تلگرام بازار ورزش

تکنولوژی IBM جذابیت ویمبلدون را به اوج خواهد رساند

ویمبلدون از هفته آینده آغاز می‌شود و برای هواداران و بازیکنان این که توپ کجا می‌رود و چه کسی قهرمان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان می‌شود خیلی اهمیت دارد. اما برای هواداران، دنبال کردن مسیر توپ‌هایی که اغلب بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستند کار خیلی سختی است.

 

بازار ورزش: امسال شاید هواداران کار راحت‌تری برای دنبال کردن توپ داشته باشند. تحقیقات کمپانی IBM (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی) و iX (طراحی تجارت) راهی ابداع کرده‌اند که هایلایت‌های ویدئویی ویمبلدون از طریق هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های بصری بازسازی شوند. به سیستم «هایلایت‌های شناختی» گفته می‌شوند که حتی تشویق‌ها، عکس‌العمل بازیکنان و خیلی از نکات جالب و مهم دیگر بازی‌ها در قالب ویدئوکلیپ‌های کوتاه ساخته شوند و هیچ حرکت و اتفاقی از چشم دنبال‌کنندگان ویمبلدون جا نماند.

 

این سیستم اولین بار در آوریل امسال در یک تورنمنت مسترز تنیس با چند فاکتور از جمله گزارش بازی با صدای گزارشگر و گرافیک‌های تلویزیونی به کار گرفته شد. آن زمان با استفاده از هوش مصنوعی، می‌شد هر زمان از بازی را انتخاب کرد و به صورت خودکار به دست تهیه‌کنندگان رساند و آن‌ها هم از آن‌ها استفاده کرده تا یک ویدئوی کامل بدون از دست دادن حتی یک لحظه از بازی تحویل دهند.

 

در ویمبلدون، این سیستم در حقیقت هایلایت‌های ویدئویی یک تا ۲ دقیقه‌ای از بخش‌های مختلف بازی تولید خواهد کرد. به این ترتیب به جای اینکه تدوینگران ویدئهای ویمبلدون با جست و جوی کل فیلم‌ها کلیپ بسازند، از ویدئوکلیپ‌هایی که از این تکنولوژی IBM می‌گیرند استفاده می‌کنند.

 

جان اسمیت، مدیر بصری و چندرسانه‌ای مرکز تحقیات IBM می‌گوید:«دلیل این که پردازش‌های کامپیوتری در چنین رویدادهایی خیلی مفید است این است که حجم خالصی از آن چه در مسابقات زنده اتفاق می‌افتد و به دلایل مختلف از چشم‌ها پنهان می‌ماند ارائه می‌دهد. در گلف، بازیکنان روی سوراخ‌های مختلف کار می‌کنند. همه اتفاقات به صورات موازی و همزمان اتفاق می‌افتد. مثل تنیس. در آن واحد تعداد زیادی بازی غیر از سنترکورت انجام می‌شود».

 

برای ویمبلدون، «هایلایت‌های شناختی» می‌تواند خیلی مفید باشد. چون بازیکنان سرشناس ممکن است همزمان در شش زمین مختلف بازی کنند. بازی‌ها در زمین‌های دیگر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند اما ساختن کلیپ‌هایی با کیفیت یکسان هر بیننده‌ای را راضی می‌کند. تکنولوژی IBM به ویمبلدون این اجازه را می‌دهد که هر اتفاقی که در هر زمینی می‌افتد پوشش داده شود.

 

در ضمن ویدئوهای هایلایت با اطلاعات دقیق آماری، صداهای زنده و فاکتورهای بصری تولید می‌شوند که هیجان بازی‌ها را کاملا انتقال دهد.

 

به گفته روجریو فریس، مدیر تحقیقات مرکز تحقیقات واتسون، با این کار سرعت تولید هم به اندازه شگفت‌انگیزی بالا می‌رود:«با این ایده کمک زیادی به تدوینگران می‌شود. آن‌ها دیگر مجبور نیستند ثانیه به ثانیه همه بازی‌ها را ببینند تا یک کلیپ از آن استخراج کنند. هیچ چیزی از قلم نمی‌افتد. آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند چه نوع ویدئویی می‌خواهند و هایلایت مخصوص به آن را تولید کنند».



BAZAR VARZESH