تلگرام بازار ورزش

بررسی تعداد تماشاگران پنج لیگ بزرگ

 

بازار ورزش: فصل جدید فوتبال آغاز شده و باشگاه‌ها در سراسر اروپا تلاش زیادی خواهند کرد تا استادیوم‌های خود را پر کنند. با فراهم کردن بهترین تجربه ممکن برای تماشاگران و سرگرم کردن آنها. هر چقدر استادیوم بیشتر پر شود، درآمدهای روز مسابقه باشگاه هم افزایش پیدا می‌کند. شرکت مشاوره مدیریت کی‌پی‌ام‌جی عملکرد پنج لیگ بزرگ اروپا فصل ۱۷-۲۰۱۶ را بررسی کرده و وضعیت آنها را در فصل پیش رو پیش‌بینی کرده است.

 

بوندس‌لیگا

 

لیگ فوتبال آلمان با بهره‌برداری از بالاترین میانگین ظرفیت ورزشگاه‌ها در اروپا (نزدیک به ۴۷ هزار نفر) یک بار دیگر برتری خود را به عنوان پرتماشاگرترین لیگ فوتبال جهان به رخ کشید. نکته جالب در مورد بوندس‌لیگا این است که با وجود آن که آلمان صاحب پرتماشاگرترین استادیوم (دورتموند) و چهارمین استادیوم پرتماشاچی (بایرن مونیخ) است، بر خلاف سایر لیگ‌ها، پرتماشاگرترین ورزشگاه‌ها الزاماً متعلق به بزرگ‌ترین باشگاه‌های کشور نیستند. هشت باشگاه در آلمان بیش از میانگین تماشاچی در لیگ (۴۱ هزار نفر) تماشاچی داشتند، بیش از هر لیگ دیگری در اروپا. یکی از این هشت تیم باشگاه رب لایپزیگ بود که در میان همه تیم‌هایی که در اروپا به دسته برتر صعود کرده بودند، بیشترین تماشاگر (میانگین حدود ۴۱ هزار) را داشت.

 

در فصل ۱۸-۲۰۱۷ احتمالا آمار تعداد تماشاچی در بوندس‌لیگا افزایش هم خواهد یافت. چون دو تیم اشتوتگارت (ظرفیت استادیوم ۶۰ هزار نفر) و هانوفر ۹۶ (ظرفیت استادیوم ۴۹ هزار نفر) که تازه صعود کرده‌اند تیم‌های پرطرفدار و ریشه‌داری‌ هستند و از دو تیم دارمشتات و اینگولشتات که سقوط کرده‌اند، پرطرفدارترند.

 

در لیگ آلمان بر خلاف سایر لیگ‌ها، الزاماً بزرگ‌ترین باشگاه‌ها پرتماشاگرترین‌ باشگاه‌ها نیستند

 

لیگ برتر

 

لیگ برتر انگلستان با میانگین تماشاچی ۳۶ هزار نفر توانست جایگاه خود را به عنوان دومین لیگ پرتماشاگر اروپا حفظ کند. چون اثر منفی غیبت نیوکاسل و استون ویلا با انتقال بازی‌های خانگی وست‌هام به استادیوم ۶۰ هزار نفری المپیک جبران شد. این جابجایی باعث شد این باشگاه شرق لندنی بیشترین افزایش در میانگین تعداد تماشاچی (۶۳ درصد) را در اروپا ثبت کند و علاوه بر آن کمک کرد تا جایگاه لندن که میزبان شش باشگاه با مجموع میانگین ۲۳۵۸۰۸ تماشاچی است، به عنوان پرتماشاگرترین شهر اروپا تثبیت شود. لندن بیش از دو برابر سایر قطب‌های فوتبال اروپا مثل مادرید و منچستر تماشاگر به استادیوم‌های فوتبال جذب می‌کند.

 

تماشاگران لیگ برتر در فصل جدید که از دیروز (جمعه ۱۱ آگوست) آغاز شد، با برگشت نیوکاسل و انتقال موقت تاتنهام به ویمبلی به دلیل بازسازی ورزشگاه وایت هارت لین، افزایش هم خواهد یافت. البته اگر لیگ برتر بخواهد به آمار بوندس‌لیگا نزدیک شود، باید منتظر بماند تا پروژه‌های جاه‌طلبانه استادیوم‌های چلسی و اورتون تکمیل شوند.

 

لالیگا

 

با میانگین ۲۸ هزار تماشاگر و ظرفیت‌هایی که به مراتب از لیگ برتر بلااستفاده‌تر است، لالیگا همچنان سومین لیگ پرتماشاچی اروپا به حساب می‌آید. لالیگا لیگی است که با بارسلونا و رئال مادرید دومین و پنجمین باشگاه پرتماشاگر اروپا را دارد، اما کم‌تماشاگرترین باشگاه و پنجمین باشگاه کم‌تماشاچی در میان این پنج لیگ یعنی آیبار و لگاندس هم در همین لیگ حضور دارند که فصل پیش هم توانستند از سقوط نجات پیدا کنند. فصل پیش نتایج ناامیدکننده والنسیا و رئال بتیس که دارای دو تا از بزرگ‌ترین استادیوم‌های اسپانیا هستند، باعث کاهش تماشاچی این دو تیم شد. هر دو به طور متوسط در هر بازی توانستند فقط ۶۰ درصد ظرفیت ورزشگاه خود را پر کنند.

