تلگرام بازار ورزش

فیفا به همکاری با هواپیمایی قطر ادامه می‌دهد

فیفا و هواپیمایی قطر چندی پیش یک قرارداد همکاری امضا کردند. با وجود تنش‌های سیاسی بین کشور قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ با عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر فیفا اعلام کرد کرد به «ارتباط عادی و مداوم» با قطر ادامه می‌دهد

بازار ورزش:  از یک ماه پیش هواپیمایی قطر به عنوان اسپاسنر اصلی فیفا تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ به میزبانی این کشور انتخاب شد. به موجب این قراداد اسپانسرشیپ که یکی از بزرگ‌ترین حمایت‌های مالی ورزشی در جهان و نیز بزرگترین قراداد همکاری در تاریخ شرکت هواپیمایی قطر است که تا به امروز صورت گرفته، این خط هوایی حامی مالی رویداد جام‌جهانی ۲۰۱۸ فیفا در روسیه، جام کنفدراسیون‌های فیفا، جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، جام باشگاه‌های جهان و جام جهانی فوتبال زنان خواهد بود. علاوه بر رخدادهایی که به آن اشاره شد، قطرایرویز در رقابت‌هایی مانند جام جهانی زیر ۲۰ سال، جام جهانی فوتسال و جام جهانی بازی‌های ویدیوی فیفا که بزرگ‌ترین مسابقه‌ آنلاین در دنیا است نیز حضور خواهد داشت.

 

درست زمانی که این قرارداد امضا شد اولین چیزی که به ذهن همه رسید این بود که هواپیمایی قطر به عنوان رقیب جوانتر، گوی سبقت را از هواپیمایی امارات ربوده است. این برداشت اولیه با توجه به حضور پررنگ این خط هوایی مستقر در دبی تنها به فوتبال منتهی نمی‌شد. امارات که همواره رویه‌ای اکستریم‌تر در فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش داشته ( حمایت از باشگاه‌های فوتبال، گرفتن حق نام استادیوم آرسنال، “اشبرتون گرو” تا سال ۲۰۲۸، اسپانسر رقابت‌های فرمول یک، حضور در دنیای راگبی و کریکت)، حالا رقیبی جدی را بر سر راه خود می‌بیند که کم کم جای رقیب سنتی را می‌گیرد: قطر ایرویز که حالا نه تنها حامی اصلی فیفا به حساب می‌آِید، بلکه در کنار فروگاه حَمَد به عنوان مرکز اصلی پروازهای این شرکت، مدتهاست به‌طور جدی و با رویکردی حمایتی، از رویدادها و فعالیت‌های مهم ورزشی جهان پشتیبانی می‌کنند.

 

پشتیبانی از باشگاه بایرن‌ مونیخ، مسابقات اتوموبیل رانی فرمول E در پاریس و نیویورک برای خودروهای برقی با سوخت طبیعی، مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری جاده جهان که به تازگی در دوحه برگزار شد، حمایت‌های طولانی مدت هواپیمایی قطر از مسابقات توتال (مسابقات حرفه‌ای تنیس زنان که در سال ۲۰۱۶ در قطر برگزار شد) و مسابقات تنیس اِکسون‌موبیل، نمونه‌هایی از باور و تلاش‌های این شرکت هواپیمایی برای ترویج ورزش و دوستی در سراسر جهان بوده است.

با این حال امروز و با توجه به بحران به وجود آمده میان قطر و دیگر کشورهای ائتلاف عربی ( مصر، عربستان سعودی، یمن، امارات و بحرین) و پس لرزه‌هایی چون قطع روابط سیاسی، عدم تبادلات حمل و نقلی از راه زمین، هوا و دریا و دیگر اتفاقات، گمانه‌زنی‌ها پیرامون نفوذ این کشورها علیه این حمایت مالی به گوش می‌رسید؛ به خصوص اگر به این واقعیت واقف باشیم که به دلیل فساد مالی و رشوه در پرونده اعضای سابق فیفا، این قرارداد تمدید نشده باشد. با این حال امروز خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولان فیفا خبر از “تماس عادی و مداوم” این ارگان با مسئولین برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ داد ولی از هرگونه اظهار نظر مستقیمی درباره اتفاقات دیپلماتیک رخ داده اخیر در منطقه خاورمیانه و میان کشورهای حاشیه خلیج فارس خودداری کرد. فیفا در بیانیه‌ای ایمیلی اعلام کرد: ” ما به طور عادی و مداوم با مسئولین برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ و کمیته ویژه این رقابت‌ها برای آماده‌سازی به موقع رقابت‌ها در تماس هستیم. در حال حاضر از هرگونه اظهار نظر دیگری خودداری می‌کنیم.”

این در شرایطی است که مسئولین قطری برگزاری جام جهانی و کنفدراسیون فوتبال آُسیا تا لحظه نگارش این مطلب از هرگونه اظهار نظری خودداری کرده‌اند. لازم به ذکر است که میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ هسته اصلی استراتژی قطر برای حضور پررنگ‌تر در عرصه بین‌المللی از طریق ورزش است و این اختلاف دیپلماتیک می‌تواند روی پروسه آماده‌سازی برای این رویداد مهم تأثیرگزار باشد. قرار بود تا زمان برگزاری جام جهانی، قطر میزبان رویدادهای بین‌المللی مختلف برای بهبود زیرساخت‌ها و کارهای کارشناسی مرتبط با مهمترین تورنمت ملی فوتبال دنیا باشد.

تیم ملی فوتبال قطر در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ در گروه ایران، کره جنوبی، چین و سوریه با ۴ امتیاز از ۷ بازی، اوضاع مناسبی برای صعود به مرحله نهایی مسابقات را ندارد و در انتهای جدول گروه قرار دارد. با این حال در صورت پیروزی مقابل کره جنوبی، سوریه و چین، حداقل روی کاغذ شانس این را دارد تا رتبه سوم گروه A صعود کند. با توجه به بازی‌های حساس عربستان برابر استرالیا و امارات، احتمال اینکه یکی از این دو تیم عربی به رده سوم گروه B برسند. در این شرایط و رویارویی قطر با یکی از این دو تیم هم می‌تواند به تنش‌های اخیر دامن بزند.

با این حال باید صبر کرد و دید شرایط حاد منطقه‌ای تا کجا و به چه ترتیب روی حمایت مالی هواپیمایی قطر از فیفا و در نهایت دیدارهای رودرروی باشگاهی و ملی میان دولت‌های عربی تأثیرگذار خواهد بود. شاید اولین ضربه در این زمینه، لغو قرارداد اسپانسرشیپ پیراهن هواپیمایی قطر با باشگاه الاهلی عربستان به طور یک طرفه از سمت سعودی‌ها باشد.



BAZAR VARZESH