تلگرام بازار ورزش

تورهای استادیوم؛ پردرآمد و جذاب

تورهایی به درون استادیوم‌های ورزشی امروزه بیش از گذشته امر مهمی در اقتصاد باشگاه به حساب می‌آید. ببینید منچستریونایتد چطور از این راه درآمد دارد.

 

بازار ورزش: منچستریونایتد از این روش سالیانه صد ها هزار توریست را جذب خودش می‌کند. این تیم سه بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده است. کار آقای پاریش این است که به بازدیدکننده‌ها لباس بازیکن محبوب تیم‌شان را بدهد تا بتوانند جلوی جام‌هایی که در ویترین قرار دارد عکس یادگاری بگیرند. در ادامه آن‌ها را از بخش تاریخچه باشگاه با عکس‌ها و نشان‌هایی از سر مت بازبی، دیوید بکام و کریستیانو رونالدو عبور می‌دهد. یک اتاق تاریک به عنوان یادبودی برای جانباختگان حادثه‌ی سقوط هواپیما نیز ایجاد شده است. ۲۳ مسافر جان باختند که در میان آنان ۸ بازیکن حضور داشتند. این  حادثه در سال ۱۹۵۸ اتفاق افتاد.

 

در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۳۰ هزار بازدیدکننده از موزه منچستریونایتد و تور استادیوم این تیم بازدید کرده‌اند. استادیوم ومبلی در لندن با در اختیار داشتن ۴۵۰ هزار بازدید‌کننده در همین سال،  تنها استادیومی بود که توانست از نظر تعداد بازدیدکننده از موزه منچستریونایتد پیشی بگیرد. در میان تیم‌های باشگاهی، منچستریونایتد در رکوردداری تکتازی می‌کند. با فاصله‌ کمی تیم آرسنال با در اختیار داشتن ۲۱۵ هزار بازدید‌کننده، لیورپول که به علت تغییرات در ساختار موزه اصلی در پذیرش بازدید‌کنندگان محدود شده بود با ۱۲۴ هزار نفر حدود ۵۰ درصد کاهش تجربه کرده است و تیم چلسی ۹۰ هزار بازدید‌کننده داشته است.

 

این که یونایتد اخیرا ۶۸۹ میلیون یورو درآمد سالیانه داشته و به این ترتیب از سطح درآمد سالیانه رئال مادرید با مبلغ ۶۲۰ میلیون یورو گذشته، افتخار است. استادیوم «الدترافورد»، حتی درزمان‌هایی که مسابقه‌ای در آن انجام نمی‌شود درآمدزایی دارد. تنها با فروش بلیت تور استادیوم و موزه یونایتد، سالیانه ۶ میلیون یورو درآمدزایی دارد. حضور طرفدارن با حضور در کافه نیز باعث درآمدزایی می‌شود. حتی در یک سه‌‍شنبه معمولی، روزانه ۲۵ نفر از نقاط مختلف جهان از موزه منچستریونایتد با همراهی یک راهنما آغاز به بازدید می‌کند. قیمت این تور ۱۸ پوند (حدود ۲۱ یورو) است.  در روزهایی که این تیم در استادیوم مسابقه دارد، توری انجام نمی‌شود. اما روزهای قبل از مسابقه، تعداد بازدید‌کننده‌ها به ۲۰۰۰ نفر می‌رسد. گراهام سیموندز، ۸ سال است که طرفدارن و بازدیدکننده‌ها را به «تئاتر رویاها» می‌برد:«آیا طرفداران تیم لیورپول امروز اینجا حضور دارند؟» هیچ کس پاسخی نداد:«بسیار خوب، این شغل به اندازه کافی دشوار است». آقای سیمونز خیلی سریع مهم‌ترین نکات را توضیح داد:«این باشگاه در سال ۱۹۱۰ افتتاح شد. در حال حاضر این ورزشگاه دارای ۷۵ هزار و ۶۴۳ صندلی است که در بیشتر مواقع تمام بلیت‌هایش به فروش می‌رود. برای افزایش ظرفیت صندلی‌های این ورزشگاه بحث‌هایی صورت گرفته که سعی بر افزایش ظرفیت تا ۹۵ هزار صندلی است. این موضوع به علت وجود خط آهن در قسمت جنوبی پشت ورزشگاه به تعویق افتاده است».