 

اما نکته جالب شهر سویل در اسپانیا ست که با رئال بتس و اف ث سویا در اروپا از لحاظ جذب تماشاگر فوتبال حالا هفتمین شهر است و از شهرهایی مثل رم و میلان که صاحب بزرگ‌ترین دربی‌های ایتالیا هستند، پیش افتاده است.

 

در فصل پیش رو با وجود نقل مکان اتلتیکو مادرید به استادیوم خانگی جدیدش یعنی «واندا متروپولیتانو» که گنجایش‌اش ۲۴ درصد بیشتر از ویسنته کالدرون است، انتظار نمی‌رود آمار تماشاگر در لالیگا افزایش داشته باشد. چون سه باشگاهی که سقوط کرده‌اند مجموع گنجایش استادیوم‌هاشان نسبت به سه تیمی که به لالیگا راه یافته‌اند، ۴۱ درصد بیشتر است.

 

سری آ

 

با وجود آن که ایتالیا از لحاظ ظرفیت استادیوم‌ها در اروپا دوم است، اما سری آ با میانگین تماشاچی ۲۲ هزار نفر در فصل ۱۷-۲۰۱۶، در میان لیگ‌های مورد بررسی، بیشترین جای بهبود را دارد.

 

چیزی که سری آ کم دارد، یکنواختی و شرایط یکسان باشگاه‌ها است، به طوری که تنها ۳۰ درصد باشگاه‌های سری آ بیش از میانگین کل تماشاچی داشتند. جالب اینجاست که دو باشگاه میلانی اینتر و آث میلان با وجود نتایج ضعیف در سال‌های گذشته، با میانگین ۴۷ هزار و ۴۰ هزار تماشاچی در هر بازی، در صدر رده‌بندی پرتماشاگرترین تیم‌های ایتالیا قرار دارند. البته این را هم باید در نظر گرفت که این دو باشگاه در یکی از بزرگ‌ترین استادیوم‌های اروپا یعنی سن سیرو با گنجایش ۸۰ هزار نفر بازی می‌کنند. به عبارت دیگر حدود نیمی از ظرفیت این ورزشگاه در بازی‌های خانگی آث میلان و اینتر بلااستفاده است. در انتهای این رده‌بندی باشگاه اف‌ث کروتونا قرار دارد که با میانگین تماشاچی ۸ هزار نفر، دومین باشگاه کم‌تماشاگر در این پنج لیگ به شمار می‌آید.

 

در فصل ۱۸-۲۰۱۷ با توجه به این که پروژه‌های ساخت استادیوم‌های جدید آ اس رم و فلورانس هنوز فاصله زیادی تا تکمیل شدن دارند، پیش‌بینی می‌شود که میانگین تماشاچی در سری آ با تیم‌های تازه ‌صعودکرده هم تغییر محسوسی نداشته باشد.

 

لیگ یک

 

با وجود نوسازی ورزشگاه‌ها و ساخت استادیوم‌های جدید برای یورو ۲۰۱۶، لیگ یک فرانسه نتوانست از ظرفیت‌های جدید ایجاد شده با جذب طرفداران بیشتر به استادیوم‌ها بهره لازم را ببرد. میانگین تماشاچی در هر بازی روی ۲۱ هزار نفر باقی ماند که در میان این پنج لیگ پایین‌ترین میزان است.

 

در میان باشگاه‌هایی که در ورزشگاه‌های جدید بازی می‌کنند تنها نیس بود که با راه‌یابی به مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا توانست میانگین تماشاگران خود را افزایش دهد. اما پرتماشاچی‌ترین باشگاه فرانسه همچنان پاری سن ژرمن با میانگین بیش از ۴۵ هزار نفر است. در رده دوم نیز کماکان رقیب این تیم یعنی المپیک مارسی قرار دارد.

 

اما جالب‌ترین داستان مربوط به تیم آ اس موناکو است که با وجود آن که فصل گذشته به مقام قهرمانی رسید، اما کم‌تماشاگرترین تیم لیگ فرانسه بود.

 

در فصل‌های آتی توانایی باشگاه‌های فرانسه در بهره‌برداری از ظرفیت‌های استادیوم‌های جدیدشان مشخص خواهد کرد که آیا لیگ یک خواهد توانست از لحاظ میانگین تماشاچی از سری آ ایتالیا پیش بیفتد و حتی به لالیگا نزدیک شود یا خیر.

 

خلاصه

 

آمار فصل ۱۷-۲۰۱۶ در پنج لیگ بزرگ اروپا نشان می‌دهد که در حال حاضر یک درجه‌ای از ثبات در تعداد تماشاگران این لیگ‌ها وجود دارد. اما با ساختن استادیوم‌های جدید که راحتی و لذت بیشتری را برای طرفدار به دنبال خواهد داشت، در بلندمدت در بازارهای موفق‌تر با فرض ادامه روندهای کنونی تقاضا، شاهد یک افزایش در تعداد تماشاچیان خواهیم بود.

 

 

 



BAZAR VARZESH