تلگرام بازار ورزش

باشگاه‌ها باید خودشان را از نو اختراع کنند

ساشا اشمیت

 

باشگاه‌ها نباید از تحولات عصر دیجیتال عقب بیافتند. باید آمادگی بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود داشته باشد. امروز بدون دردسر و خیلی راحت حاضریم برای یک بازیکن برزیلی یک میلیون یورو هزینه کنیم، ولی وقتی قرار باشد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار یورو برای استخدام کارمند برای بخش توسعه کسبوکار در نظر بگیریم، بحث‌ها و مقاومت‌ها شروع می‌شود.

 

باشگاه‌ها باید در آینده رویکرد مدیریتی‌شان این باشد که ساختار سازمانی خود را با استراتژی خود وفق دهند. هر باشگاه باید برای خود یک استراتژی روشن تعریف کند و بر اساس آن اهداف و ساختار سازمانی مطلوب خود را تعریف کند. استراتژی مشخص مدیریت ورزشی، بازاریابی و مدیریت برند و همین طور استراتژی ارتباطی. سازگاری با تحولات محیطی چیزی نیست جز مدیریت استراتژیک و تفکر آینده‌محور. به عنوان نمونه کانال‌های ارتباطی کارآمد با طرفدارانی که در هزاره سوم به دنیا آمده‌اند ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. آگاهی و دانش دیجیتال این نسل بسیار متفاوت است، اما متاسفانه بسیاری از باشگاه‌ها هنوز به آن بی‌توجه‌اند.

 

رقبای جدید

 

علاوه بر آن باید در سطح هیات مدیره و مدیریت عامل نیز تغییرات و اصلاحات ساختاری ضروری‌ای را انجام داد. به عنوان مثال در حوزه رسانه و مدیریت محتوا. این مباحث در حال حاضر در اکثر باشگاه‌ها از طریق بخش‌های مختلف مدیریت می‌شود. ولی معنا و اهمیت این موضوعات امروز بیش از آن است که بخواهد نادیده گرفته شود و این گونه پراکنده و غیرمتمرکز اداره شوند. باشگاه‌های فوتبال امروز از تولیدکنندگان بزرگ محتوا به شمار می‌روند. به همین مدیریت داده‌ها و فناوری‌های مربوطه نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند و باید به آن توجه شود. بنابراین باشگاه‌ها بیش از پیش به افراد متخصصی نیاز دارند که با فناوری‌های جدید بتوانند کار کنند و از طریق آنها روی کسب‌وکار باشگاه تاثیر بگذارند.

 

 

برای اداره کارآمد این بخش‌های جدید باید در ساختار سازمانی باشگاه پست‌های جدیدی نیز تعریف شوند. برای جذب و استخدام این افراد متخصص باشگاه‌ها باید تن به رقابت سرسختانه‌ای بدهند. اگر منِ مدیر می‌خواهم یک متخصص مدیریتِ داده و محتوا را استخدام کنم، با سایر باشگاه‌های فوتبال رقابت نمی‌کنم بلکه با شرکت‌هایی بزرگ آی‌تی مثل آمازون، اپل و مایکروسافت و یا حتی شرکت‌های کوچک‌تر رقابت کنم. دیگر کافی نیست که برای جذب استعدادها فقط یک باشگاه فوتبال باشیم. یک باشگاه باید در برابر شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات نیز رقابت‌پذیر باشد تا بتواند پست‌های سازمانی مهم بیرونِ زمین بازی را پر کند.

 

 

*پروفسور ساشا اشمیت، اقتصاددان ورزش و استاد ارشد دانشگاه و مدیر مرکز ورزش و مدیریت (CSM) در دانشگاه اتو بایس‌هایم دوسلدورف آلمان

 



BAZAR VARZESH