلیس را هم بخرد. آمازون تا کنون ۴۰ کانال تلویزیونی آنلاین در سرویس‌هایی که به انگلیسی‌ها می‌دهد اضافه کرده است که شامل یورو اسپرت، تنیس اوپن فرانسه و المپیک هم می‌شود.

 

خوان پابلو مانترلو، یکی از نویسندگان فوربس می‌گوید:«یک تغییر نسل بزرگ دارد رخ می‌دهد و تماشاگران دیگر حاضر نیستند صدها دلار برای تماشای کانال‌های تلویزیونی که حتی تماشا نمی‌کنند پرداخت کنند».

 

نکته دقیقا همینجاست. تلویزیون نه تنها به خاطر هزینه‌های سنگینش گران است، بلکه هوادار تمایل دارد با پرداخت پول انتخاب‌های ورزشی زیادی داشته باشد اما امکانش در تلویزیون نیست. کسی که اکانت اسکای را می‌خرد ممکن است چند ورزش را نتواند ببیند و برای تماشای آن‌ها باید یک اکانت دیگر هم بخرد. دست آخر می‌بیند برای تماشای نهایتا ۲۰ شبکه، دارد برای ۲ هزار شبکه تلویزیونی پول می‌دهد.

 

یکی دیگر از تاثیراتی که رفتن به سمت تماشای آنلاین مسابقات ورزشی می‌تواند بگذارد رشد بسیاری از ورزش‌های دیگر است. تلویزیون‌ها کمترین توجه را به ورزش‌های نظیر هندبال، واترپلو و از این دست می‌کنند. اما شاید اگر مخاطبان این ورزش‌ها از طریق آنلاین اجتماعی حتی کوچک را تشکیل دهند ورزشی‌سازان آنلاین هم به آن توجه می‌کنند. جواب این سوال را تا چند سال آینده می‌گیریم.

 

آنلاین استریمینگ در ایران

 

با توجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم اینترنت به اینترنت و گسترش زیرساخت‌های اینترنتی، آی‌پی تی‌وی‌ها توسعه سریع و قابل توجهی یافتند. هستند شبکه‌های اینترنتی که به ارائه برنامه‌های آنلاین می‌پردازند و با توجه کمتر به برنامه‌های هزاران بار تکرار شده از صدا و سیما، فیلم‌ها، سریال‌ها، مستندها و حتی میزگردهایی کمتر دیده شده یا تولیدی پخش می‌کنند.

 

این دست شبکه‌های اینترنتی اما همچنان توجه کمی به تولید محتوای ورزشی می‌کنند و حداکثر مسابقات فوتبالی که یا تلویزیون پخش می‌کند یا نمی‌کند را با گزارشی اختصاصی که اغلب کیفیت چندانی ندارد پخش می‌کنند. اما ممکن است موجی که در دنیا راه افتاده باعث شد تلویزیون‌های آنلاین ایرانی نیز توجه زیادی به ورزش بکنند و گامی در تولید محتوا بردارند که مردم ایران هم حتی با وجود رایگان بودن تلویزیون، اما به خاطر کیفیت بالاتر برنامه‌های آنلاین و تنوع بیشتر آن، آی‌پی تی‌وی‌ها را انتخاب کنند.

 

اگر و فقط اگر کیفیت و تنوع را رعایت کنند.

 



BAZAR VARZESH