تلگرام بازار ورزش

وقتی ای‌اف‌سی به کمک فدراسیون می‌آید

فدراسيون فوتبال ايران برای آنكه بتواند صداوسيما را مجبور به دادن حق پخش تلويزيوني كند، برای اولین بار در بازی استقلال و نفت از كنفدراسيون فوتبال آسيا كمک گرفته است. بازی‌ای که اتفاقات عجیب کم نداشت

 

بازار ورزش: با كمک کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اولين ‌بار يكي از بازی‌های ليگ‌ برتر فوتبال ايران با دوربين‌هايی غير از دوربين‌های صداوسيما ضبط و پخش شد. این مطلب را روزنامه «همشهری ورزشی» گزارش داده است. اين اتفاق عجيب سه‌شنبه در بازی استقلال-نفت تهران افتاد.

 

آن طور که روزنامه «همشهری ورزشی» گزارش داده، كنفدراسيون فوتبال آسيا براي كمک به كشورهايی كه در فوتبال چندان توسعه‌يافته نيستند، امكان فيلمبرداری، پخش آنلاين و ضبط بازی‌ها را فراهم كرده است. برای اين كار ای‌اف‌سی با يک شركت سوئيسی قرارداد بسته است. با وجود آن که فوتبال ايران يكی از قدرت‌های برتر آسياست و قاعدتاً به این خدمات کنفدراسیون فوتبال آسیا نباید نیازی داشته باشد، اما به دليل اختلاف با مديران صداوسيما، مشتری اين خدمت رايگان ای‌اف‌سی شده است.

 

«از مردم شريف عذرخواهی می‌نماييم»

 

در بازی استقلال و نفت تهران یک اتفاق عجیب و غریب دیگر نیز افتاد. در این بازی اختلاف با صداوسيما به اوج خود رسيد و به طرز شدیدی به میدان مسابقه کشیده شد. وقتی در تبلیغات کنار زمین روی تابلو عبارت «به علت تصويربرداری غيراستاندارد صداوسيما از مردم شريف عذرخواهی می‌نماييم» درج شد، صداوسيما نیز در یک واکنش غيرحرفه‌ای، برای آن كه مجبور نباشند تابلوهای كنار زمين را نشان دهند، تصاوير كج و كوله روی آنتن فرستادند.

 

 

اما ماجرا از چه قرار بود؟ آن طور که سایت «آی اسپورت» گزارش داده داستان اصلا بر سر حق پخش نبود بلکه درگیری دو شرکت طرف قرارداد با سازمان لیگ و صداوسیما بر سر منافع اقتصادی‌شان بود که فعلا ربطی به حق پخش ندارد اما در درازمدت می‌تواند به حق پخش تلویزیونی هم برسد.

 

به نوشته این سایت، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال که توانایی جلوگیری از پخش شدن بازی‌ها از صداوسیما را ندارند، حق بهره‌برداری تصویری از بازی‌ها را به شرکت امین سیما کیش واگذار کردند. همان شرکتی که تا ابتدای همین فصل با همکاری همراه اول سامانه ۳۰۹۰ را راه‌اندازی کرده و حامی مالی استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی بود و البته با تصمیم مدیران دو باشگاه و راه افتادن سامانه جدید ۳۰۳۰ با همکاری ایرانسل شکست خوردند.

 

«آی اسپورت» گزارش داده که این شرکت از همان ابتدا سعی کرد از حق انحصاری خود برای استفاده از تصاویر بازی‌های لیگ برتر استفاده کند و در نامه‌ای به همه رسانه‌ها اعلام کرد برای استفاه از ویدئو‌های بازی‌ها باید با این شرکت وارد مذاکره شوند و حق بهره‌برداری بپردازند. نامه‌ای که بیش از همه خطاب به صداوسیما بود. غیر از دوربین‌های پخش زنده، بقیه دوربین‌های صداوسیما هم به ورزشگاه‌ها راه ندادند. درواقع این شرکت و سازمان لیگ به جای آن که سنگ بزرگ نشدنی حق پخش را بردارند سعی کردند با سنگی کوچک‌تر درآمد کوچک‌تری ایجاد کنند.

 

از طرف دیگر صداوسیما به جای مذاکره برای استفاده از تصاویر، منبع درآمدی دیگر فوتبال را هدف گرفت. شرکت توسکا که اتفاقا همکاری نزدیکی با همراه اول دارد تبلیغات دور زمین بازی‌های فوتبال را بر عهده دارد و یکی از منابع درآمدی باشگاه‌ها و سازمان لیگ محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد این شرکت رابطه نزدیکی هم با شرکت امین سیما کیش داشته باشد. تصاویر نیمه اول بازی استقلال-نفت به صورت نامحسوسی، بسته‌تر از بازی‌های پیشین که از ورزشگاه آزادی مستقیم پخش می‌شد بود و به همین دلیل امین‌ سیما کیش و توسکا پیام عذرخواهی خود نسبت به مردم را در بین آگهی‌های دور زمین گذاشتند.

 

آرشیوی کامل برای فوتبال ایران

 

به نوشته «همشهری ورزشی» با عملی شدن پروژه ضبط و پخش بازی‌ها توسط ای‌اف‌سی در سايت mycujoo.tv، فوتبال ايران صاحب يک ‌آرشيو كامل خواهد شد، آرشيوی كه هميشه يكی از ضعف‌های فنی سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال بوده است. تمام بازی‌های پخش‌شده از اين سايت، به‌صورت اتوماتيک آرشيو می‌شود تا اهالی فوتبال و هواداران هر زمان كه خواستند به فيلم كامل بازی دسترسی داشته باشند. تا پيش از اين دسترسی به گل‌ها و صحنه‌های حساس بازی‌های ليگ برتر برای علاقه‌مندان امكان‌پذير بوده است.

 

بسيستم پخش بازی‌ها در اين سايت با گزارش لحظه‌به‌لحظه نوشتاری همراه است. مهم‌تر اينكه با كليک روی هر دقيقه، كاربر می‌تواند اتفاقات لحظه‌ای بازی را تماشا كند. به ‌طور مثال كاربری كه فقط برای ديدن گل‌ها به اين سايت سر بزند، می‌تواند با كليک روی دقيقه گل، فقط نحوه به ثمر رسيدن آن را تماشا كند.

 

پخش زنده بازی‌هاي ليگ برتر ايران هميشه یک ‌ضعف بزرگ آماری داشته است. برخلاف شبكه‌های بزرگ ورزشي كه در پايان هر بازی، ريز آمار را در اختيار مخاطب قرار می‌دهند، صداوسيما يكي در ميان اقدام به اين كار می‌كند. جدا از اين وقتي بازی تمام می‌شود، ديگر امكانی برای دسترسي به ريز آمار بازی نيست. حالا اين سايت در پايان بازی، ريز آمار را هم ثبت و منتشر می‌كند تا كاربران در آينده نيز به آن دسترسی داشته باشند.



BAZAR VARZESH