تلگرام بازار ورزش

رکوردشکنی لیگ برتر در بازار نقل‌وانتقالات

روز آخر مهلت نقل و انتقالات تابستانی فوتبال اروپا با رکوردشکنی ۲۱۰ میلیون پوندی باشگاه‌های لیگ برتری همراه بود. باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس ۲ برابر سری A، ۲٫۵ برابر فرانسه و نزدیک به سه برابر بوندسلیگا و لالیگا هزینه کردند.

 

بازار ورزش: لیگ برتر انگلیس در حالی به رکورد ۱٫۴ میلیارد پوند (۱٫۵۳ میلیارد یورو و ۱٫۸۱ میلیارد دلار) رسید که تازه بسیاری از نقل و انتقالات گران و پر سر صدا انجام نشد. آلکسیس سانچس، ریاض مهرز، دیگو کوستا و فیلیپه کوتینیو که پیشنهاد ۱۱۴ میلیون یورویی از بارسلونا داشت در تیم‌های خود باقی ماندند.

 

سال پیش، تا ساعت ۲۳ روز ۳۱ آگوست که ضرب‌الاجل نقل و انتقالات است، ۱۵۵ میلیون پوند رد و بدل شد اما امسال این عدد به رکورد ۲۱۰ میلیون پوند رسید.

 

لیگ برتر انگلیس در حالی امسال به رکورد بیش از ۱٫۴ میلیارد پوند خرید و فروش بازیکن در تابستان رسید که این عدد در تابستان گذشته ۱٫۱۶۵ میلیارد پوند بود. دقیقا ۵ سال پیش در لیگ برتر انگلیس که باشگاه‌ها به خاطر مالکان روس و امریکایی و عرب ثروت بیکرانی داشتند مجموع خرید بازیکنان حدود یک میلیارد پوند از آنچه تابستان امسال اتفاق افتاد کمتر بود که نشان از گران شدن ورزش فوتبال و بالا رفتن ارزش بازیکنان دارد.

 

نمودار زیر رشد پرداختی‌های باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس را از تابستان ۲۰۰۳ تا امسال نشان می‌دهد.

 

 

در سال ۲۰۰۳ کل خرجی که لیگ برتر انگلیس کرده بود به اندازه خرج امسال منچسترسیتی نمی‌رسد.

 

یکی از دلایلی که باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس چنین توانی در پرداخت پیدا کرده‌اند این است که وارد دومین سال قرارداد ۳ ساله ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پوندی فروش حق پخش تلویزیونی خود شده‌اند.

 

نمودار زیر نشان می‌دهد هر باشگاه لیگ برتری چقدر هزینه کرده است. همچنین مقایسه‌ای انجام داده با قیمت یک جت بویینگ و بودجه تولید فیلم دزدان دریایی کاراییب.

 

 

به گزارش دیلویت، خرجی که باشگاه‌های لیگ برتر در تابستان امسال کرده‌اند به طور متوسط ۳۱ درصد درآمد کل فصل ۲۰۱۷ – ۱۸ آن‌ها خواهد بود.

تراز مالی ۴ باشگاه در بخش خرید و فروش بازیکن مثبت بوده؛ آرسنال، سوانسی، برنلی و استوک سیتی.

پس از لیگ برتر انگلیس، سری A بیشترین هزینه را در خرید بازیکن کرده است. البته مالکان چینی میلان باعث شدند روسونری ۱۷۵ میلیون پوند هزینه کند تا مجموع سری A به ۷۳۵ میلیون پوند برسد.

 

 

لیگ یک فرانسه نیز که نیمار را با ۲۰۰ میلیون پوند خرید، رتبه سوم را به دست آورد. فرانسوی‌ها امسال ۵۹۰ میلیون پوند برای بازیکنان خود خرج کردند.

 

جالب است که بوندسلیگا با ۵۱۰ میلیون پوند خرج چهارم و بالاتر از لالیگاست با ۵۰۰ میلیون پوند در این تابستان.

 

در مجموع ۵ لیگ بزرگ اروپا ۳ میلیارد و ۷۶۵ میلیون پوند در تابستان امسال هزینه کردند.



BAZAR VARZESH