 

 

آقای سایموندز گروه‌های بازدید‌کننده را به گفته خودش، به زیباترین محل در الدترافورد می‌برد. با یک چشم‌انداز به محل طرافداران سرسخت منچستریونایتد؛ گوشه‌ای از جایگاه هواداران به نام «استرتفرد اند». همچنین این محل دید بسیار خوبی بر مجسمه سر الکس فرگوسن می‌دهد. این گوشه از استادیوم تنها جایی است که در اوایل کار فرگوسن در یونایتد وقتی حتی بد نتیجه می‌گرفت حمایتش می‌کرد. نگاه مجسمه فرگوسن به همین نقطه از ورزشگاه است.

 

آقای سیموندز به صندلی با تشکی قرمز اشاره کرد و توضیح داد:«این محلی است که اسطوره مربیگری از آن جا نظاره‌‌گر بازی‌های تیمش است. در ادامه‌ این تور به داخل باشگاه و گذشت از یک ایستگاه کوچک پلیس که به یک بازداشتگاه مجهز بود به اتاق کنفرانس منچستریونایتد می‌رسیم. اتاق مدیر در حال حاضر محلی برای خوشامدگویی و پذیرایی سر الکس فرگوسن پس از اتمام مسابقه‌های تیمش مقابل میهمانان خود است. در ادامه‌ بازدید از ورزشگاه، از رختکن ۵۰ متر مربعی بازیکنان تیم یونایتد که در جای هر بازیکن لباس تیم‌شان آویخته شده بود، رفتند. جای زلاتان ایبراهیموویچ در گوشه‌ رختکن قرار گرفته است. رختکن‌های میهمان و میزبان به شکلی یکسان ساخته شده‌اند. به طور مثال، در ورزشگاه نیوکاسل رختکن‌ها یکسان ساخته نشده‌اند به شکلی که رختکن میزبان دارای کفی است که مانع سر خوردن بازیکنان با کفش های استوک دار می‌شود، در مقابل رختکن‌های تیم میهمان از کاشی‌های ساده ساخته شده است.

 

پس از بازدید از رختکن‌های ورزشگاه، آقای سایموندز نگاهی به لباس‌های بازیکنان می‌اندازد تا همه چیز در جای خودش باشد. حال بازدید‌کننده‌گان فرصت حضور در زمین بازی این ورزشگاه را پیدا می‌کنند. پس از گرفتن عکس‌های یادگاری با تصاویر بازیکنان و افتخارات‌شان زمان خدا‌حافظی فرا رسیده است. در هنگام خروج بازدید‌کننده‌ها از کنار مغازه‌ای به نام مگا‌استور رد می‌شوند که عرضه‌کننده لباس، پازل، لیوان و غیره از تیم محبوب منچستریونایتد است. این مغازه بزرگ دارای ۳۸ صندوق است. در روزهایی که مسابقه‌ای برگزار می‌شود، این مغازه کاملا پر است و در روزهای معمولی به طور میانگین ۵ صندوق مشغول است.

 

 

یونایتد صرفا از طریق تورهای یک روزه خود، سالی ۷۵۰ هزار پوند درآمد دارد. این در حالی است که اگر گردشگران هیچ خریدی از کافه، رستوران و فروشگاه ورزشگاه نکنند. حضور این افراد اما نه فقط درآمد مالی مستقیم، بلکه به خاطر بازاریابی جذاب و گسترده درآمد غیر مستقیم دیگری هم شامل حال تیم می‌کند.



BAZAR VARZESH