تلگرام بازار ورزش

منچستر یونایتد باارزش‌ترین باشگاه جهان

 

منچستریونایتد هرچند حتی نزدیک قهرمانی در لیگ برتر انگلیس هم نشد، اما بالاتر از رئال مادرید که قهرمان اروپا و اسپانیاست، باارزش‌ترین باشگاه اروپا لقب گرفت. برای خرید این تیم باید بیش از ۳ میلیارد یورو باید بپردازید.

 

بازار ورزش: شرکت مشاوره مشهور KMPG دومین نسخه از ارزشگذاری باشگاه‌های فوتبال را با نام «برترین‌های اروپا ۲۰۱۷» منتشر کرد که در آن ارزش سازمان ۳۲ باشگاه فوتبال برتر اروپا بررسی شده است.

 

«ارزش سازمان» یا «ارزش سرمایه‌گذاری» که به انگلیسی به آن «Enterprise Value» یا اختصارا EV می‌گویند معیاری اقتصادی است که ارزش بازار آن شرکت یا نهاد اقتصادی را نشان می‌دهد.

 

در این نوع از ارزیابی تمام ادعای مدعیان لحاظ شده است: اعتبار دهندگان (در اولویت‌های مختلف) و سهام داران (عادی و ممتاز).

 

ارزیابی با نگرش این مدل بسیار جامع‌تر از ارزیابی با نگرش ارزش بازار (Market capitalization) است که فقط در آن سهام عادی قابل معامله در بازار لحاظ شده است چرا که ابعاد گسترده‌تری را برای سرمایه‌گذاری و خرید لحاظ می‌کند.

 

همچنین این نوع ارزیابی یکی از اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین متریک‌های مورد استفاده در ارزیابی نهادهای کسب‌و‌کاری، مدل‌سازی‌های تامین مالی، حسابداری و تحلیل پرتفوی سرمایه‌گذاری است.

 

این بررسی حاوی نکات جالبی است که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

  • با ارزش – که به ۲۹٫۹ میلیارد یورو می‌رسد، مجموع ارزش ۳۲ تیم برتر اروپا ۱۴ درصد نسبت به فصل گذشته فوتبال رشد کرده که رشد چشمگیری به شمار می‌رود.
  • با این که منچستریونایتد فاصله زیادی با قهرمانی در این فصل لیگ برتر انگلیس داشت، در لیست رده‌بندی باارزش‌ترین باشگاه‌های جهان رتبه اول را به دست آورد و بالاتر از غول‌های اسپانیایی قرار گرفت. ارزش این تیم رکورد ۳ میلیارد یورو را پشت سر گذاشت. «شیاطین سرخ» اولین تیمی هستند که از مرز ۳ میلیارد یورو گذشتند.
  • باشگاه‌های انگلیسی بیش از هر تیم دیگری از سایر لیگ‌های مطرح اروپایی از فروش حق پخش تلویزیونی منفعت بردند. در نتیجه در بین ۱۰ باشگاه برتر این لیست، ۶ تیم از انگلیس هستند و تاتنهام با پیشی گرفتن از پاری‌سن‌ژرمن نسبت به فصل گذشته در رتبه دهم قرار گرفت.
  • فینالیست‌های لیگ قهرمانان، رئال مادرید (۲٫۹ میلیارد یورو) و یوونتوس (۱٫۲ میلیارد یورو) تیم‌های دوم و نهم ۱۰ تیم با ارزش لیست KMPG هستند.
  • لسترسیتی، قهرمان فصل ۱۶ – ۲۰۱۵ به این لیست اضافه شد و در رتبه شانزدهم ایستاد. بیلبائو (بیست و پنجم) و بشیکتاش (سی‌ام) هم در این لیست حضور داشتند.

 

 

بطور کلی ارزش سازمان معادل است با ارزش بازار انواع سهام شرکت به علاوه سهام اقلیت پس ار کسر وجوه نقد و شبه پول. ارزش سرمایه‌گذاری بعنوان قیمت تصاحب نیز استفاده می‌شود.

 

در صورت تصاحب و خریداری شرکت توسط شرکت دیگری، شرکت تصاحب‌کننده باید هزینه ارزش بازار سهام شرکت مورد تصاحب و همچنین بدهی‌های آن را تقبل و پرداخت نماید. ولی در عین حال وجوه نقد و شبه نقد شرکت مورد تصاحب را نیز از آن خود می‌کند.

 

فرمول محاسبه ارزش سازمان به شرح زیر است:

 

ارزش سازمان = ارزش بازار سهام عادی شرکت + ارزش بازار سهام ممتاز + سهم اقلیت یا سهام غیر مدیریتی در سایر شرکت‌ها (در صورت وجود) + ارزش بازار بدهی که شامل بدهی‌های کوتاه مدت و بلند مدت است + بدهی‌های پرداخت نشده متعلق به صندوق های بازنشستگی – سرمایه‌گذاری در شرکتی که شرکت دیگری سهام مدیریتی در آن دارد – دارایی‌های مازاد، یعنی دارایی‌هایی که برای ادامه فعالیت نهاد ضروری نیستند – پول نقد و شبه پول

 



BAZAR VARZESH